שתף קטע נבחר

עונת ההתייקרויות כבר כאן - מה ובכמה?

אחרי העלייה המתוקשרת במחירי הלחם, מתייקרים בימים אלה גם החלב ומוצריו, הפסטה, העוגות, הקמח לאפייה, דגני הבוקר והריבות בשיעורים שבין 3% ל-25%. הסיבה: ההתיירויות במחירי חומרי הגלם בעולם. מדריך לקונה המבוהל

בשבועות האחרונים התחוללה במכולות ובסופרמרקטים דרמה לא קטנה: המאפיות דרשו להעלות את מחיר הלחם באחיד, בטענה שמחירי החיטה בעולם, ובעקבותיהם עלו מחירי הקמח בישראל. שר התמ"ת, אלי ישי, לא נענה לבקשת האופים, ואלה הפסיקו לייצר ולמכור לחם אחיד למשך שלושה שבועות. בשבוע שעבר החליטה הממשלה להיענות לדרישת האופים והעלתה את מחיר הלחם האחיד ב-12.5%, תוך הבטחה להוציא אותו כליל מפיקוח ובמקביל לפצות את השכבות החלשות. 

 

מחיר הלחם, על משמעותיו הסימבוליות, מעורר תמיד סערה ציבורית ותקשורתית. ואולם, בימים ובשבועות הקרובים עומדים להתייקר מוצרי מזון רבים נוספים, חלקם מצרכים חיוניים.

  

אז מה עומד להתייקר, ומתי חלות ההתייקרויות בפועל?

 

התייקרות המוצרים

 

 

חלב ומוצריו: 4%

משרד החקלאות אישר בתחילת יולי התייקרות של 4% במחיר החלב הגולמי. העלאת מחיר החלב הגולמי גוררת לרוב, באופן כמעט אוטומטי, העלאה בשיעור דומה של מחירי מוצרי החלב. מחלבות גד כבר הודיעה כי תעלה במהלך אוגוסט את מחירי מוצרי החלב. מוצרי החברה הנמצאים בפיקוח יתייקרו בשיעור של 4%. המחלבה בודקת עדיין מה תהיה ההתייקרות של מוצרים שאינם בפיקוח.

 

במחלבות שטראוס וטרה מתקיימים בימים אלה דיונים בשאלה בכמה להעלות את מחירי מוצרי החלב. ואילו המחלבה הגדולה ביותר - תנובה - שומרת את הקלפים קרוב לחזה ומסרבת למסור פרטים על הנושא.

 

שמן, ואורז: 10%-5%, פסטה: 20%-10%

במהלך אוגוסט יתייקרו השמן, האורז, הפסטות, הטונה, הביסקוויטים ומוצרים אחרים הנמכרים ברשתות השיווק הקטנות, כמו רשת השקמה של רמי לוי ורשת ממן, בשיעור שבין 5% ל-10%. כך נמסר מחברת ברנד פור יו, המייצרת את המוצרים הללו עבור הרשתות הקטנות במסגרת סדרת המוצרים "המותג".

 

מרשת שופרסל נמסר כי מוצרי המותג המקבילים שלה, כמו האורז, אינם עומדים להתייקר. ואילו היצרנית המרכזית של הפסטות, העוגות והקמח לאפייה - אסם - עדיין לא החליטה בכמה לייקר את המוצרים. מאסם נמסר כי החברה עדיין בוחנת את הנושא.

 

ההערכות בענף המזון הן כי הפסטה תתייקר בסופו של דבר בשיעור ממוצע של כ-20%, העוגות ב-15% ומחירי הקמח לאפיה יעלו בכ-25%.

 

חטיפים ומעדנים: 4%-3%

חברת יוניליוור העלתה השבוע את מחיריהם של מרבית מוצרי המזון שלה. מחירי דגני הבוקר של יוניליוור עלו ב-4%. חטיפי הדגנים התייקרו ב-3%. חטיפי סדרת הכיפלי התייקרו בכ-3.5%. הריבות והקונפיטורות - ב-3%. מחירי סדרת הנישנושים התייקרו ב-3%.

