שתף קטע נבחר

משרד התחבורה מגייס השייח' סלאח נגד תאונות

מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, שריצה 25 חודשי מאסר בכלא הישראלי על קידום מטרות החמאס, צפוי לפעול בקרב אנשי התנועה בשרות משרד התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים. גורמי ביטחון זועמים: "זהו מעשה של הבל ורעות-רוח. האיש מסוכן". מופז: "המטרה שלנו היא להציל חיים בכל מקום, בכל זמן ובכל דרך"

ממטיף ומסית - למציל חיים? מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח' ראאד סלאח, עתיד לפעול בשירותה של מדינת ישראל במסגרת המלחמה בתאונות הדרכים. בכוונת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להשתמש בהשפעתו הרבה על הציבור הערבי בישראל, כדי להוריד את עקומת התאונות. על פי התוכנית - סלאח ודרשנים המקורבים אליו יטיפו בתפילות יום שישי, כדי לצמצם את תאונות הדרכים ששיעורן במגזר הערבי גבוה מזה שבמגזר היהודי.

 

כוונה זאת כבר מעוררת סערה, בשל פעילותו האנטי-ישראלית של סלאח, שנדון בעבר על פעילות הקשורה בעקיפין לחמאס ל-42 חודשי מאסר בפועל. גורמי ביטחון אמרו ל-ynet כי "זהו רעיון עוועים, להעסיק בשרות המדינה אדם החותר יום יום נגדה, ואף הורשע וישב בכלא על סיוע לחמאס, וחשוד בעשרות מקרים של המרדה והסתה נגד ישראל".

 

מנהל ההקמה של הרשות לבטיחות בדרכים, ליאור כרמל, הודיע שיכנס היום (ד') דיון חרום בסוגיית הפעלתו של השייח' סלאח במסגרת הקמפיין. זאת בעקבות הטענות הקשות שעלו בקרב גורמי הביטחון וגורמים ממשלתיים אחרים. עם זאת, אמר כרמל ל-ynet: "אני בהחלט איש ממסד ושאלת הפעלתו של סלאח בקמפיין למלחמה בתאונות הדרכים במגזר הערבי העמידה אותי בקונפליקט מול הרקורד האנטי-ציוני של האדם. התובנה שלי היא, שכל מי שנרתם למלחמה בתאונות בדרכים שמציל יהודים וערבים, ראוי שיפעל - גם אם זה ראאד סאלח".

 

גורמי הביטחון עדיין רואים בסלאח אישיות מסוכנת לביטחון הציבור בישראל. על כוונת משרד התחבורה לשלבו בקמפיין נגד תאונות אמרו גורמי ביטחון: "זהו מעשה של הבל ורעות-רוח. לא משנה כמה השפעה יש לאיש המסוכן הזה על הציבור הערבי בישראל".

 

ברשות לבטיחות בדרכים הבהירו בעקבות הדברים כי ההצעה לשלב את השייח' סלאח כ"כוכב" קמפיין הפרסום נולדה בקרב "הצוות הערבי" ברשות, יחד עם מנהלת ההסברה. ההצעה להציבו בחזית מסע ההסברה ולצלמו כאחד ממובילי המהלך נפסלה בידי מנהל ההקמה, כרמל, שמנגד - לא אסר על עובדיו לדבר עם השייח' סלאח ולתאם עימו מהלכים בנושא.

 

אנשיו של כרמל שוחחו עם מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, שיפעיל את השפעתו על דרשני המסגדים, כדי שהם יעבירו את המסרים אותם מבקש משרד התחבורה להנחיל לציבור הנהגים במגזר הערבי.

 

השייח' סלאח: היסטוריה של עימותים

כזכור, לשייח' סלאח היסטוריה ארוכה של התנגשויות עם הממסד הביטחוני. במאי 2003 הוא נעצר יחד עם כמה מאנשיו והועמד לדין. החשדות נגדם ייחסו להם העברות כספים לחמאס וקידום מטרות ארגון הטרור. מרבית הנאשמים הואשמו בחברות ובתמיכה בארגון טרור. כולם הואשמו גם במגע עם סוכן חוץ, עבירה שהעונש המרבי עליה הוא 15 שנות מאסר.

 

לבסוף שוחרר סלאח במסגרת עסקת טיעון שהפחיתה משמעותית את סעיפי האישום נגדו ונגד חבריו לתנועה. מתוך תקופת המאסר הארוכה שנגזרה עליו הוא ריצה 25 חודשים בלבד.

 

בשנת 2000, בעקבות אירועי אוקטובר, הואשם סלאח באחריות חלקית למאורעות בשל ליבוי האש במגזר הערבי. ועדת אור, בדו"ח הסופי שלה, כללה את סלאח ברשימת המוזהרים עקב שורה של מעשים שכללו עידוד האירועים האלימים, הסתה כנגד מדינת ישראל, וליבוי האש בקרב ערבי ישראל. הוועדה מצאה אותו אשם בכל הסעיפים.

 

בחודש פברואר האחרון עמד סלאח בראש המתנגדים לשיפוץ הגשר בשער המוגרבים סמוך להר הבית ולחפירות ההצלה שנעשו באזור. הוא נעצר, הורחק מהעיר העתיקה, הואשם בתקיפת שוטר ורק לאחרונה הודיעה בהקשר זה הפרקליטות כי יש כוונה להעמידו לדין באשמת הסתה לאלימות וגזענות.

  

"המטרה - הצלת חיים בכל מקום ובכל דרך"

בלשכתו של שר התחבורה שאול מופז הבהירו שמאמיניו של סלאח נוהגים בכבישי ישראל. לכן, מבחינתו של השר, כל דרך שיכולה להביא לשינוי תפיסתם של אנשים את המלחמה בתאונות הדרכים - ראויה. אנשיו של מופז הישוו את העניין לשרותים אחרים שמאמיניו של סלאח מקבלים מהמדינה, כמו שירותי בריאות. לדבריהם, אין המדובר בשיתוף פעולה, אלא ניצול ההשפעה של סלאח כדי לפנות לחלקים במגזר הערבי. "המטרה שלנו להציל חיים, בכל מקום, בכל זמן ובכל דרך", נמסר מלשכתו של מופז.

 

ראש מנהלת ההקמה של הרשות לבטיחות בדרכים, ליאור כרמל, אמר: "קראנו בפומבי לכל המנהיגות במגזר הערבי לקחת אחריות בנושא הבטיחות בדרכים. קראנו לראשי רשויות, מנהלי בתי ספר לאנשי דת להירתם. אם נושא הבטיחות בדרכים חשוב לראאד סלאח - שיעשה מעשה".

 

כרמל מציין שהורה כי ראאד סלאח לא יכול להשתתף בפרסומות במימון הרשות, אך אמר לאנשיו כי "כמו לכל איש דת שמוצא את הדרך להשפיע על מאמיניו בנושא בטיחות בדרכים, גם הוא יכול לפעול".

  

השייח' ראאד סלאח עצמו סירב להגיב לפרטים המתפרסמים כאן לראשונה. גם עוזרו, עורך הדין זאהי נוג'ידאת, סירב להרחיב על שיתוף הפעולה העתידי בין הרשות לבטיחות בדרכים לראש הפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית. "זה עדיין מוקדם לדבר", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סלאח. יטיף לזהירות בכביש
צילום: דודי ועקנין
מופז. המטרה - הצלת חיים
צילום: עמית שאבי
כרמל. סלאח לא יהיה "כוכב"
צילום: צביקה טישלר
מומלצים