שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    איך מוצג היטלר בחידון פלסטיני? בלי השואה
    מיהו המנהיג שהביס את צרפת וסירב להיכנע עד הסוף המר? ב"קול פלסטין" הבטיחו 600 שקל למי שמכיר את קורות חייו של שליט גרמניה במלחמת העולם, רק שכחו פרט "קטן" אחד

    שנת הזהב שלו היתה 1940, כשצבאותיו פלשו לדנמרק, נורבגיה, לוקסמבורג, הולנד, בלגיה, והביסו את צרפת. באמצע שנת 1942, שלטה ארצו על השטח הגדול ביותר באירופה. הוא סירב להיכנע והמשיך להילחם שנתיים נוספות, אך סופו המר ארע באביב 1945 כשהוא התאבד... מי הוא?" - זוהי תמצית החידה ששודרה בחידון חודש הרמדאן האחרון ב"קול פלסטין", הרדיו הרשמי של הרשות הפלסטינית. הפרס הראשון בין הפותרים היה 600 שקלים. התשובה - לא אחר מאשר אדולף היטלר.

     

    אפשר לקרוא את החידה שוב ושוב. אפשר אפילו לקרוא אותה בנוסח המלא והארוך שלה. לא תמצאו שם אזכור על השואה ולא על מעשה נורא אחר המיוחס להיטלר. אולם, ניצחונות צבאיים ו"סירוב להיכנע"? בהחלט כן. והרבה.

     

    לא מדובר בפליטת קולמוס או באזכור בודד וחריג של היטלר בכלי התקשורת הפלסטיניים. אותו חידון שב ושודר בשידור חוזר רק לפני כשבוע ב"קול פלסטין", כך שמי מהמאזינים שפספס את השידור יכול היה להתוודע שוב להישגיו של היטלר.

     

    מכון "מבט לתקשורת הפלסטינית", מכון מחקר העוקב אחרי דיווחיהם של כלי התקשורת הפלסטינים מצא לנכון לחבר מסמך מיוחד על ההערצה להיטלר ברשות הפלסטינית, והאיזכורים המובאים ממנו, כמו חידון זה למשל, אינם נעימים, בלשון המעטה.

     

    "השידור המלא של החידון מציג במשך דקות ארוכות, באופן מפורט, את קורות חייו של היטלר, המוצג כגיבור: שני עיטורי הכבוד שקיבל במלחמת העולם הראשונה, עלייתו לשלטון, פתיחת מלחמת העולם השנייה ופירוט כיבושיו - מדינה אחר מדינה. ניצחונותיו בשנת 1940 מכונים 'שנת הזהב שלו', בעוד תבוסתו ומותו מכונים 'סופו המר'. שלא במפתיע, בעוד ניצחונותיו וסופו 'המר' מתוארים בפירוט רב, השואה אינה מוזכרת כלל", מציינים כותבי המאמר, איתמר מרכוס וברברה קרוק.

     

    "עובדה זו הינה דבר עקבי באמצעי החינוך והתקשורת ברשות הפלסטינית, אשר שוב ושוב מוחקים את השואה מההיסטוריה העולמית. בספר הלימוד החדש לכיתה י"ב במקצוע 'היסטוריה', שיצא בסוף שנת 2006, מוקדשים עמודים רבים להיסטוריית מלחמת העולם השנייה ואף לגזענות הנאצית, אך מבלי להזכיר את היהודים ואת השואה, אף לא פעם אחת", הם מוסיפים.

     

    נעים מאד, קוראים לי היטלר אבו אל-רוב

    הכותבים מדגישים, כי היחס הרווח במערב, ביחס להיטלר, אינו קיים בחברה הפלסטינית. ואף ההיפך: מתברר כי ישנם פלסטינים הנושאים בגאון את שמו של הדיקטטור האכזרי. "בחברה הפלסטינית ניתן למצוא פלסטינים אשר שמם הפרטי הוא 'היטלר'", הם מציינים ומביאים דוגמאות מהעיתונות הפלסטינית מהשנים האחרונות. ביניהם ניתן למצוא את: היטלר סלאח, היטלר אבו אל-רוב, היטלר מחמוד אבו לבדה ועוד רבים. "ישנם אנשים מבוגרים, שחלקם ערבים, הנושאים עד עתה את השם היטלר היות שאבותיהם, שהוקסמו ממנו, קישרו אותם אליו בשמו", הסביר בטאון הרשות הפלסטינית "אל-חיאת אל-ג'דידה", במאמר בשנת 2000.

     

    לפי הכותבים, ביטויי ההערצה להיטלר אינם שמורים רק לצד כזה או אחר במפה הפוליטית הפלסטינית, אלא ניתן למצוא אותם בעיתוני הפתח והחמאס גם יחד. "ייתכן שהגורם אשר תרם להערצה זו, הינה ההיסטוריה של הברית בין היטלר לערבים במהלך מלחמת העולם השנייה, ובפרט עם המופתי חאג' אמין אל-חסייני", הם כותבים.

     

    למרות זאת, האהדה להיטלר לא מוצאת ביטוי רק בעיתונים. דיווח ישן מעט של "אל-חיאת אל-ג'דידיה" משנת 1999, אך עדיין מעניין, מצביע כי בחודש אוגוסט של אותה השנה היה ספרו של היטלר "מיין קמפף" (מלחמתי) הספר השישי הנמכר ביותר בשטחים. כותבי המסמך לא מסתפקים בכך, אלא מביאים גם ראיון מלפני כארבע שנים באותו העיתון שנערך עם פלסטיני בן 116, עלי אבו אבראהים שמו, החי בלבנון ומתאר את קורותיו במהלך השנים.

     

     "מה הם האירועים והפגישות החשובות בחייך, אשר הותירו בזיכרונך רושם גדול?", הוא נשאל ומיהר להשיב: "היו אירועים רבים. הראשון היה 'אירוע היטלר'. פגשתי את האיש הזה בירושלים באחד ממחנות הצבא הטורקי, והידידות בינינו התהדקה מאוד. באותו זמן הייתי סמל בעוד היטלר היה טוראי פשוט. היחסים בינינו התהדקו עוד יותר כאשר טורקיה נכנסה למלחמה לצד גרמניה. האירוע השני היה כשהשתתפתי עם הצבא הגרמני בכניסה לצרפת ובכיבושה. הייתי אחראי על התותח שהפגיז את פריז ואשר היתה לו השפעה פעילה על נפילת הבירה הצרפתית וכיבושה ללא שום התנגדות זכורה. היטלר בירך אותי על ההפגזה הזו והשלכותיה".

     

    כותבי המאמר מסכמים: "באופן ברור, שמו של היטלר בקרב החברה הפלסטינית, אינו טומן בחובו את הסטיגמה שיש לו במערב. ואכן, אמצעי התקשורת הרשמיים ברשות הפלסטינית בשליטת הפתח כותבים על היטלר בנימה חיובית, ספרי הלימוד מעלימים את הקשר שלו לקיום השואה ועבור חלק מהפלסטינים, האיש הזה ושמו הינם מקור להערצה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים