שתף קטע נבחר

"מיזם המכונית החשמלית? זה לא יעבוד"

הכנסת דנה היום (ב') בחזון המכונית החשמלית של שי אגסי. לבקשת אגסי, התקשורת לא הורשתה לסקר את הדיונים. "לא ברור על מה כל המהומה" אמרו מרבית הנוכחים, ואילו יו"ר איגוד יבואני הרכב הוסיף: "אני לא חושב שלאגסי יש את הטכנולוגיה הדרושה". במקביל פנתה עמותת אומ"ץ לשר האוצר בדרישה כי המיזם לא יהנה מהטבות שלא על-פי כללי המנהל התקין

"אני לא חושב ששי אגסי מחזיק בטכנולוגיה הדרושה לפתרון הבעיות הכרוכות בשימוש בכלי רכב חשמליים בישראל", כך אומר ל-ynet יו"ר איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, בתום ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת, במהלכה הציג היזם שי אגסי את חזון הרכב החשמלי שלו. "כל הפרויקט הזה הרי יקום או יפול על טכנולוגיה. אגסי לא הציג כזאת לוועדה", הוסיף אנוך.

 

הדיון המסקרן בוועדה לא סוקר על-ידי העיתונאים שהגיעו למקום, לאחר שאגסי עצמו ביקש למנוע את כניסתם. במקביל, פנתה היום עמותת אומ"ץ לשר האוצר, רוני בראון, והתריעה כי המיזם העתידי מתנהל כבר עתה שלא על-פי כללי המנהל התקין.

 

 

לא מתרשמים מהרעיון

"כל יצרניות הרכב מודעות הרי לבעיית זיהום האוויר ואיכות הסביבה", אמר אנוך, "אולם אף אחת מהן, גם הגדולות ביותר, לא מצאה פתרון ראוי שיהווה תחליף אמיתי למנוע בעירה פנימית (בנזין או סולר, ש.ה). בנוסף, סביר להניח שאם היה פתרון, יצרניות הרכב בעלות הניסיון, הידע והמשאבים, היו מוצאות אותו קודם".


שי אגסי (משמאל). אין לו כל חידוש? (צילום: Larry Lettera/ Camera 1)

 

אלא שחלק מהנוכחים בדיון היו פחות דיפלומטים מאנוך, לאחר ששמעו את הסבריו של אגסי. "עורבא פרח", אמר ל-ynet בכיר בענף הרכב. "זה כמו הרעיון להאיר את כל רמת גן עם נורת חשמל אחת. אתה באמת חושב שמישהו שנוסע מת"א לחיפה יעצור בדרך לחצי שעה, או אפילו ל-10 דקות, כדי לטעון מצברים? זה פשוט לא יעבוד".

 

בדיון נכחו נציגים של משרדי ממשלה שונים, בהם נציגי משרדי האוצר והתשתיות. "כולם תומכים במיזם הזה", אומרת ל-ynet תמר קינן, מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, "אבל במה בדיוק הם תומכים?". קינן, כמו אחרים שנכחו בישיבה, מציינת שלא ברור מה היסוד הטכנולוגי עליו מתבסס המיזם של אגסי. ואם כך, לא ממש ברור מדוע מזדרזים בממשלה להביע בו תמיכה כה נרחבת.

 

"אני לא מאמין שנראה בשנים הקרובות מכוניות חשמליות בהיקפים שאגסי מדבר עליהם", אומר יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב. "אחרי הכל, זה לא רעיון חדש ואני לא רואה את פריצת הדרך שנדרשת כדי להפוך את כלי הרכב החשמליים לאלטרנטיבה למכוניות בנזין או דיזל".

 

הון ושלטון

במקביל לדיון בכנסת, התריעה היום עמותת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי - מפני קשר בין הון לשלטון בכל הנוגע למיזם של אגסי. במכתב ששיגר לשר האוצר, רוני בראון, אומר יו"ר העמותה אריה אבנרי, כי "על פי מידע שהגיע אלינו ממקורות מוסמכים, ראש הממשלה אהוד אולמרט ואתה דוחפים לזרז תוך קיצורי דרך את בקשתם של היזמים, למרות שלא פעלו על פי המקובל. בין השאר לא הוגשה עד כה תכנית עסקית ולא נערכו בדיקות שונות כמתחייב".

 

לטענת העמותה, פנתה קבוצת היזמים בראשות שי אגסי ועידן עופר למשרדי ממשלה הנוגעים בדבר, בבקשה לקבל מענקים, הטבות והקלות למיניהן במסגרת התכנית להקים בארץ מיזם רכב חשמלי. "משפחת עופר זוכה בקביעות להטבות מפליגות על-ידי ממשלת ישראל בניצוחו של ראש הממשלה אהוד אולמרט", מוסיפים אנשי העמותה בדרישתם לפעול לפי כללי מנהל תקין, גם במקרה זה.

 

לא רוצה עיתונות

עוד לפני שהחלה הישיבה, התחוללה מהומה-זוטא, כאשר בהחלטה של הרגע האחרון ולפי בקשתו המפורשת של אגסי, החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר פז-פינס, לסגור את הישיבה בפני התקשורת. מדובר בצעד לא מקובל, ובעיקר תמוה. אחרי הכל, מיזם הרכב החשמלי של אגסי צפוי לקבל תמיכה משמעותית ממשלת ישראל - הן בשלב ההקמה, ובוודאי בשלב שיווק המכוניות החשמליות. החשאיות בה נוקט אגסי מעלה על-כן לא מעט סימני שאלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
לא להיפרד עדיין מבנזין?
צילום: עטא עוויסאת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים