שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס

האדם והעולם - מי נברא בשביל מי?

האם העולם נברא בשביל האדם או שהאדם נברא בשביל לקיים את העולם? ערב פרשת נח והמבול, ניר ברוידא ויאיר אלדן לומדים על עמדת היהדות במסכת סנהדרין. הצטרפו לגשר ההלכה

 
  • ניר ברוידא הוא חבר צוות "בינה", מוביל פרויקטים חברתיים בת"א ובב"ש ומורה בישיבה החילונית בת"א
  • יאיר אלדן הוא דוקטורנט ליישוב סכסוכים בבר אילן. מתגורר בירושלים ועוסק ביהדות כתרבות.

  

הצטרפו גם אתם לחברותא:

 

מצ"ב דף המקורות:
 
תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף לח, עמוד א

 

תנו רבנן: אדם נברא בערב שבת (בסוף מעשה הבריאה), ומפני מה? שאם תזוח דעתו עליו אומר לו: יתוש קדמך במעשה בראשית.
 

דבר אחר: כדי שיכנס לסעודה מיד. משל למלך בשר ודם שבנה פלטרין (ארמונות/היכלות) ושיכללן, והתקין סעודה, ואחר כך הכניס אורחין, שנאמר: (משלי ט')

 

(א) חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ שִׁבְעָה:

(ב) טָבְחָה טִבְחָהּ מָסְכָה יֵינָהּ אַף עָרְכָה שֻׁלְחָנָהּ:

(ג) שָׁלְחָה נַעֲרֹתֶיהָ תִקְרָא עַל גַּפֵּי מְרֹמֵי קָרֶת:

חכמות בנתה ביתה - זו מידתו של הקדוש ברוך הוא, שברא את כל העולם כולו בחכמה.

חצבה עמודיה שבעה - אלו שבעת ימי בראשית.

טבחה טבחה מסכה יינה אף ערכה שלחנה - אלו ימים ונהרות וכל צורכי עולם. שלחה נערותיה תקרא - זה אדם וחוה (כלומר, רק לאחר שהושלם העולם ביופיו ובמילוי צרכיו, נברא האדם).

 

קהלת רבה (וילנא), פרשה ז, אות י"ג:

 

רְאֵה אֶת מַעֲשֵׂה הָאֱלֹהִים כִּי מִי יוּכַל לְתַקֵּן אֵת אֲשֶׁר עִוְּתוֹ: (קהלת ז יג) -

בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשַׂי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי - בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת - אין מי שיתקן אחריך.

 

גשר ההלכה 

סדרת "גשר ההלכה" היא פרי שיתוף פעולה של אתר ynet יהדות ו"גשר מפעלים חינוכיים" המביאים לכם הגולשים סרטון קצר של לימוד בחברותא על נושאים אקטואליים בחיינו. הלומדים המשתתפים בסדרה הם בעלי זהויות יהודיות מגוונות, כאשר כל אחד מהם מביא את הפרשנות שלו למקורות היהודיים.  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים