שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האם החיסכון באנרגיה אכן חוסך באנרגיה?
    על פי מחקר אמריקני, ככל שמוצרים ביתיים ומכוניות הפכו חסכוניים יותר באנרגיה, נטו האמריקנים לרכוש עוד ועוד מוצרים, או לרכוש מוצרים גדולים, שצורכים יותר אנרגיה. למעשה, ככל שהמוצרים חסכו באנרגיה, הצרכן האמריקני ביזבז יותר על קירור וחימום ביתו הגדול, או על מכונית גדולה יותר

    מודעות סביבתית הפכה נוכחת ושגרתית בחיי היומיום בארצות הברית, ככל שסוגיות כמו התחממות כדור הארץ ומיחזור בולטות בתקשורת ובסדר היום. אך כעת מתברר שבמקביל למאמץ לייצר מוצרים, מכשירים ומכוניות חסכוניים בחשמל, גדל הביקוש למוצרים אלה, ובעקבות זאת צריכת האנרגיה רק עולה.

     

    מחקר שפורסם השבוע מגלה כי הציבור האמריקני רוכש מכוניות גדולות וזוללות דלק, או עוד יחידות מיזוג אוויר ומקררים ככל שהמוצרים הללו מיטיבים את יעילות האנרגיה שלהם, והופכים חסכוניים יותר בחשמל. 

     

    במה שמכונה במחקר "פרדוקס האנרגיה", הצרכנים מנצלים את הכסף שחסכו הודות לתכונות החסכוניות של מוצרים אלה כדי לרכוש עוד מוצרים או מוצרים גדולים יותר - ולמעשה מבזבזים כמות גדולה יותר של אנרגיה. במלים אחרות: החיסכון באנרגיה לא תרם בסופו של תהליך לחיסכון באנרגיה אלא להיפך.

     

    "האירוניה הזו לא ייחודית לארצות הברית, אלא נכונה לגבי רוב המדינות המפותחות", אמר אחד ממחברי המחקר, בנימין טל מזרוע המחקר של בנק ההשקעות CIBC World Markets.

     

    המחקר מצא שסייגים ומגבלות קשוחים יותר על יעילות האנרגיה והחיסכון בחשמל של מוצרים, אינה התשובה לחששות בנוגע להתחממות כדור הארץ ושינוי האקלים, או לחששות באשר להדלדלות מקורות הנפט. הסיבה נעוצה בנטיה של הצרכנים לראות את החיסכון באנרגיה כמו החזר או קיצוץ במס - סוג של "אור ירוק" להתחיל ולצרוך יותר.

     

    המחקר מצא כי צריכת האנרגיה גדלה ב-40 אחוז משנת 1975 ל-2005, בעוד שהיעילות האנרגטית (החיסכון בחשמל) של מוצרים השתפרה גם היא על פני אותה תקופה. התחומים בהם נרשם הגידול המשמעותי ביותר בצריכת האנרגיה היו התחבורה והשימוש הביתי - שהם בדיוק התחומים בהם הממשל האמריקני קידם במרץ יוזמות ותוכניות להגדלת החיסכון באנרגיה ושיפור היעילות האנרגטית.

     

    צריכת הדלק הממוצעת של כלי רכב בארצות הברית השתפרה מאז שנות ה-80, אולם בתגובה החלו האמריקנים לרכוש מכוניות גדולות יותר ולנסוע למרחקים גדולים יותר. האמריקני הממוצע נהג יותר מ-15 אלף קילומטר בשנה בשנת 1970. בשנים אלה הוא נוהג יותר מ-19 אלף קילומטר בשנה.

     

    יותר אנרגיה נצרכת לחימום וקירור הבתים ככל שהבתים שנבנים גדולים יותר. המחקר מצא שהשטח הממוצע של בית בארצות הברית גדל מ-92 מטרים רבועים בשנות ה-50 ל-232 מטרים רבועים כיום. התוצאה היא שיותר בעלי בתים רוכשים מזגנים כדי לחמם או לקרר את בתיהם הגדולים, ולעתים מדובר במספר יחידות או ביחידות מיזוג גדולות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שאול גולן
    החיסכון גרם לביזבוז. אילוסטרציה
    צילום: שאול גולן
    מומלצים