שתף קטע נבחר

חברי הכנסת מתגייסים למען האופניים

לא פחות מ-70 חברי כנסת חתמו היום על הצעת חוק לעידוד השימוש באופניים. השלב הבא, שעלול לעכב את החוק: שיתוף פעולה מורכב בין משרדי הממשלה השונים

"אפשר להגיד שהחוק לעידוד האופניים בעצם עבר", כך אומר היום (ב') ח"כ רן כהן, לאחר שהתברר כי 70 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק שיזם ח"כ דב חנין. ההצעה, שתעבור בשבועות הקרובים לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, קובעת שורת צעדים ארוכה שמטרתם עידוד השימוש באופניים:

 

  • כל רשות מקומית שבתחומה למעלה מ-5,000 תושבים, תחויב בסלילת שבילי אופניים בתחומה.
  • חברות אוטובוסים ורכבת ישראל יאפשרו הסעת אופניים, ללא תשלום.
  • ייקבעו תמריצים כלכליים לעובדים שיגיעו למקום עבודתם בעזרת אופניים.
  • מעסיקים שיעודדו את הרכיבה למקום העבודה יזכו אף הם לתמריצים.
  • תחויב התקנתם של חניונים, מלתחות ומקלחות במבני תעשייה, משרדים, מסחר או חינוך.
  • יתוקן חוק חובת חבישת הקסדה בעת רכיבה על אופניים. חובת החבישה תחול רק על קטינים ומבוגרים שרוכבים בדרך בין-עירונית או ברכיבה ספורטיבית.
  • הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תחויב לקדם את נושא הבטיחות ברכיבה על אופניים.

 

 

מקווים שהממשלה תלך עם הציבור

"תמיכה כזו היא דבר מאוד נדיר", אמר היום ל-ynet ח"כ חנין. "גם הרכב התומכים, מבחינה פוליטית, מאוד מגוון. מעטים החוקים שיכולים להתהדר בקואליציה כה רחבה. זה חוק שנהנה מתמיכה גם בקרב הציבור הישראלי כולו, ויש לקוות שהממשלה תלך עם הציבור, ותעשה את מה שהציבור רוצה".


רוכבים להנאה, ובמקום הרכב הפרטי (צילום: ויז'ואל פוטו'ס) 

 

ח"כ מיכאל מלכיאור, הנמנה גם הוא עם יוזמי החוק, הצהיר כי מדובר בלא פחות ממהפכה חברתית וסביבתית. מלכיאור גם עקץ את יוזמת ראש הממשלה להקים מחדש את משרד הדתות: "גם לשמור על הסביבה, זה דבר דתי - וזה יותר חשוב מהקמת משרד הדתות".

 

ח"כ אופיר פז-פינס, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, מתח ביקורת על טיפולה של הממשלה בכל הנוגע למציאת חלופות עבור כלי הרכב הפרטיים: "בדיון שקיימנו בוועדת הפנים בנושא האופניים, נדהמתי מאוזלת ידה של הממשלה ומסדר העדיפויות השגוי. ישראל היא מדינה צפופה, ללא פתרונות תחבורה מתאימים ועם תחבורה ציבורית מקרטעת. הצעת החוק לעידוד אופניים היא הצעה אסטרטגית. אני בהחלט רואה בנושא הזה שינוי אסטרטגי, גם תרבותי, חברתי, וגם במפת הרכב במדינת ישראל".

 

פז-פינס ביקש להוסיף להצעת החוק סעיף חדש, לפיו לימוד רכיבה על האופניים יהפוך לחלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר. "תתפלאו כמה ילדים לא יודעים לרכב על אופניים. לימודי רכיבה בבתי ספר יעזרו לשינוי תרבות".

 

גם ח"כ רן כהן בירך על הצעת החוק ועל התמיכה הרחבה, והבהיר כי מדובר בחוק בעל חשיבות רבה: "חוקקתי בכנסת הזאת חוקים רבים וחשובים, וזה אחד החשובים שבהם, בגלל שהוא בא לשנות תרבות וחברה. זה חוק חברתי ממעלה ראשונה. בעיני, הקטנת הנסיעה ברכב מנועי - ורכב פרטי במיוחד - היא מטרה אסטרטגית".

 

עם זאת, כהן ציין כי התמיכה הרחבה לה זוכה החוק היא רק צעד ראשון: "למרות התמיכה של 70 חברי כנסת, אני לא באופוריה. נצטרך את כל הלחץ של הציבור, גם להעביר את החוק, וגם להטמיע אותו".

 

הציבור צריך להשמיע את קולו

אחת הבעיות העיקריות של החוק, היא העובדה שיישומו דורש שיתוף פעולה בין משרדי האוצר, התחבורה והפנים. בנוסף, יישום החוק מחייב שיתוף פעולה בין הממשלה לשלטון המקומי. יצירת שיתוף פעולה כל-כך נרחב, בהחלט יכולה לעכב את יישומו. אולם, חנין אינו נבהל. "לפני שהגשנו את ההצעה, קיימתי שיחות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים – ונכון, זה לא יהיה פשוט. אבל אני בוחר להביע היום אופטימיות זהירה. אם הציבור ישמיע את קולו, אני משוכנע שהחוק הזה יעבור".

 

כמובן שעם המברכים נמנים גם ארגוני האופניים והארגונים הירוקים. יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל אופניים", אמר כי "זהו יום חג בכנסת. מדינת ישראל צריכה לעודד תחבורת אופניים, ולהשקיע בה. הניסיון בתל אביב מוכיח שהתשתית יוצרת ביקושים, וככל שיש יותר תשתית וככל שיש יותר רוכבים - כך עולה רמת הבטיחות של הרוכבים". גם אביזוהר בחר לסייג את דברי הברכה, וציין כי ללא תמיכה ציבורית, יקשה להעביר את החוק.

 

הצעת החוק, שהוגשה בסוף דצמבר, נוסחה בסיוע הארגונים הסביבתיים "אדם טבע ודין", "ישראל בשביל אופניים" ו"מגמה ירוקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוכבים על אופניים. הנאה מובטחת
צילום: רפי דלויה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים