שתף קטע נבחר

לבחור מערכת סטראו לרכב

נמאס לכם לשמוע צרצורים בנסיעות? לא קולטים טוב גלגל"צ? מדריך הקנייה למערכות סטראו לרכב: מה זו יחידה ראשית, מה זה קרוס ואיך בוחרים רמקולים?

נמאס לכם מהרדיו-טייפ השגרתי ברכב? הרמקולים מתפוררים? הגיע הזמן לשדרג. מאמר זה מיועד בעיקר לציבור הלא "אודיופילי", זה שמעוניין לגשת למתקין המורשה ליד ביתו, לבקש רדיו-דיסק עם רמקולים ולקבל חוויית האזנה סבירה עד טובה. ממה מורכבת מערכת בסיסית? מרדיו דיסק ורמקולים. את השדרוג נתחיל ברדיו דיסק.

  

היחידה הראשית

בדרך כלל אנו מתחילים את השדרוג מהבסיס, הלא הוא הרדיו-דיסק, או בכינוי "היחידה הראשית" (Head Unit). למי שאין צורך בשדרוג זה, יכול לדלג מיד לסעיף ב' - הרמקולים. היחידה הראשית מהווה את מרכז הפיקוד של המערכת שלנו, ככל שהדרישות שלנו מן המערכת תהיינה גבוהות, כך יהיה עלינו לוודא שהיחידה הראשית תהיה מסוגלת לעמוד בדרישות אלו.

 

בכל יחידה ראשית בסיסית, אנו נתקל בפונקציות של שליטה על חלוקת הצליל בין הרמקולים (Balance ו-Fader) וכמובן השליטה על הצלילים הגבוהים (Trebel) והנמוכים (Bass).

 

היחידה הראשית בדרך כלל, מאפשרת חיבור של עד ארבעה רמקולים, שניים קדמיים ושניים אחוריים, מאחר והיא מגיעה עם מגבר פנימי קטן. כמה קטן? כ-15-45 וואט RMS לכל ערוץ (רמקול) בממוצע.

 

ליחידה הראשית יש גם יציאות קדם-מגבר, לחיבור מגברי הספק חיצוניים. כל יציאה כזו ברדיו דיסק מאפשרת חיבור של מגבר אחד של שני ערוצים (או יותר, אם רוצים

להשתמש במפצלים). למכשירים אשר משווקים באופן רשמי בארץ, (לא משנה איזה יצרן או דגם), ישנו רדיו תקני התומך בתדרי תחנות עם מספרים זוגיים ואי-זוגיים.

 

לא "מסורסת"

יש להקפיד כי היחידה הראשית שקניתם אינה "מסורסת" ובעל דילוג תדרים אי-זוגי בלבד, מה שמבציע על מכשיר שהגיע מארצות הברית, דרך יבואן מקביל; זה יגרום לבעיה בהתאמה לתדרי שידורי הרדיו בארץ. בחלק מהמכשירים אפשר באמצעות צירוף כפתורים להחליף את דילוג התדרים ולהתאימו לארץ, למשל, לתדר גלגל"צ במרכז, 91.8, שהוא תדר זוגי.

 

ליחידה הראשית ניתן לרוב לחבר מחסנית תקליטורים, הלא היא ה"צ'יינג'ר" המוכר, לעיתים גם נגן חיצוני כגון נגן MP3 או אפילו דיסקמן למי שעוד מחזיק באחד. יחידות מדגמים מתקדמים יותר, יאפשרו לנו לבצע תחימת תדרים לרמקולים ובכך לבטל את הצורך שבקניית יחידת הצלבה נפרדת (cross-over) ולבצע את הגדרות הצליל ישירות דרך הממשק של המכשיר.

 

לכל מי שמחפש רדיו-דיסק שיהיה מסוגל לקרוא MP3, יש לנו עצה חשובה: יש לוודא כי המכשיר מסוגל לזהות תיקיות, אחרת תתקלו באוסף של מאות שירים מבלי שתוכלו לקפץ מתיקייה לתיקייה כאוות נפשכם. 

דרישות של בעלי מערכות ברמה גבוהה יכולות להגיע גם לפרמטרים כמו שליטה על היפוך קוטביות, שליטה מלאה על רמקול הסאב-וופר, שליטה על כל רמקול בנפרד, שליטה על תחימת תדרים לרמקולים ועוד. חשוב מאוד לפני הרכישה, לנסות ולאפיין את הדרישות מהמערכת, בראיה של הווה וגם עתיד, כדי להמנע משדרוגים לעתים תכופות.

 

עוד ב-dtown: הדיסק עוזב את כלי הרכב?

 

כעת נציג בפניכם טווח של דגמים שונים, החל מבסיסי ועד דגמים עבור החובב הרציני. הבהרה: אין הכותב או המערכת באים לשפוט כאן את טיבו של דגם זה או אחר, או להמליץ על חנות זו או אחרת.

