שתף קטע נבחר

הרכבת: מקצצים בתקציב הבטיחות

אחרי סדרת תאונות רכבת קטלניות, הוצגו מספר אמצעי מנע אפשריים - בהם תצפיתני מסילה והפרדות מפלסיות. אך לפתע מסתבר שהם כבר לא כל-כך יעילים, והם יבוטלו

רק לפני כשנה, תצפיתנים במפגשי מסילה-כביש, הפרדות מפלסיות ומשטרת רכבות ייעודית, היו חלק ממערך חדש וכולל בהמלצת מומחים, אשר אמור היה להגביר את בטיחות הרכבת. אלא שכעת מתברר כי למשרדי התחבורה והאוצר יש תוכנית חדשה, המהווה חלק מתקציב 2008, שתבטל לחלוטין את פעילות התצפיתנים, תקטין משמעותית את מספר ההפרדות המפלסיות שיוקמו ברשת המסילות, ותביא סוף סוף להקמת היחידה המשטרתית החדשה.

 

  • נא להכיר: תחבורה ציבורית מודל 2008

 

תצפיתנים? אין בהם צורך

מה עומד מאחורי תוכנית משרדי התחבורה והאוצר? למרות שלכאורה מדובר בעיקר בשיקולים תקציביים, הרי שבפועל הטענה הלא-כתובה היא כי הפעילות הנוכחית בנושא הבטיחות ברכבת ישראל אינה יעילה. הפעלת תצפיתנים עולה למדינה כ-50 מיליון שקל בשנה, ומתברר שמשרדי התחבורה והאוצר חושבים שזו הוצאה מיותרת. בניגוד להחלטת הרכבת לאחר התאונות הקשות ב-2005 ו-2006, מצא סקר בין-לאומי שנערך עבור ועדת ההיגוי העליונה למפגשי מסילה-כביש כי יעילות התצפיתנים זניחה, וכי זהו פתרון שאינו מקובל בעולם. בנוסף, גילה הסקר כי במקרים מסוימים תגובתם של התצפיתנים לאירועי בטיחות דווקא החמירה את המצב.


תצפיתן בפעולה (צילום: יריב כץ)

 

בעיה נוספת הנוגעת לתצפיתנים היא חוסר יכולתם לאכוף את החוק על נהגים עבריינים. זו הסיבה לכך שממליצים כעת (שוב) להקים יחידה משטרתית, שתספק פתרון הולם. היחידה, שתמומן מתקציב משרד התחבורה, מיועדת לפעול נגד נהגים עבריינים, שחוצים מפגשי מסילה-כביש בניגוד לחוק. כדאי לזכור כי שר התחבורה הנוכחי, שאול מופז, הודיע כבר לפני יותר משנה כי יפעל במהירות להקמת משטרת רכבות. עד היום, לא יצא הדבר אל הפועל.

 

פחות מפגשי כביש-מסילה?

עוד יעד לקיצוצי התקציב הוא נושא ההפרדות המפלסיות, אשר הוצג אף הוא כפתרון אולטימטיבי לתאונות אפשריות. כיום מתוכננות לא פחות מ-105 הפרדות מפלסיות ברחבי הארץ, בעלות כוללת של חמישה מיליארד שקל. בנוסף, הוחלט כי כל קווי הרכבת הנמצאים בשלבי הקמה או תכנון, יזכו גם הם להפרדות מפלסיות, בעלות נוספת של יותר ממיליארד שקל. אולם כעת מוצע שינוי מהותי של תוכנית ההפרדות המפלסיות, המבוסס על דו"ח של הטכניון שפורסם במקור בשנת 2001, ועודכן ב-2005.

 

על-פי הדו"ח, קיימים כיום רק כ-40 מפגשים ברשת המסילות הארצית המצדיקים הקמת הפרדה מפלסית. הדו"ח מבוסס על ניתוח עלות-תועלת: עלויות ההקמה של הפרדה מפלסית, מול אבדן "זמן המתנה" של נוסעים ברכב, ומול הנזק הפוטנציאלי של תאונות הדרכים. דו"ח הטכניון סימן 41 מפגשים נוספים, שאמנם אינם עומדים במבחן העלות-תועלת, אך מאחר שהם מרכזים נפח תנועה גבוה, יש לשקול להקים גם בהם הפרדות מפלסיות. מכאן יוצא כי כ-25 הפרדות מפלסיות המתוכננות כיום, אינן עומדות בקריטריונים שקבע הטכניון, ולכן יש לשקול לבטל את הקמתם. לגבי הפרדות בקווים עתידיים של הרכבת, במשרדי התחבורה והאוצר ממליצים לאמץ את הקריטריונים שקבע הטכניון.

 

הרכבת: "חבל שמקצצים"

מרכבת ישראל נמסר, כי בנושא התצפיתנים נערכו בדיקות לגבי אירועים בארץ וגם לגבי הנהוג בעולם, והמידע שנאסף הועבר למשרד התחבורה. בנושא ההפרדות המפלסיות נמסר מהרכבת כי "הפרדות מפלסיות הן הפתרון ארוך הטווח המיטבי, שמונע כל מפגש בין רכבת למכוניות. אמנם יש פתרונות ביניים, כמו תצפיתנים או אמצעים טכנולוגיים, אולם הפתרון המוכח לאורך זמן הוא הפרדות מפלסיות. חבל שהוחלט לקצץ את התקציב שיועד לביצוע הפרדות". יש לציין כי רכבת ישראל אינה שותפה בדיוני התקציב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תקציב הרכבת יצומצם
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים