צברת מיילים? לא בבית ספרנו
חבר במועדון "הנוסע המתמיד" של אל על לא הצליח למצוא מקום על טיסות החברה עם שוברי הטיסה להם הוא זכאי. בבדיקה אצל סוכן נסיעות התברר כי על הטיסה יש דווקא מקומות פנויים. מאל על נמסר כי החברה מנהלת את מלאי מקומות הטיסה על בסיס כללי ביקוש והיצע ובעיתות שיא קשה יותר לממש את נקודות הבונוס
חברות התעופה עושות מאמצים לפתות את נוסעיהן המתמידים בשלל הטבות: שוברי טיסה חינם, שדרוג במחלקות שירות גבוהות יותר, עדיפות בבחירת המושבים על המטוס, ואף העלאה של משקל כבודה גבוה יותר לטיסה. הן יודעות שלקוח שטס איתן בקביעות מהווה הכנסה בטוחה. נשמע משתלם? לא אם תשאלו את אריק, שהצטרף בראשית השנה שעברה כחבר מועדון "הנוסע המתמיד" של אל-על.
אריק, תושב המרכז, עובד בחברת תקשורת וטס בממוצע שלוש פעמים בחודש. לאור הפרסומים המבטיחים של אל על החליט להצטרף למועדון "מתמיד" של אל-על. במהלך השנה האחרונה טס במספר רב של טיסות, ותוך זמן קצר הגיע למעמד "פלטינה" - המעמד הגבוה ביותר במועדון הנוסע המתמיד, המוענק למי שצבר 5,000 נקודות ומעלה במשך שנה (לצורך ההשוואה: 1,000 נקודות יעניקו לכם דרגת "כסף" במועדון המתמידים של אל על).
בתחילת חודש מאי התקשר אריק לנציגת אל-על וביקש לממש את הנקודות שצבר, בהזמנת ארבעה כרטיסי טיסה לו ולבני משפחתו, לחופשת קיץ במיאמי, "אני טס לצורכי עבודה בעיקר לאירופה, ורציתי לנצל את ההזדמנות לחופשה שונה ביעד אטרקטיבי עם משפחתי", הוא מספר. על מנת להבטיח את המקומות בטיסה הקדים אריק להזמין כמעט שלושה חודשים לפני התאריך המבוקש, ובחר את מועד הטיסה ל-7 באוגוסט.
מחיר המימוש ליעד הנבחר הוא 1,400 נקודות מועדון, לנוסע אחד במחלקה תיירות רגילה (מחלקה J). "לצערי", אומר אריק, "התברר שאין מקומות פנויים בטיסה לשימוש בנקודות מועדון". לאחר בדיקה קצרה אצל סוכן הנסיעות שלו התברר שדווקא יש מקומות פנויים בטיסה, הן במחלקת תיירים והן במחלקת עסקים, אבל רק למי שמשלם בכסף ולא בנקודות.
אריק היה משוכנע שנפל על תאריך בעייתי והחליט לשנות את מועד החופשה. בניסיונות עם נציגת אל-על למצוא תאריכים פנויים אחרים, התברר לו שחודשיים קדימה ואחורה אין אף מקום פנוי המוקצה לחברי המועדון, וזאת בניגוד להבטחה הניתנת באתר אל על, לפיה ניתן לממש את הנקודות שצוברים לכרטיס חינם בכל ימות השנה.
בשיחה עם נציגי מועדון המתמיד ועם נציגי שימור הלקוחות של אל על נאמר לאריק שאותם מקומות המוקצים לחברי המועדון אזלו מזמן, אולם יש להם הצעה לחברים בדרגת פלטינה: תמורת כפל נקודות, הם מוכנים לפתוח מקומות נוספים במחלקה יוקרתית יותר (Q). מביני דבר יגידו שמדובר במחלקה תיירים רגילה לחלוטין. כלומר, במקום שאריק ישלם 1,400 נקודות לכרטיס עליו לשלם 2,800 נקודות לכרטיס, ואז בדרך מסתורית יפתחו מקומות.
"בעיני זו שערורייה של ממש", טוען אריק בזעם, "אל-על מנסים להרוויח על חשבון התחייבויות ללקוחות קבועים ונאמנים, שמכניסים לחברה הרבה מאוד כסף".
פועלים לפי כללי ביקוש והיצע
מאל על נמסר בתגובה כי החברה מנהלת את מלאי מקומות הטיסה על בסיס כללי ביקוש והיצע. בשלבים המוקדמים של המכירה נמכרים המקומות במחירים מוזלים יותר, ובשלבים מתקדמים נמכרים כרטיסים בתעריף גבוה יותר. לבסוף נותר מספר מצומצם של מקומות המיועד לאלה שמזמינים זמן קצר לפני הטיסה ומוכנים לשלם מחיר בתעריפים הגבוהים ביותר (באל על, תעריפי Q, S ו-Y במחלקת תיירים).
מדובר בכלכלת תעופה בסיסית הנהוגה בכל חברות התעופה מתמיד, והוא הדין בהמרת נקודות לכרטיסי טיסה. עודף הביקוש מביא לידי כך שנוסעים שצברו נקודות בונוס מתקשים לממשן בעיתות שיא, וזו הסיבה שחברות תעופה רבות בעולם חוסמות מראש בתקופות שכאלה את אפשרות מימוש כרטיסי הבונוס. אל על נוהגת אחרת ורבים הם אלה שהזמינו חודשים מראש כרטיסי בונוס לתקופת הקיץ וקיבלו את מבוקשם.
על מנת שלא להשיב את פני חברי המועדון ריקם, מאפשרת אל על בכל זאת לחברים אשר ברשותם מלאי נקודות גדול להבטיח לעצמם מקום בתעריף נקודות כפול, בהתאם למדיניות המחירים המוגדרת על ידי החברה.
אין מקום על הטיסה. תנסה בעוד כמה חודשים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מחלקת עסקים. שדרוג למתמידים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים
