שתף קטע נבחר

זה השעון שמתקלקל

שעון סאב כרונו שנרכש לפני כשנה הספיק להתקלקל 4 פעמים, כשבחברה לא מצליחים לתקן אותו, וגם לא מוכנים להחליף לה אותו בחדש

בינואר השנה רכשה א' שעון מדגם שלי בחנות של חברת סאב כרונו בקניון ארנה בהרצליה, תמורת 1,000 שקלים. עברו חודשיים, והברגים המחברים את רצועת השעון נפלו. א' לא התעצלה, נסעה ממקום מגוריה בשרון למשרדי החברה ברמת גן, ושם תוקן הדבר. עברו עוד חודשיים, ולפתע השעון נעצר. כאשר ניסתה א' לכוונו, התפרקו מחוגיו. שוב נסעה א' מביתה למשרדי החברה, והשעון הועבר לתיקון.

 

כאשר הוחזר לה השעון, הובטח לה כי המנגנון תוקן, וכי נעשתה בדיקה פנימית על מנת לבדוק את תקינותו. עד כמה עמדה ההבטחה במבחן המציאות גילתה, כאשר התברר שהשעון ממהר עד מאוד: בכל 10 דקות בזמן אמיתי "רץ" השעון של א' כשעה. לבסוף הוא נדם כליל.

 

שוב עשתה א' את הדרך מן השרון לרמת גן, ושוב הועבר השעון לתיקון.

 

הפעם, במקביל להעברת השעון לתיקון במעבדה, יצרה א' קשר עם שירות הלקוחות של החברה. היא שוחחה עם אחת המוקדניות, וביקשה לשוחח עם מנהל שירות הלקוחות. אלא שזה היה עסוק, ולא חזר אליה. באותו זמן התקשרו מהמעבדה לא' והודיעו לה שהשעון מוכן, וכי רק הוחלפה בו הסוללה. עקב כך הודיעה א' לשירות הלקוחות, כי אם אכן מדובר רק בבעיה של סוללה, היא משעה לעת עתה את תלונתה. עם זאת, ביקשה מהם לשמור את פרטיה, למקרה שהתקלה תחזור. הובטח לה כי כל הפרטים רשומים ומתועדים.

 

אחרי שהשעון חזר באותו סיבוב מן המעבדה, הוא נעצר אחרי פחות משבוע. כל ניסיונותיה של א' לחזור ולכוונו עלו בתוהו. השעון פעל בכל פעם כשבוע, ואז נעצר. כנראה, תירגולת הכיוונון הבלתי-נמנעת גבתה את מחירה: לפני כמה ימים פשוט נפל הכפתור שתפקידו לכוון את השעון.

 

בשלב זה החליטה א' כי לא תגיע יותר למעבדה, כיוון ששעון פגום שכזה אין טעם לתקן, ולמעשה מגיע לה שעון חדש ותקין. לכן פנתה במכתב למנהל שירות הלקוחות של סאב. בעקבות קבלת המכתב הודיעו לא' מסאב, כי מנהל שירות הלקוחות כועס בשל מה ששמע, וכי הוא מבטיח בדיקה אישית ותשובה בימים הקרובים שתניח את דעתה של א', וכן פיצוי.

 

עברו כמה ימים, שום תגובה לא הגיעה, ובינתיים השעון נדם לחלוטין. אז התבקשה א' להביאו למעבדה על מנת שיבדקו אותו.

 

היא עשתה זאת, אך עם מסירת השעון למעבדה ביקשה במפורש שהשעון יועבר לידי מנהל שירות הלקוחות. גם הפעם הודיעו לא', כי השעון אינו פועל מפני שבסך הכל הכתר נפל. כל ניסיונותיה של א' להסביר מה קרה לפני שהשעון נמסר לתיקון לא הועילו. היא שבה איפוא וביקשה שהנושא יועבר לטיפולו של מנהל שירות הלקוחות, וכי הוא ידבר איתה, כפי שהובטח לה.

 

חלפו עוד כמה ימים, ושוב נאמר לא' כי דרוש אישורה לתיקון השעון, שכן אין מה לעשות אלא לתקנו, וכן - בסך הכול השעון לא עובד בגלל הכתר. א' סירבה לתת את האישור לתיקון, ודרשה לדבר עם מנהל שירות הלקוחות. המוקדנית אמרה כי תעביר אליו את ההודעה, אך עם זאת ציינה, כי אינה סבורה שהוא ידבר עם א'.

 

סיכום ביניים: השעון נמצא בידיה של א' פחות משנה, והתקלות בו החלו להתגלות כבר לאחר חודשיים. בכל החודשים שחלפו מאז לא הצליחו בחברת סאב לתקן את השעון.

 

לחוק יש מענה ברור למצב מעין זה. השעון הוא בגדר מכשיר חשמלי, מפני שהוא מופעל על ידי סוללה חשמלית (ממש כמו מכשירי הטלפון הסלולרי, למשל). כיוון שכך, חלות עליו תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), הקובעות: "תיקון קלקול בטובין בתקופת האחריות יחזיר את הטובין למצב שבו היו אלמלא הקלקול...". ומה קורה אם היצרן או היבואן לא הצליחו לתקן את המכשיר שבאחריות? במקרה כזה עליהם לספק לצרכן "טובין חדשים, זהים או מסוג ואיכות דומים ושווי ערך", או להחזיר לו את התמורה ששילם בעדם, לפי בחירת היצרן/יבואן.

 

במקרה של א', דומה כי אין חולק שהשעון בעצם לא תוקן. לכן, על סאב לתת לא' שעון חדש, תקין, שווה-ערך, או להחזיר לה את כספה.

 

נוסף על כך, אם א' תרצה לתבוע את ההוצאות שהוציאה בגין התנהלות סאב, ובהן למשל הוצאות דלק על הנסיעות התכופות למעבדה, שיחות טלפון, ואולי גם אובדן ימי עבודה – פתוחה בפניה הדרך לבית המשפט לתביעות קטנות.

 

לא התקבלה תגובת יבואנית סאב כרונו בארץ.

  

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים