שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מיסוי ירוק: כך תחסכו אלפי שקלים ברכישת רכב
    משרד האוצר מפרסם את רפורמת "מיסוי ירוק" לעידוד השימוש בכלי רכב ודלקים ידידותיים לסביבה. בתוכנית: הטבות מס וקנסות, הפחתת שווי שימוש ברכב צמוד, ייקור אגרות וטסט פעמיים בשנה לרכבים ישנים, פטור ממס לדלקים ממקורות מתחדשים - ועוד

    המהפכה הירוקה של שוק הרכב יוצאת לדרך. משרד האוצר פרסם היום (ד') את המסקנות הסופיות של ועדת מיסוי ירוק, שגיבשה מדיניות לעידוד השימוש בכלי רכב ובדלקים ידידותיים לסביבה. מסקנות הוועדה, בראשה עמד סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, יועברו לאישור הממשלה, ויישומן צפוי להתחיל כבר בשנה הקרובה.

     

    על-פי החלטת הוועדה, רשות המסים תחל ביישום "מדד ירוק" - נוסחה המחשבת את פליטת המזהמים של כלי רכב. לפי הציון - שינוע בין 0 ל-400 - ייקבע מנגנון של "פרס או קנס": מכוניות בעלות פליטת מזהמים נמוכה יקבלו הטבה במס הקנייה, בשיעור מרבי של עד 6,000 שקל, ולחילופין - מכוניות בעלות פליטת מזהמים גבוהה, יקבלו קנס במס הקנייה, בגובה של עד 15,000 שקל.

     

    עוד החליטה הוועדה כי כלי רכב שאינם פולטים מזהמים - כמו למשל רכב חשמלי - יידרשו לשלם מס קנייה נמוך, בשיעור של 10% בלבד, וזאת לעומת 78% שמשלמים כיום שאר כלי הרכב. אולם, ההטבה במס הקנייה תהיה בתוקף עד סוף 2014 - החל מה-1 בינואר 2015, יעלה שיעור מס הקנייה של כלי רכבה אלה ל-30%. בנוסף, המיסוי על כלי רכב בעלי הנעת כלאיים - המשלבים מנוע חשמלי ומנוע בנזין - יושווה ב-2015 לזה של כלי רכב רגילים (שיעמוד מ-2010 על 72%). כיום, כלי רכב אלה חייבים במס קנייה של 30% בלבד.

     

    עוד החלטה, שלמעשה רק נרמזת במסקנות הסופיות, היא כוונת משרד האוצר להמשיך להפחית את מסי הקנייה על רכב חדש. בשנת 2005, החל האוצר ביישום רפורמה, לפיה ירד מס הקנייה מ-95% ב-2005 ל-72% בשנת 2010. כעת מסתמן כי מס הקנייה ימשיך לרדת, עד לשיעור של 50%. עם זאת, כרגע אין תוכנית רשמית להמשך הרפורמה במס הקנייה.


    קבוצות הזיהום - והתמריצים שיקבלו

    קבוצות הזיהום - והתמריצים שתקבלו
    קבוצת זיהום ציון ירוק* מכונית לדוגמה ההטבה/הקנס
    1 0-50 מכוניות חשמליות מס קנייה: 10% במקום 72%
    2 (עד שנת 2015) 51-130 טויוטה פריוס מס קנייה: 30% במקום 72%
    2 (משנת 2015) 51-130 טויוטה פריוס 6,000 שקל הנחה
    3 131-150 טויוטה יאריס 5,000 שקל הנחה
    4 151-170 דייהטסו סיריון 4,000 שקל הנחה
    5 171-175 אין דוגמה 3,000 שקל הנחה
    6 176-180 ניסאן מיקרה 2,000 שקל הנחה
    7 181-185 סוזוקי סוויפט 1,000 שקל הנחה
    8 186-190 אין דוגמה אין הטבה/קנס
    9 191-195 מאזדה 3 1,500 שקל קנס
    10 196-200 רנו מגאן 3,000 שקל קנס
    11 201-205 פולקסווגן גולף 4,500 שקל קנס
    12 206-210 הונדה אקורד 6,000 שקל קנס
    13 211-220 מאזדה 6 7,800 שקל קנס
    14 221-250 פולקסווגן פאסאט 9,000 שקל קנס
    15 251-400 האמר H3 15,000 שקל קנס

    *נוסחת האוצר לחישוב הציון הירוק: 

    30 / (500xCO+900xHC+10,000xNOx+20,000xPM10+30xCO2)

     

