שתף קטע נבחר

התחייבות לספק סלולר - מה זה אומר?

לקוחות רבים של חברות הסלולר מחויבים לחברה שלהם, אך רבים מהם לא יודעים באיזה אופן. אילו סוגי התחייבויות יש, כיצד ניתן להשתחרר מהן ומה העלות הכרוכה בכך. בדיקת פלאזול

יותר ממחצית ממנויי הסלולר בישראל מעריכים שהם מחויבים לספק הסלולר שלהם ולא יוכלו ליהנות מתכנית ניוד המספרים ולעבור לספק אחר או לתכנית יותר חסכונית. כך עולה מסקר שפרסמה לפני כשבועיים המועצה לצרכנות.

 

למה מתכוונים הלקוחות שמעריכים שהם בהתחייבות? האם הם באמת מחויבים? למה הם מחויבים – למכשיר, לתכנית תמחור או לחברה? האם הם יודעים לאיזו תקופה הם מחויבים וכמה יהיה עליהם לשלם אם ירצו לצאת מההתחייבות?

 

בדיקת פלאזול מגלה כי למעשה, רוב המנויים אינם יודעים מהי ההתחייבות שלהם, כמה יהיה עליהם לשלם על-מנת להשתחרר מההתחייבות, אם בכלל, והאם יוכלו לעבור מחברה לחברה וליהנות מתכנית הניוד. אבל לפני שנבדוק אילו התחייבויות קיימות לחברות הסלולר, יש לדעת כי כל לקוח יכול לברר מהי ההתחייבות שלו – הוא פשוט צריך לפנות לשירות הלקוחות בחברה בה הוא מנוי ולברר.

 

ועכשיו, לסוגי ההתחייבויות: אלו מתחלקים לשלושה: התחיבות למכשיר, התחיבות לתוכנית תמחור (מסלול) והתחיבות לספק הסלולר.

 

התחייבות למכשיר

מדובר למעשה ברכישת מכשיר בתשלומים. כלומר- כל עוד לא סיימת לשלם – אתה כביכול מחויב – מה גם שהובטח לך שהתשלום יהיה מופחת כי תקבל דקות חינם תמורת הוזלת המכשיר. אלא שצורת הרכישה יוצרת רושם כאילו מדובר בהתחייבות.

 

החברה יוצרת זיקה בין רכישת מכשיר לבין התחיבות להישאר מנוי שלה. כביכול – אם תשבור את העסקה באמצע – תפסיד את ההנחה, ומחיר המכשיר יהיה לפתע גבוה, אפילו גבוה מאוד יחסית למחירים כיום בשוק של מכשירים הרבה יותר מתקדמים.

 

יש חברות בהן הנחת זמן אוויר בגין המכשיר קשורה גם לתכנית התמחור. כלומר, ההנחה בדקות תמורת הוזלת העלות של המכשיר, ניתנת כל עוד המנוי נמצא בתכנית מסוימת, ואם יעבור לתכנית אחרת, אפילו אצל אותו מפעיל, הוא עלול להפסיד את ההנחה או חלק ממנה.

 

חשוב לציין: גם אם לא סיימת לשלם על המכשיר ואתה מעוניין לעבור לספק סלולר אחר – תוכל להמשיך ולשלם (את המחיר ללא ההנחה) לספק אותו נטשת ולשמור על המכשיר שלך, כמו בכל עסקת תשלומים.

 

במבצע חדש של פלאפון, שמחייב החלפת מכשיר, מציעה החברה הנחות בזמן אוויר תמורת מכשיר ישן שתביא מחברה מתחרה. למעשה, מדובר בסבסוד עלות המכשיר הישן אותו תמשיך לשלם לחברה שנטשת, באמצעות מתן דקות אוויר (40 שקלים לחודש למשך 18 חודשים).

 

התחייבות למסלול תמחור

מסלולים ייחודיים (לצעירים, חיילים או לקוחות עם הטבות מסוימות), חבילות דקות עם תשלום קבוע, מסלולים עסקיים ומסלולים חדשים, שיצאו בחצי שנה האחרונה. כל אלו כוללים לעתים התחייבות של הלקוח להישאר בתכנית התמחור בין 18 חודשים ל-36 חודשים.

 

בחודש האחרון, לאחר הצהרת שר התקשורת על כוונתו ללחוץ על החברות על מנת שיורידו את משך ההתחייבות ואת עלויות הקנסות, ולאחר שהנושא עלה בתקשורת ולקוחות רבים התלוננו על העובדה שהחברות קושרות אותם אליהם בהתחייבויות, התחילו החברות לשווק תכניות ללא התחייבות.

 

הראשונה הייתה סלקום לחבילת השנייה, ואחריה פלאפון במגוון חבילות ולבסוף גם אורנג'. לקוחות רבים חושבים שיש להם התחייבות למסלול ובפועל אין להם התחיבות. לקוח המעוניין לעבור לחברה אחרת או למסלול אחר בתוך אותה חברה, צריך קודם כל לבדוק האם הוא נמצא בהתחייבות למסלול ומה פירוש ההתחייבות. במקרים רבים מדובר על עלות יחסית נמוכה שהיא דמי השימוש הקבועים כפול מספר החודשים שנותר.

 

במקרים אחרים, למשל כאשר הלקוח רכש חבילת דקות בתשלום חודשי קבוע, יהיה הקנס גבוה יחסית ובהתאם לזמן הנותר להתחייבות. בנושא הזה גובה הקנס שונה מחברה לחברה ומתוכנית לתוכנית. מכיוון שמדובר על עלויות שהן לעתים גבוהות ואפילו גבוהות מאוד, (מ- 600 שקלים ועד 1500 שקלים ויותר), חשוב לנסות ולהתווכח. לעתים במעבר לתוכנית אחרת באותה חברה – יוותרו לכם על תשלום הקנס. כאשר מדובר על לקוח מבוקש – שחשבון הסלולר שלו גבוה מהממוצע - הוא יוכל לקבל החזר של הקנס או של חלק ממנו מהחברה אליה יבקש לעבור.

 

התחייבות לספק סלולר

זו המצאה שנולדה בשנה האחרונה – בגלל החשש של חברות הסלולר מתוכנית הניוד. לקוחות רבים שרכשו מכשירים, עברו לתכניות תמחור חדשות או לחברה אחרת בשנה האחרונה, הוחתמו, בידיעתם או ללא ידיעתם, על התחייבות להישאר מנויים אצל ספק הסלולר לתקופה של שלוש שנים.

 

הקנסות הכרוכים בהשתחררות מהתחייבות זו גבוהים בדרך כלל וחשוב לוודא אם אתה נמצא בהתחייבות מסוג כזה. לקוח כזה יכול לנסות להשתחרר – אך הסיכוי איננו גבוה, אלא אם תהיה התערבות מצד הרגולטור שתחייב את החברות להקטין את הקנסות ואת משך זמן ההתחייבות.

 

המידע ניתן על ידי "פלאזול", החברה הלאומית לצרכנות סלולרית, העוסקת בהוזלת עלויות השימוש בסלולר לצרכנים, על ידי התאמת תכנית תמחור למאפייני השימוש של הלקוחות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואול/פוטוס
מחוייבים לחברה או למכשיר?
צילום: ויז'ואול/פוטוס
מומלצים