שתף קטע נבחר

חברת שגיא: 'הבנקים ממשיכים להתנות שירות בשירות'

מנכ"ל החברה: לקוחות מחויבים לפתוח תוכניות חיסכון כתנאי לקבלת אשראי. לדבריו, התופעה קיימת בעיקר אצל לקוחות קטנים ובינוניים, ובפריפריות

הבנקים ממשיכים לבצע התניית שירות בשירות, ולחייב לקוחות לפתוח תוכניות חיסכון כתנאי לקבלת אשראי, וזאת למרות פסיקות בתי המשפט שקבעו מפורשות שאין לבצע התניות כאלו". כך אומר אמנון שוורץ, מנכ"ל שגיא חישובי ריבית, המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים וייעוץ כלכלי.

 

מחברת שגיא נמסר, כי ב-2007 חל גידול בכמות הלקוחות המגישים תלונות ותביעות בנושא של התניית שירות בשירות. עם זאת, ב-90% מהתיקים, הבנקים מתפשרים עם הלקוחות מחוץ לכותלי ביהמ"ש, וזאת בשל הפסיקות הקיימות בנושא.

 

לדברי מנכ"ל שגיא, הבנקים נוהגים איפה ואיפה ומבצעים התניות בעיקר בחשבונות של לקוחות בינוניים וקטנים, ולא בחשבונות של לקוחות גדולים. הוא ציין עוד, כי הבנקים מבצעים התניות בעיקר באזור הפריפריות ופחות באזור המרכז.

 

עו"ד אופיר צברי ממשרד "צברי-יובל", אומר כי במקרים רבים הבנקים מנצלים את התלות של הלקוח הקטן בבנק ומחייבים אותו לפתוח תוכניות חיסכון ללא שום הגיון כלכלי.

 

לטענתו, המניע להתניה האסורה נובע בדרך כלל מניסיון של מנהל סניף בנק להגדיל את הצלחת סניפו בשל התחרות בין סניפי הבנק. לדבריו, כאשר קיים לדוגמא אינטרס של הבנק להגדיל את הפיקדונות במט"ח, מונחים הסניפים לשווק ללקוחות השקעת כספים בפיקדונות במטבע זר. ללקוח המצוי ביתרת חובה אין שום אינטרס לשים את כספו בפיקדון הנושא ריבית נמוכה, במקום להקטין את יתרות החובה הנושאות ריבית גבוהה, אך לעיתים הוא נכנע לתכתיבי הבנק בשל חששו שהבנק יפסיק לו את האשראי לאלתר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
בבנק. מה צריך לעשות בשביל הלוואה?
צילום: שאול גולן
מומלצים