    עוד בתוכנית: טסט כפול לרכב ישן, הטבות לדלק ירוק 

    בהתייחסו למסקנות הוועדה, אומר שר האוצר, רוני בר-און, כי המדד הירוק על פיו יחושב נטל המס, יביא להפנמה בקרב ציבור הצרכנים של ההשפעות השליליות הנובעות מזיהום האוויר, וכן יתמרץ פיתוחן של טכנולוגיות הנעה שאינן פולטות מזהמים. "שורת ההקלות בתחום המיסוי הירוק, תביא לירידה ברמות זיהום האוויר, ותתמרץ מובילות טכנולוגית בתחום איכות הסביבה", דברי בר-און.

     

    הרעיון המנחה של הוועדה היה פשוט: מדינת ישראל צריכה לתת תמריצים כלכליים על-פי מידת פליטת המזהמים, ולא לפי טכנולוגיית ההנעה. בנוסף, המדד הירוק - המשמש בסיס לכל המסקנות - משקלל חמישה סוגי מזהמים הנפלטים על-ידי כלי רכב, וזאת בזמן שבאירופה, מרבית המדינות משתמשות רק בפחמן דו-חמצני כבסיס לחישוב הטבות מס.

     

    ואלו הם עיקרי התוכנית:

     

    • המדד הירוק: כל המכוניות בישראל יחולקו ל-15 קבוצות זיהום, על-פי הציון שיקבלו בנוסחה המשקללת פליטה של חמישה מזהמים: תחמוצות חנקן (NOX), חלקיקים נשימים עדינים (PM), פחמן חד-חמצני (CO), פחמן דו-חמצני (CO2), ופחמימנים (HC). הציון ינוע בין 0 למכונית ללא פליטת מזהמים, ועד 400 למכונית שפולטת כמות גבוהה במיוחד של מזהמים.

    • "קנס או פרס": על-פי הציון שיקבלו במדד הירוק, מכוניות בעלות פליטת מזהמים נמוכה יזכו בהטבת מס הקנייה, בשיעור מרבי של עד 6,000 שקל. לחילופין - מכוניות בעלות פליטת מזהמים גבוהה, יקבלו קנס במס הקנייה, בגובה של עד 15,000 שקל (ראו טבלה).
    • כלי רכב ללא פליטת מזהמים: כלי רכב שאינם פולטים מזהמים כלל - כמו מכוניות חשמליות - ישלמו מס קנייה בשיעור של 10% בלבד, וזאת לעומת 78% שמשלמים כיום שאר כלי הרכב. אולם, החל מה-1 בינואר 2015, יעלה שיעור מס הקנייה של כלי רכבה אלה ל-30%. החלוקה למיסוי לטווח קצר ולטווח ארוך, נועדה להקל על החדרת טכנולוגיות חדשות, כאשר בטווח הארוך היא מבטיחה שהכנסות המדינה לא ייפגעו.
    • בלו על החשמל: כדי למנוע שימוש-עודף בכלי רכב בעלי הנעה חשמלית, ממליצה הוועדה לגבות בלו על החשמל המשמש להטענת כלי רכב.
    • כלי רכב היברידיים: המיסוי על כלי רכב בעלי הנעת כלאיים - המשלבים מנוע חשמלי ומנוע בנזין - יושווה ב-2015 לזה של כלי רכב רגילים, כלומר 72%. מס הקנייה המוטל על כלי רכב היברידיים עומד כיום על 30%. ב-2013, יעלה מס הקנייה על כלי רכב היברידיים ל-45%, ב-2014 ל-60%, והחל ב-2015 יושווה לזה של כלי רכב בעלי הנעה רגילה.
    • הטבות בשווי השימוש: עובדים שייבחרו במכונית בעלת פליטת מזהמים נמוכה (קבוצה 1 או 2 בטבלה למעלה), ישלמו שווי שימוש מופחת ב-400 שקל.
    • שינוי שיטת חישוב שווי השימוש: כפי שפורסם ב-ynet, רשות המסים מתעתדת לשנות את שיטת החישוב של שווי השימוש. כיום, השווי מחושב על-פי שבע קבוצות מחיר, ואילו בשיטה החדשה יחושב השווי כאחוז קבוע ממחיר הרכב.
    • שקיפות מול הצרכנים: שרי התחבורה והאוצר ייקבעו כללים שיחייבו את יבואני הרכב לפרסם את נתוני פליטת המזהמים של כל כלי רכב, וכן את הציון במדד הירוק.
    • אגרות יקרות יותר לכלי רכב ישנים: שיטת חישוב גובה האגרות השנתיות תשתנה, כך שתשקלל את פליטת המזהמים המוגברת של כלי רכב ישנים. על-פי השיטה החדשה, יחולקו המכוניות לארבע קבוצות גיל: 1-3 שנים, 4-6 שנים, 7-10 שנים, ו-11 שנים ומעלה. התשלום השנתי ייקבע על-פי קבוצת הרישוי, כנהוג כיום, אולם גובה האגרה בחלק מהמקרים יתייקר.
    • גריטת מכוניות ישנות: משרדי האוצר והתחבורה יחלו ביישום תוכנית, לפיה בעלי כלי רכב ישנים, שרישיונם בתוקף, יקבלו 3,000 שקל עבור מסירת רכבם לגריטה.
    • הטבה למכוניות דיזל חדשות: מכוניות בעלות מנועי דיזל המצוידות בלוכד חלקיקים - מתקן המשמש להפחתת פליטת המזהמים המסוכנים לבריאות - ייזכו בהטבת מס קנייה על לוכד החלקיקים. ההטבה תהיה בתוקף עד סוף שנת 2010.
    • יותר טסטים לרכבים ישנים: רכב בן 15 שנה ויותר יידרש לעבור מבחן רישוי חצי-שנתי, וזאת לעומת המצב כיום, בו רק רכבים מעל גיל 20 נדרשים לעבור מבחן חצי-שנתי.
    • מוניות: רשות המסים תקבע מס משתנה למוניות, בין 0% ל-10%, בהתאם כמות המזהמים שהן פולטות. בנוסף, הפחת השנתי - אובדן הערך - המוכר לצורכי מס יוגדל, וזאת במטרה לעודד החלפת מוניות תכופה, ועל-ידי כך רכישה של כלי רכב חדשים ו"נקיים" יותר.
    • רכב כבד: בדומה להחלטה בנוגע למוניות, רשות המסים תקבע מס משתנה, בין 0% ל-10%, בהתאם כמות המזהמים שהן פולטות. בנוסף, הפחת השנתי המוכר לצורכי מס יוגדל.
    • עידוד שימוש בדלקים "ירוקים": הוועדה ממליצה לפטור או להפחית את המס על דלקים ממקורים מתחדשים - כמו ביו-דיזל, אתנול, וכו'.
    • אגרות גודש: כן, גם הוועדה למיסוי ירוק עסקה באגרות הגודש, ומסקנותיה הן כי יש להטיל אגרות גודש דיפרנציאליות - כלומר, בהתאם לזמן הנסיעה, אורך הנסיעה, סוג הרכב, ועוד.
    • קנס לגפ"מ: הוועדה החליטה להעלות את גובה האגרה שמשלמים בעלי רכבים שמנועיהם הוסבו לשימוש בגז (גפ"מ). בדברי ההסבר של המסקנות, מצוין כי לכלי רכב שהוסבו או יוסבו בעתיד לשימוש בגפ"מ, אין כל תועלת לעומת כלי רכב חדשים העומדים בתקינה אירופית מחמירה (יורו 5).

     

    אפליה נגד דיזל? 

    כמו לכל תוכנית ממשלתית, גם למסקנות ועדת מיסוי ירוק יש מתנגדים. התנגדות קולנית למדי נרשמה בחודשים האחרונים בקרב כמה מיבואני הרכב, הטוענים כי

    המדד הירוק ייצור אפליה נגד מכוניות בעלי מנועי דיזל. לטענת אותם יבואנים, אפליה כזו מנוגדת להתנהלות האיחוד האירופי, שלמעשה מכתיב את תקינת הרכב המקובלת כיום בישראל. ביקורת נוספת הושמעה על כך שגובה מנגנון "קנס או פרס" אינו משמעותי מספיק בכדי ליצור שינוי בדפוסי ההתנהגות של הצרכנים.

     

    בוועדה דחו את טיעוני היבואנים, והסבירו כי אין במדד הירוק אפליה נגד טכנולוגיה כלשהי - אלא רק בחינה של מידת פליטת המזהמים. באשר לגובה התמריצים הכלכליים, יש לציין כי הוועדה שינתה את הסכומים שהוצעו במסגרת מסקנות הביניים, ושפורסמו ב-ynet בחודש מאי 2007. כך, עולה גובה ההטבה המרבית מ-4,000 שקל ל-6,000 שקל, בעוד הקנס יעלה מ-4,000 שקל ל-15,000 שקל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים