שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    התזמורת ממשיכה לנגן

    מנהל האקדמיה האמריקנית לקולנוע המליץ להגיש את "ביקור התזמורת" כמועמד לפרסי האוסקר בקטגוריות המרכזיות. ב"סוני קלאסיקס" מרימים את הכפפה, כך שיש סיכוי שנמצא את ערן קולירין מועמד לפרס הבמאי או התסריטאי הטוב ביותר. מייקל בארקר, מנכ"ל החברה: "אני חושב שבסופו של דבר לסרט הזה יהיה סוף טוב"

    שעה קלה אחרי שהתקבלה ההחלטה הסופית לדחות את הערר שהוגש בעניין פסילת "ביקור התזמורת" כמועמד הישראלי לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב של השנה, הרים מפיק הסרט אהוד בלייברג טלפון למנהל האקדמיה האמריקנית לקולנוע, ברוס דייוויס, להביע את מורת רוחו. דיוויס, כך לדברי בלייברג, הביע את צערו ואמר: "ההחלטה סופית, אבל כואב לנו הלב. זה סרט שכולם אוהבים, אנחנו מפצירים בכם להגיש אותו למועמדויות האחרות". מילים לפעמים יכולות לבלבל וייתכן שדייוויס ביקש בסך הכל לרכך את המכה. כך או כך, היום מתברר שמנהל האקדמיה האמריקנית התפרץ לדלת פתוחה.

     

    מנכ"ל חברת Sony Pictures Classics, מייקל בארקר, מצהיר כעת על הגשת מועמדותו של הסרט הישראלי לקטגוריות הכלליות של האוסקר ויוצא באופן חסר תקדים למאבק על כבודו שלכאורה נרמס: "הידיעה על הפסילה היתה מאוד מאכזבת בשבילנו, בעיקר כיוון שאנחנו חושבים ש'ביקור התזמורת' הוא סרט מז'ורי", הוא אומר ומוסיף, "אני חושב שהסרט הזה מסמן את לידתו של במאי מז'ורי ברמה הבינלאומית.

     

    "ערן קולירין יצר סרט שמצליח לא רק לגעת בקהל אלא גם להעביר רעיונות מאוד עמוקים ובעלי משמעות באופן מבדר. יש סצנות בסרט שהן פשוט יצירת קולנוע מיומנת וצרופה. אין לי ספק שהסרט הזה יצליח בארה"ב ובכל מקרה הפסילה שלו כמועמד לסרט הזר לא תשפיע עלינו או תרפה את ידינו".


    בארקר. "זה סרט שמסמן את לידתו של במאי מז'ורי" (צילום: רובין הולנד)

     

    מה זה בעצם אומר?

     

    "שהתכניות שלנו לגבי הסרט נשארו כפי שהיו. אנחנו חושבים שהוא יצליח ומתכוונים להציג אותו כמועמד בקטגוריות האחרות ולעשות כל מה שצריך בשביל לקדם אותו במסגרת הזו. זה כמובן לא יהיה קל, אבל הרי עשינו את זה בעבר כשהצגנו את סרטו של פדרו אלמודובר, 'דבר אליה', כמועמד בקטגוריות המרכזיות אחרי שלא נבחר כנציגה של ספרד לאוסקר. בסופו של דבר אלמודובר זכה באותה השנה בפרס האוסקר לתסריט. זו היתה הפעם הראשונה מזה 38 שנה שסרט זר זוכה בפרס התסריט".

     

    "אנחנו מאמינים בו"

    סרטו של קולירין, כך עושה הרושם, נכנס מבחינתה של חברת הענק Sony Pictures Classics לרשימה של הגדולים. לצד שמו של אלמודובר מציין בארקר גם את "מחבואים", סרטו של הבמאי האוסטרי מיכאל הנקה אותו מייצגת החברה. סרטו של האנקה נפסל לפני שנתיים כמועמד לסרט הזר מטעם אוסטריה בגלל סעיף בתקנון ששונה מאז, ולמרות זאת בחרה Sony Pictures Classics להריץ אותו בקטגוריות נוספות. בסופו של דבר הסרט לא צלח את מחסום החמישייה הסופית.

     

    עד כמה זה ריאלי להגיש את הסרט למועמדויות בקטגוריות המרכזיות?

     

    "זה לא פשוט בשביל סרט זר להתברג כמועמד בתוך החמישיות הסופיות. זה קשה לא רק בגלל מחסום השפה אלא גם בגלל שבדרך כלל אין בהם שם של כוכב או במאי מוכר שימשוך את תשומת הלב של 6,000 חברי האקדמיה. בכל מקרה אנחנו חושבים שזה סרט חזק ואנחנו מאמינים בו".

     

    מה זה אומר מבחינתכם להריץ סרט כמועמד בקטגוריות האחרות?

     

    "שנצטרך להוציא כסף, למשוך בחוטים, לשלוח תקליטורי DVD לחברי האקדמיה, צריך למצוא דרך להפוך את הסרט לבולט מספיק בכדי שכל חברי האקדמיה יצפו בסרט. זה קשה ובכל זאת אנחנו הולכים לעשות את זה. זה סרט שאנשים צריכים לראות. אם את שואלת אותי היום, אני חושב שלסרט הזה יש סיכוי טוב, אבל זה גם תלוי באופן שבו יתקבלו הסרטים של האולפנים הגדולים שיעלו בדצמבר. אם יהיה ביניהם מקבץ גדול של סרטים בעלי סיכוי גבוה, זה יהיה קשה. מצד שני יש שנים שבהם הסרטים של האולפנים פחות חזקים, כך שקשה לנבא".


