שתף קטע נבחר

Facebook חשפה מערכת פרסום המבוססת על חברים

מייסד ומנכ"ל Facebook, מארק זוקרברג, הכריז על השקת מערכת פרסום שתציע לכם להיות חברים של קוקה-קולה ומיקרוסופט, ולהמליץ על מוצרים לרשימת החברים. ארגוני פרטיות הביעו מורת רוח מהיוזמה

הרשת החברתית האופנתית Facebook משיקה מערכת פרסום חדשה, שתנסה להתאים את הפרסומות לקהל המשתמשים, למגינת ליבם של ארגוני הפרטיות. לגולשים תינתן שליטה מסויימת במידע אותו הם מוכנים לחלוק עם האתר, ובהתאם יצפו בפרסומות מפולחות.

 

אתמול (יום ג') הודיע לעתונות מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, על השקת תוכנית הפרסום. הפרסומות שישלחו למנויי Facebook יוגשו בצורת הצעות חברות מחברות מסחריות. החברות או המוצרים שיאושרו יופיעו ברשימת החברים של המשתמש.

 

על מנת שהמיזם יצליח, יש צורך בשיתוף פעולה של גולשי Facebook, שצריכים לאשר את הצעות החברות, ובכך להביע נכונות מצידם לשיתוף מידע אישי עם המפרסמים. בין החברות שישתמשו במערכת הפרסום החדשה אפשר למנות את קוקה קולה, מיקרוסופט, סוני, CBS, Verizon, ו-Blockbuster. למשווקים מציעה Facebook ממשק ש"אוסף מידע על פעילותם של אנשים באתר ומלמד את המפרסמים מה מעניין את הגולשים".

 

המפרסמים יכולים לבחור במודעות שמותאמות למידע הדמוגרפי של המשתמש (שירות הנקרא Social Ads), או בוויד'גטים (יישומונים) שממליצים לגולשים על מוצר ומאפשרים להמליץ עליו לרשימת החברים, בשיטה המכונה פרסום ויראלי.

 

ארגוני פרטיות טוענים כי שימוש בפרופיל המשתמש ברשתות חברתיות לצרכי התאמת פרסומות לתחומי העניין של הגולש הוא בבחינת בגידה באמון. "קיימת השאלה - האם המשתמשים ידעו בהכרח לאן המידע עליהם הולך? האינפורמציה הזו עוברת תחת מסרק למען פרסומות. פרסום מפולח ברשתות חברתיות צריך להדליק אצלם נורה אדומה", אומרת מליסה נגו מהמרכז למידע על פרטיות אלקטרונית.

 

לתרגם פופולריות להכנסות

אנליסטים טוענים כי המהלך היה צפוי, וכי Facebook תנסה לתרגם את הפופולריות ההולכת וגוברת שלה להכנסות

בתקופה הקרובה. לאחרונה רכשה מיקרוסופט נתח קטן מהחברה, 1.6%, תמורת 240 מיליון דולרים (לפי נתון זה, שווי החברה הכולל הוא למעלה מ-15 מיליארד דולר).

 

למיקרוסופט יש גם בלעדיות על הפרסום ב-Facebook עד שנת 2011, והיא כבר מציגה באתר פרסומות לגולשים אמריקנים. לאחרונה הודיעה גם MySpace המתחרה כי שידרגה את מערכת הפרסומות המותאמות אישית שלה, אך החברה בינתיים ומאפשרת התאמת פרסומות לפי קטגוריות בלבד, ללא פילוח מדוייק לפי תחומי העניין של המשתמש.

 

מיקרוסופט מנסה להגדיל את נתח השוק שלה בתחום הפרסום המקוון תוך תחרות עם גוגל, אך בינתיים המאמצים לא צלחו במיוחד. בשנת הכספים שהסתיימה ביוני, הכנסות מיקרוסופט מפרסום צמחו ב-21 אחוזים ל-1.84 מיליארד דולרים בחודש יוני. לשם השוואה, הכנסות גוגל מפרסום הסתכמו ב-13.3 מיליארד דולרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מארק זוקרברג, מייסד ומנכ"ל Facebook
צילום: איי פי
מומלצים