 

היצע רדיו-דיסק

עד 500 ש"ח

בסכום זה, תוכלו לרכוש יחידה ראשית מחברת PILOT. מדובר במכשיר בסיסי, קורא MP3, הפאנל שלו נשלף, ובעל יציאה לחיבור מגבר.

 

  • Pilot-PCRB21

דגם זה מרשים פחות מבחינה אסטטית, אבל היתרון הבולט שלו מעל כולם הוא שהוא מבית ניופאן, לכן אמורים להיות לו "אמא ואבא" לכל בעיה. לכן, אם אתם מעוניינים להשקיע סכום מינימלי, מכשיר זה יספק את הצרכים שלכם, ואף יקנה לכם ביטחון מסוים בזכות האחריות מבית ניופאן.

 

עד 600 ש"ח

  • Pioneer DEH2900MP

זהו מכשיר בסיסי מבית פיוניר הותיק בתחום, מגיע עם פאנל נשלף ונרתיק עבורו, כולל אקולייזר 5 מצבים. מי שמחפש מעט יותר אפשרויות כגון חיבור למגבר הספק חיצוני ועוד, ידלג לדגם הבא. 

 

עד 700 ש"ח

כאן מדובר ביחידה ראשית מעט יותר מבסיסית. כמה דוגמאות:

 

  • Blaupunkt MP-26

מבית Blaupunkt, הנאמן והאמין בדרך כלל, זוהי יחידה ראשית בסיסית, תומכת ב- MP3 כמובן, בעלת שתי יציאות למגברים, כניסת AUX שמאפשרת חיבור של (למשל) נגן נייד ושליטה על מחליף דיסקים הנמכר בנפרד.

 

  • Clarion-DB176 או Clarion-DB355MP

יחידה תומכת MP3, מבית קלריון הידועה, בעלת שתי יציאות למגברים, אקולייזר פנימי, הכנה ל-Bluetooth וכניסה לחיבור מחליף דיסקים. קלריון ידועה באיכות סאונד

מעולה ומהמובילות בתחום, אמנם לא מדובר במכשירים יפים במיוחד, אך הסאונד נוטה להיות נאמן למקור, בצירוף איכות בניה ומוניטין רב.

 

עד 750 ש"ח
  • Kenwood-KDCMP4029  
גם כאן, מדובר במכשיר בעל אקולייזר פנימי, שלט רחוק, יציאה למגבר, חיבור למחליף דיסקים, פאנל נשלף וכל התכונות הבסיסיות. המכשירים מבית קנווד היו ועודם ידועים באיכות בניה טובה, אריכות ימים, ממשק נוח לתפעול וסאונד שלא מצריך יותר מדי כיוונים.

 

1000 ש"ח ויותר

כאן עברנו ליחידה ראשית מתקדמת יותר, כזו שתספק צרכים ברמה גבוהה.  מכשירים אלו מתברכים בתכונות כגון חיבור לשלושה מגברים (כאשר יציאה אחת מוקדשת לסאב-וופר). היציאה לסאב מאפשרת שליטה על הסאב ישירות מן היחידה הראשית, כגון ברירת עוצמה והיפוך קוטביות. למכשירים הנ"ל יש אקולייזר, וחלקם גם בעלי יכולת הצלבה (Cross Over). האחרונה מאפשרת לנו לברור ממש את תחום התדרים עבור כל רמקול.

 

  • Pioneer-DEHP5950IB

 

  • JVC-KDG510

 

  • Kenwood-KDCW534Y

  

איך בוחרים רמקול?

כאשר סיימנו עם היחידה הראשית, נותר לנו לשדרג את הרמקולים. בעניין של רמקולים, העניין עלול להיראות מסובך לעיתים. ננסה לפשט עבורכם את התמונה: ברכב, בדיוק כמו בבית, אנו צריכים לשמוע צליל סטראופוני, וליצור "במת קול". ה"במה" היא מרחב הצליל שאופף אותנו מלפנים, ולכן השקעה ברמקולים אחוריים נחשבת לסטייה מהמקובל, למרות שיש מי שמעדיפים זאת.

 

המלצתנו היא להשקיע את מירב התקציב ברמקולים עבור קדמת כלי הרכב. אם אי פעם יחסר לנו צליל מאחור - תמיד נוכל לחבר זוג רמקולים זולים שיחוברו וישפרו את ה-"נפח" מאחור. משהחלטנו כמה רמקולים נקנה (שננים או ארבעה) עלינו לדעת איזו מידה יש להתאים לרכב.  בכל רכב שונה תתקלו במידה אחרת, לכן יהיה עליכם לבדוק בפורום של dtown או ברשת לגבי דגם הרכב הספציפי.

 

תוכלו גם לפרק את כיסוי הדלת, ולבדוק אישית, או לעשות את הרכישה אצל מתקין מורשה שכבר יידע להתאים את המידה הנדרשת עבורכם.