    מתוך הסרט. "הוא יכול היה למנף את כל תעשיית הקולנוע הישראלית"

     

    המחויבות שלכם כלפי הסרט מאוד מרשימה וזה מעלה שאלה כללית שקשורה לתשומת הלב הבינלאומית לה זוכה הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות. איך אתה מסביר את זה?

     

    "אני חושב שהכל התחיל כשהסרט "נמר דרקון", שהיה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר בקטגורייה הכללית ובקטגורית הסרט הזר, זכה בסופו של דבר באוסקר לסרט הזר ואנג לי זכה בפרס הבמאי הזר הטוב ביותר מטעם איגוד מבקרי הקולנוע הזרים בהוליווד, פרס שמעולם קודם לכן אף במאי זר לא היה אפילו מועמד אליו.

    בעקבות זה דלתות נפתחו בפני הסרטים הזרים. יש סרטים מסוימים שמצליחים לעשות Cross-Over, נראה אם 'ביקור התזמורת' הוא אחד מהם ובכל מקרה ננסה לעזור לו.

     

    "אתם בעין הסערה בישראל ואני חושב שזה עניין מחזורי, השנה הזו היא שנה באמת מצוינת לקולנוע הישראלי. גם 'בופור' הוא סרט מצוין, ואני חושב שזה רגע בזמן שבו הקולנוע הישראלי באמת מאוד חזק. זה בא לידי ביטוי בכל הפסטיבלים החשובים".

     

    ההצלחה היא בעיקר בשדה האירופי, אבל אמריקה זה סיפור אחר.

     

    "אני חושב שהסרטים הישראלים נגישים היום יותר מבעבר. יש בהם משהו, אני חושב שהם באמת טובים".

     

    זו לא הפעם הראשונה שסרטים שמועמדים לקטגורית הסרט הזר נפסלים, אבל הקרב בין "בופור" ל"ביקור התזמורת" עורר הדים גם בישראל וגם בעיתונות האמריקנית. איך זה נראה מאצלכם?

     

    "כשלמדינה מסוימת יש מספר סרטים טובים כמו שלישראל יש השנה, תמיד יש סוג מסוים של דרמה שמתחוללת והתחושה היא שיש תחרותיות בין הסרטים. זה מצער שזה קורה. ברגעים כאלה אתה מצטער על כך שהאקדמיה האמריקנית אינה מרשה להגיש יותר ממועמד אחד מכל מדינה, אבל זה פשוט בלתי אפשרי. אני חושב שזה מה שקרה בישראל.

     

    "אנשים פה תוהים איך זה הגיע כל כך רחוק, הכל התחיל הרי בבלוגים באינטרנט - כך, אגב, גיליתי שיש אפשרות שהסרט ייפסל. צר לי מאוד בעיקר על היוצר, מכיוון שחשבתי שיש לסרט הזה סיכוי אמיתי כמועמד. צר לי על כך מכיוון שזו הזדמנות שאינה מזדמנת לעתים קרובות ואני גם חושב שיש משהו מאוד אוניברסלי בסרט הזה ובאפיל שלו שיכול היה למנף את כל תעשיית הקולנוע הישראלית".

     

    איזה סרטים נוספים יש ל-Sonny Pictures Classics השנה בארסנל לקראת האוסקר?

     

    "יש לנו את הסרט החדש של פרנסיס פורד קופולה, "נעורים ללא נעורים", יש לנו את סרט האנימציה, "פרספוליס", שאני חושב שהוא מועמד חזק ויש כמה סרטי תעודה מצוינים.

    יש לנו כמה סרטים עם פוטנציאל גבוה לפרסי המבקרים, לגלובוס הזהב ולאוסקר. אין לי סרט שאני יכול לומר שהוא מועמד בטוח אבל יש לא מעט סרטים טובים ועושה רושם שזו תהיה עונה בהחלט מעניינת".

     

    ולסיום, שאלה ברמה האישית - מה יש ב"ביקור התזמורת" שכל כך נגע בך?

     

    "הקשר בין הדמויות פשוט יפהפה וכשאת רואה איך קהל הצופים מגיב לסרט זו פשוט תחושה מדהימה. האינטראקציה בין הקהל לשחקנים שעל המסך נפלאה, התחושה היא שהאנשים שעל המסך הם אנשים שהקהל מכיר בלי קשר למוצא או לשפה. בסצנת הגלגיליות אני תמיד מחכה למחיאות הכפיים והן תמיד מגיעות, תמיד. זה כל כך נוגע ללב.

     

    "זה סרט מרגש וזו הסיבה שזה כל כך עצוב לי שהגענו כל כך קרוב. זה כמו עם 'דבר אליה', ששבר את לבנו כשהוחלט לא לשלוח אותו כנציג ספרד או 'מחבואים', שנפסל. אבל שני הסרטים הצליחו מאוד בקרב הקהל האמריקני וזכו בפרסים חשובים אחרים כך שאני באמת מאד אופטימי לגבי הסרט הזה. בסוף היום, אני מרגיש ש'ביקור התזמורת' יגבור על כל המכשולים. אני חושב שבסופו של דבר לסרט הזה יהיה סוף טוב".

     

    ערן קולירין יתארח היום בפורום קולנוע

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום איי פי
    אוסקר. המרוץ אחרי הפסלון המוזהב נמשך
    צילום איי פי
    לאתר ההטבות
    מומלצים