 

ביוניליוור מסבירים: "יוניליוור משתדלת לשמור על רמת מחירים קבועה של מוצריה גם כאשר חומרי הגלם והייצור מתייקרים. זאת למעט במקרים בהם אין ברירה. בכל מקרה, שיעור ההתייקרות נמוך משיעור ההתייקרות בפועל (של חומרי הגלם, ת.ג.) מאחר וחלקו נספג על ידי החברה המבצעת פעולות התייעלות כדי למזער את הפגיעה בצרכן". 

 

גורמים בענף המזון מעריכים כי גם החברות המתחרות, אסם ועלית (שבבעלות שטראוס) יאלצו להעלות מחירים בהיקפים דומים. אך שתי החברות עדיין לא החליטו על היקף ההתייקרויות הצפויות.

 

הסיבה להתייקרות: הצמיחה  בסין ובהודו

מחירי המזון תלויים במחירי חומרי הגלם בתהליך הייצור, שחלקם הגדול מיובא בחו"ל. מחירי החומרים נקבעים על ידי ההיצע והביקוש בשווקים העולמיים. בשנים האחרונות מזנקים מחירי חומרי הגלם: לפי ניתוחים של כלכלנים העוקבים אחרי בורסות הסחורות בעולם, עלה מחיר הקמח בשנה האחרונה בממוצע ב-17%, מחיר אבקת החלב, המשמש לייצור שוקולד, עלה ב-19%; מחיר הסוכר עלה בממוצע ב-19%; מחיר התירס, המשמש כחומר גלם למזונות רבים, עלה בשנת 2006 ב-80%, אף שמאז תחילת 2007 ירד ב-4%; מחירו הגולמי של הקפה עלה בשנה שעברה ב-18% וירד מאז רק ב13%.  

 

באופן פרדוקסלי, נובעות ההתייקרויות דווקא מהשיפור בכלכלה בעולם, ובעיקר מה"בום" הכלכלי שעוברות בשנים אלו שתי מדינות ענק עניות- סין והודו. הצמיחה הכלכלית המואצת בסין ובהודו מביאה לעלייה ברמת החיים שם ובהגירה מהכפרים אל הערים. שתי התופעות הללו מאפשרות למאות מיליוני סינים ולהודים לצרוך מזון רב ומגוון יותר, ומאידח, מאפשרות להם לגדל פחות מזון, מה שמעלה עוד יותר את היקפי הקניות שלהם. הגידול בהיקף הקניות גורם לעליה בביקוש לחומרי הגלם שלו, וזאת, כידוע, גורמת להם להתייקר. 

 

חומרי הגלם מתייקרים גם מסיבה נוספת, שקשורה גם היא להתעוררות הכלכלית בסין ובהודו: עליית מחירי הנפט והדלק. להתייקרות הנפט יש אפקט כפול: ראשית, היא מייקרת את הייצור במפעלי המזון בישראל, שרובם ככולם משתמשים בבנזין ובסולר. שנית, היא מגדילה את ההתעניינות באנרגיה אורגנית- ייצור חשמל והפעלת מנועים בדלקים צמחיים כמו אתנול וביו-דיזל. כלכלנים מעריכים כי השימוש בדלק אורגני באירופה יתרחב בעשור הקרוב פי 12. דלק האורגני מיוצר ממוצרים חקלאיים כמו תירס, חיטה, וקני סוכר. חוקי ההיצע והביקוש פועלים גם כאן, והתוצאה היא אחת: מחירי החומרים עולים. 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דגני הבוקר של יוניליבר: יתייקרו ב-4%
דגני הבוקר של יוניליבר: יתייקרו ב-4%
גבינות של מחלבות גד: יתייקרו ב-4%
גבינות של מחלבות גד: יתייקרו ב-4%
פסטה: תתייקר ב-20%
פסטה: תתייקר ב-20%
צילום: יעל גרטי
מומלצים