שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    "לביים את ברגמן זה ללכת על סכיני גילוח"

    אומר הבמאי איציק ויינגרטן שנפרד מהבמאי הדגול שהלך אתמול לעולמו. עולם התיאטרון הישראלי מבקש לחלוק כבוד אחרון ולהיפרד

    בעולם התיאטרון הישראלי מבקשים היום לחלוק כבוד אחרון לבמאי הנודע אינגמר ברגמן שהלך לעולמו הבוקר בשבדיה. ברגמן זכה לתהילת עולם כבמאי קולנוע, אך החל את דרכו בתיאטרון. יצירותיו ועיבודיו הותירו חותם על בימות התיאטרון בעולם בזכות טביעת האצבע הייחודית לו שחיפשה תמיד לגעת ברבדים המורכבים

    של נפש האדם. "אני רוצה מאד לספר ולדבר על השלם שבתוך כל בן אדם", צוטט ברגמן בספרו הביוגרפי של ג'ון סימון, "זה מוזר שבכל בן אדם יש שלמות שמתוכה מתפתחים מערכות יחסים עם בני אדם אחרים, מתחים, אי הבנות, רכות, מגע או היעדר מגע ומה שקורה בעקבות זאת".

     

    ברגמן היה מהאבות המייסדים של התיאטרון השבדי המודרני והקריירה התיאטרונית שלו הציעה שפע של כמאה הפקות בימתיות שכתב, ביים ועיבד. בישראל הופקו בין היתר "סונטת סתיו" שמציג בתיאטרון הבימה ו"חיי נישואין" שעלה בבכורה בקאמרי וכיום מציג עיבוד חדש שלו על במת התיאטרון הלאומי.

     

    אחרי שסיים את לימודי הספרות והאמנות באוניברסיטה של שטוקהולם, החל ברגמן לעבוד כעוזר במאי בתיאטרון העירוני בבירה השבדית. בגיל 26 הפך למנהל התיאטרון הצעיר ביותר באירופה כשקיבל על עצמו להוביל את התיאטרון העירוני של העיר הולסינגבורג בשבדיה. בתיאטרון זה העלה הפקות מרשימות בעיקר של קלאסיקה. ברגמן ביים בתיאטרון העירוני של גוטנברג ושל מלמו. בשנות השישים המוקדמות ניהל וביים בתיאטרון הדרמטי של סטוקהולם.

     

    חודר ללב ולנשמה 

    "ברגמן היה לא רק במאי קולנוע אלא גם במאי תיאטרון נפלא", אומר נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, "הראייה התיאטרונית שלו היתה נוקבת וחודרת ללב ולנשמות של הקהל וגם ללב ולנשמות של השחקנים שלו". סמל, שנפגש עם ברגמן לפני שנים ספורות לאחר שביים בניו יורק טרילוגיה של מחזות מאת סטרינברג, איבסן ואוניל הוסיף ואמר: "ברגמן ביים קלאסיקה עולמית בדרכו הברגמנית שאי אפשר היה להתחרות בה. הוא הביא את השחקנים שלו למיצוי בזכות מערכות היחסים בינו לבינם, עיצב חלל מדהים ויצר עולמות. הוא תמיד טען שכל עולמו הרוחני מקורו בתיאטרון ולמעשה גם כשהוא יצר קולנוע הוא עשה תיאטרון".

     

    סמל מציין כי התסריט של "תמונות מחיי נישואין" נכתב בקונספציה של תיאטרון. "הוא היה אמן המילה ולמרות שהיצירות התיאטרוניות שלו הוצגו בשבדית, לא היה שום מחסום לשוני. הוא היה יחיד במינו, גאון של מילים ואיש תיאטרון מובהק". הבמאי איציק ויינגרטן, שביים לאחרונה את ההפקה "סונטת סתיו" בתיאטרון

    הבימה בכיכובם של ליה קניג, טטיאנה אולייר ואלכס אנסקי, אומר: "התיאטרון של ברגמן הוא מסע אמיץ אל עומקם של דברים. הוא לא מקל על הקהל ומבקש ממנו להתמודד. הדמויות שלו מדברות את מה שאנחנו בחיים לא מעזים לומר. הוא לא ממצמץ כשהוא חופר בתוך זוגיות ומשפחה ומפרק מערכות יחסים לגורמים. ב'סונטת סתיו' הכל מתרחש בבית. זה מסע של בת ואם פנימה אל תוך החדרים האינטימיים עד לחדר הילדות ומה שנפלא בכתיבה של ברגמן זה הערבוב בין ערות לחלום. ברגמן נותן לבמאים ולשחקנים את המקום ללכת אל הבית הפרטי שלהם, לחדרים שלהם ולחלומות אבל מצד שני הוא מאד מדויק ומוקפד. לביים את ברגמן זה ללכת על סכיני גילוח לתוך הסכנה. זה תענוג גדול להתמודד איתו".

     

    בתיאטרון הבימה ייערך בחודש נובמבר הקרוב פסטיבל ברגמן שיוקדש ליצירותיו התיאטרוניות והקולנועיות. האירוע, שייערך ככל הנראה בשיתוף עם סינמטק תל אביב, יציע מסע אל מחזותיו, פאנלים בהשתתפות מומחים ליצירתו משבדיה והקרנות של סרטיו.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ברגמן וליב אולמן. השלם שבתוך כל אדם
    צילום: רויטרס
    לאתר ההטבות
    מומלצים