שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    אורפנד-לנד: הכבשה השחורה בעדר הדתי

    גיטרות מנסרות, סולן עם שיער ארוך ששואג לתוך המיקרופון וקהל עם פירסינג צווח באקסטזה פיוטים דתיים. זה אולי נשמע כמו הזיה, אבל כך נראית הופעה של להקת אורפנד-לנד. סולן הלהקה, קובי פרחי: "אני חי בצורה מאוד חופשית-חילונית, אבל בהופעה שלנו אתה יכול לראות נערים עם כתובות קעקע שקופצים ושרים 'אתה אל חי נותן תורה'"

    בפעם הראשונה שנתקלתי בזה, לא ממש הבנתי מה קורה. בטלוויזיה עמד סולן מקועקע עם שיער ארוך ששר למיקרופון, הקהל שמולו קפץ באקסטזה ושאג באגרסיביות, ומבעד לקולות השופר, הברקים והדיסטורשן פתאום הבחנתי שהמנגינה הבסיסית מוכרת לי. זה היה הפיוט "אל מאוד נעלה" של ר' שלמה אשקר הכהן, בגירסת רוק כבד.

     

    "ראית פעם דבר כזה?", שאלתי את אחותי. "פיוטים של קהילת חאלב הקדושה נלקחו בשבי על ידי כנופיית ליסטים ופראי אדם שכאלו".

     

    "כאילו ברור שראיתי, אסף", היא השיבה בלי להרים את ראשה מהסלולרי, "זאת להקת אורפנד-לנד".

     

    "מה זה אורפנד-לנד?", תמהתי.

     

    "מה זה אורפנד-לנד?!", היא השתוממה, "כאילו, חצי מהאולפנה שלי קרועה עליהם".

     

    אז בירור קצר העלה שמדובר באחת הלהקות הישראליות המצליחות ביותר בחו"ל, והיות ו'אין נביא בעירו' כמובן שאיש בסביבתי לא שמע עליהם מלבד בנות האולפנה של אחותי. גם העורך לא נפל מהכיסא כשסיפרתי לו על הרעיון לכתבה על אורפנד-לנד (אדמה יתומה). "מה הקשר שלהם ליהדות?", שאל. אז זהו שדווקא הם קשורים מאוד ליהדות. מאוד.

     

    מתברר שעיקר ההצלחה של אורפנד-לנד הוא בחו"ל. ההופעות, שאת חלקן מארגן משרד החוץ, נערכות בעיקר בטורקיה ומדינות אחרות באירופה, ומושכות אלפי מעריצים מכל העולם וגם מארצות ערב הנמשכים לצליל האוריינטלי. אחד מהם, מעריץ ממצרים, אפילו ישב בכלא כחצי שנה כשנתפס אצלו דיסק של הלהקה.

     

    אז יצאנו לראיין את קובי פרחי, סולן הלהקה, שקיבל אותנו בדירתו בפלורנטין.

     

    קובי, איך אתה קשור ליהדות?

     

    "קודם כל אני יהודי. יהודי שבוחר להיות יהודי, שמח להיות יהודי ומרגיש שזו זכות גדולה ממש. אני לא מכיר דת או תרבות אחרת שעברה ושרדה היסטוריה כמו זו שלנו. העובדה שהיינו בגלות פרק זמן כל כך ממושך יצרה בינינו המון הבדלים מנטאליים ואחרים, אבל היהדות תמיד שימשה כגורם מאחד, ואת זה אני מרגיש בכל דבר שאני עושה".

     

    ובמה זה מתבטא?

     

    "אני מניח תפילין בכל בוקר. אני מדבר המון עם בורא עולם, גם בשפה מאוד ארצית. אני חי בצורה מאוד חופשית - חילונית, אבל אף פעם לא שוכח מאיפה באתי".

     

    מאיפה?

     

    "בדיוק מהמקום עליו אני שר בפיוט 'נורא אל נורא'. הוי אומר 'גזע אברהם, נצר תפארה'". אני מאמין שנכחתי במעמד הר סיני, אני מאמין שאני ענף המחובר לגזע אברהם".

     

    אז מה הסיפור הזה של לבצע פיוטים מסורתיים מול קהל שיכול להשתייך גם לכת השטן?

     

    "במבט ראשון זה באמת יכול להיראות מוזר. ייתכן שעבור אדם חרדי יהיה קשה במבט שטחי למצוא קשר ביני ובן פיוטים ויהדות, לתפיסתו. אבל אם הוא היה מגיע לאחת ההופעות שלנו, היה נגלה אליו המחזה הבא: אלפי נערים מקועקעים, מקושטים בפירסינג, בשיער ארוך, כאלו המצהירים שלא רק שאינם מאמינים, אלא מתכחשים לגמרי לדת. האנשים האלו קופצים באקסטזה כשהמילים שיוצאות להם מהפה זה 'אתה אל חי נותן תורה, נורא אל נורא נאזר בגבורה', אתה מסוגל לתפוס סיטואציה כזאת?".

     

    יש משהו פולחני בהופעות שלכם?

     

    "ההופעות שלנו הם סוג של הילולה, מעין 'טיש', אפשר לומר. הקהל שלנו נכנס למצב אקסטאטי, שר בקול, מדי פעם מתפתחים בקהל מעגלים חסידיים, פעם אפילו הבחנתי מהבמה במישהו עטוף טלית שמסתובב בקהל".

     

    איזו בשורה יש לך לקהל הדתי, שבאופן עקבי נאמן למיין-סטרים?

     

    "בני אדם נוטים באופן טבעי להתנהג כעדר. אם העדר מורכב מכבשים לבנות, אז אנחנו השחורה. לפעמים הכבשה השחורה דווקא מעניינת יותר".

     

    • בקרוב תוציא אורפנד-לנד אלבום חדש. בחודש יולי צפויה הלהקה להופיע בפורטוגל, יוון, גרמניה וישראל. באוגוסט מתוכננת הופעה ברומניה, ובנובמבר בדנמרק. עדכנו את לוח הטיסות שלכם.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מתוך הופעה של אורפנד לנד
    צילום: נטלי ואן הלסט
    צילום: אלעד גרשגורן
    הופעה במועדון סיטי הול
    צילום: אלעד גרשגורן
    מומלצים