 

תצורות רמקולים

רמקולים קדמיים מגיעים במספר תצורות ומחירים. תצורה אחת דומה לרמקול רגיל (שאתם מכירים מהבית) , עם חיבור דו-גידי (קואקסיאלי). תצורה אחרת הינה זוג רמקולים הנקרא "קומפוננט", שזו שבעצם ערכת רמקולים המורכבת מזוג רמקולי וופר לטווח התדרים הנמוך-בינוני וזוג טוויטרים המיועד לניגון צלילים גבוהים. רמקולי

"קומפוננט" מגיעים עם זוג יחידות הצלבה (קרוס) המחלקות את התדרים בין הרמקולים, על פי הנתונים הספציפיים לכל רמקול.

 

לטעמי האישי, סט קומפוננט נשמע טוב יותר מרמקול קואקסיאלי ויש לו יתרונות נוספים, בעיקר בשל העובדה שניתן לחבר את הוופר במקום אחד ואת הטוויטר במקום אחר, הכל לפי התאמה אישית על פי האזנה. כך או כך, אנחנו ממליצים בחום להאזין לרמקולים אותם אתם עומדים לרכוש טרם הקנייה.

 

לעיתים קרובות, הסתמכות על המלצה של בעל מקצוע או אפילו חבר אינה מספיקה, משום שלכל אחד מאיתנו ישנן העדפות שונות ומשונות בנושא הסאונד. מרבית המתקינים בארצנו מחזיקים עמדות האזנה אשר מאפשרות להבין פחות או יותר את צביון הסאונד (אופי) של הרכיבים, גם אם ברכב הם עשויים להשמע שונה. ואגב, כל רמקול נשמע היטב כשמשודכת לו ההגברה המתאימה.

 

ישנן גם חברות בעלות אופי טוב יותר או טוב פחות בכל סדרת ייצור, לכן כדאי להתייעץ קודם לכן כאן בפורום בכדי לנסות להבין מה האופי של החברות.

 

היצע הרמקולים

עד 120 ש"ח

נתחיל ברמקולים דו-גידיים (קואקסיאלים) דלי תקציב, שישמעו ברמה דומה לעלות שלהם, סביר גם להניח שאורך חייהם לא יהיה ארוך במיוחד. אלו רמקולים זולים וישמעו בהתאם. חשוב לדעת שאם בכל זאת הנכם מתכוונים לקנות משהו זול שכזה, רצוי מאוד להאזין לו קודם ולהיות שלמים עם התוצאה הסופית (למנוע אכזבות לאחר הרכבה ברכב):

 

  • Voyager-RS603

 

  • Maxtar-MX1630

 

עד 175 ש"ח 

אם תבקשו לעלות ברמה, תוכלו לבחור באחד מן הבאים. כאן מדובר ברמקולים קואקסיאלים מאת יצרנים בעלי מוניטין רב בתחום הספציפי הזה. הדגמים הללו מצליחים

לנגן תחום תדרים רחב יחסית והם מפורטים בהרבה מאחיהם הזולים:

 

  • Pioneer-TSG1611R

 

  • Kenwood-KFC1751S 

 

  • Kenwood-KFC1750S

 

עד 300 ש"ח 

כאן אנו עולים מדרגת מחיר נוספת, לרמקולים מהסדרות החדשות של היצרנים המוכרים, ומבטיחים לעצמנו איכות משופרת:

 

  • Kenwood-KFCM1625

 

  • JVC-CSHX645

 

  • Dragster-DCE612

 

ערכות קומפוננט

עד 300 ש"ח

זהו סט קומפוננט מחברה לא ידועה, אנחנו מהמרים על כך שהוא שנשמע בהתאם לעלות שלו:

 

  • Blitz-BZC6K

 

עד 400 ש"ח  

נעלה ברמה: "מגנט" הינה חברה ידועה ובעלת סטים טובים בד"כ, ביחוד בסדרות הגבוהות. כאן תקבלו סט סביר, במחיר משתלם, המציע איכות טובה, בתנאי שתתקינו את הוופר בדלת אטומה יחסית, על מנת להפיק ממנו צליל איכותי בטווחים הנמוך והבינוני:

 

  • Magnat-Power-Plus-216

 

עד 550 ש"ח

נעבור לסט מתוצרת חברת morel הישראלית, דגם Pulse. זהו סט ה"פתיחה" שלהם (entry level), אך בהשוואה לכל סט במחיר שלו או עד כ-800 ש"ח, התקשינו למצוא משהו טוב יותר במחיר מקביל. כאמור, מדובר בחברה ישראלית, באיכות הרכבה מעולה, ועם מוניטין משובח ומוערך ברמה בינלאומית. לדעתנו, על מנת לקבל תמורה טובה ממנו, תדרשו להפרד מכ-1000 שקלים יותר בסך הכל.

 

  • Morel-Pulse6

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איך בוחרים רמקולים?
לאתר dtown
מומלצים