שתף קטע נבחר

קמפיין פיקוד העורף: הכנתם סוללות וסרט איטום?

"כאשר יש מצב חירום נוצר בלבול, ונעשות טעויות שניתן למנוע", מסבירים בפיקוד העורף את עיתוי קמפיין המיגון. בתשדירים ובחוברות ההסברה נתבקש להכין מים, מזון באריזות סגורות, רדיו עם סוללות וסרט איטום - לכל צרה שלא תבוא. בצה"ל מתגאים: 80 אחוזים מהציבור מעוניינים במידע

במערכת הביטחון פתחו הבוקר (יום א') במסע הסברה חדש של פיקוד העורף לקראת כל מתיחות שלא תבוא, אך באותה נשימה ממהרים להרגיע - התזמון אינו קשור למתיחות ספציפית. "כאשר יש מצב חירום נוצר בלבול, ונעשות טעויות שניתן למנוע", הסבירו היום (א') קצינים בכירים בפיקוד העורף לרגל תחילתו של הקמפיין הרחב "להיות מוגנים זה להיות מוכנים", שמתחיל בימים אלה ויימשך כחודש ימים.

 

 

במסגרת הקמפיין, שעלותו 5.2 מיליון שקלים, יחולקו כשתי מיליון חוברות הדרכה לאזרחים והוא ילווה בתשדירים ובפרסום בטלוויזיה ובאינטרנט. בקמפיין ישודרו גם תשדירים המסבירים כיצד לבחור את החדר בבית. את הסרטון שנמצא באתר האינטרנט של הפיקוד מנחה איש המילואים גדי סוקניק. גם סרט מצויר עבור הילדים, הופק לצורך העניין.

 

מיד לאחר מלחמת לבנון השנייה הופנתה ביקורת לעבר פיקוד העורף, על כך שלא דאג להכין את הציבור להתמודד עם מצבי חירום. בפיקוד ניתחו את לקחי המלחמה, לרבות את נתוני הנפגעים, ביצעו סקרים על מנת ללמוד את רחשי הציבור ובחרו בקמפיין הנוכחי, כשסגן שר הביטחון, מתן וילנאי, מפקח מקרוב אחר הנעשה.

 

במערכת הביטחון הסבירו כי כל עיתוי של קמפיין כזה עשוי להיתפס בישראל ובמדינות השכונות כרמז לדבר נסתר. "תמיד יהיו כאלה שיאמרו כי זה קשור למשהו, חיפשנו את העיתוי הכי טוב, ובחרנו להתחילו כעת", ניסה להרגיע גורם ביטחוני.

 

חוברת ההדרכה מכילה סדרה הנחיות הקשורות לבחירת המרחב המוגן, חדר האטום, הכנת תוכנית חירום משפחתית, הכנת ציוד חירום והתמודדות עם אוכלוסיות מיוחדות. בין היתר מתבקשים התושבים להכין מים, מזון באריזות סגורות, ציוד בסיסי, תאורת חירום או פנס, רדיו עם סוללות, מטף כיבוי אש, ערכת עזרה ראשונה, ציוד איטום וסרט הדבקה רחב ושקוף.

 

בפיקוד העורף משוכנעים כי מידע מקיף שיקבל הציבור מבעוד מועד, יכין אותו טוב יותר לקראת עימות עתידי. בכל הקשור לטיפול במסיכות האב"כ, אין התייחסות רחבה בחוברת למעט איזכור כי עם סיום שלב השיקום, יערכו בצה"ל להחזירם לציבור בכפוף לאישור הדרג המדיני. מלאכת האיסוף של כ-6.9 מיליון ערכות, אמורה להסתיים בקיץ הקרוב, אולם כבר כעת ישנן בעיות תקציביות שעשויות להוביל לעיכוב האיסוף.

 

בתוך כך, ערך פיקוד העורף סקר בו נמצא כי 80 אחוז מהציבור גורס כי יש להכינו לקראת מלחמה עתידית. עוד התברר, שרמת הידע בקרב האוכלוסייה נמוכה בנושא התגוננות בזמן מצב חירום. "ההוראות היו נכונות לפני שנים, כשהאיום היה ירי פצצות ממטוסים, היום בחירת חדר פנימי בדירה - היא המיגון הטוב ביותר בהעדר ממ"ד", הסביר בכיר בפיקוד העורף.

 

יש לציין שבמלחמת לבנון השניה מספר הנפגעים בקרב האזרחים עמד על 1,300, רובם נפגעו כי היו מחוץ למבנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיקוד העורף. רק שתדעו
לא לשכוח מים
סרטי איטום. אם נצטרך לאטום
פנס, לכל צרה שלא תבוא
מומלצים