שתף קטע נבחר

ניידות מספרים: פירצה מאפשרת לנייד מספרים ישנים

חשיפת ynet מגלה חור גדול בתוכנית ניידות המספרים: צעיר שהקו שלו נויד ללא ידיעתו לחברת סלקום, נדרש לפנות למנכ"ל החברה כדי לשוב לחברת הסלולר המקורית שלו. משרד התקשורת: נבחן מחדש את הנהלים

רועי, צעיר מהמרכז, מחזיק בשני טלפונים סלולריים. הוא שמר אחד מהם במגירה ולא השתמש בו באופן יום-יומי. בשבוע האחרון הוא ביקש להשאיל את הטלפון לאמו. לפני כן הוא ניסה לבצע שיחה כדי לוודא שהכל תקין, אך קיבל צליל שגיאה. ניסיון התקשרות למספר הסלולרי של מכשיר הפלאפון מהקו הנייח שברשותו הוביל להודעה לפיה הגיע למנוי סלקום, שאיננו זמין.

 

בנסיונו לברר את פשר ההודעה המוזרה, התקשר רועי למוקד השירות של פלאפון, שם התברר לו כי המספר שלו נויד במסגרת תוכנית הניידות לסלקום בחודש האחרון - וכעת הוא לקוח של החברה, ללא ידיעתו. עוד אמרה לו נציגת פלאפון כי עליו לשלם קנס יציאה - זאת, משום שהוא חדל להיות מנוי פלאפון בטרם הסתיימה ההתחייבות.

 

בשיחה עם ynet ציין רועי כי אלמלא שלף את הטלפון מהמגירה בזמן, היה מגלה בשלב מאוחר יותר כי הוא חייב כספים רבים לפלאפון.

 

חשבונית בת שנה 

פנייה לשירות הלקוחות של סלקום התגלתה כלא מועילה במיוחד. המוקדנים לא הצליחו לספק לרועי מידע נוסף ולא העבירו לידיו את טופס הניוד עליו חתם, כביכול. רועי לא ויתר והצליח לאתר את מספר הטלפון של עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, שבירר איתו את העניין ולבסוף החזיר לו את המספר שנוייד חזרה לטלפון שלו בפלאפון.

 

התרשמנו לחיוב מכך שמנכ"ל סלקום טיפל בבעיה באופן אישי, על אף שאפשר לצפות כי בעיה כזו תיפתר כבר בשרות הלקוחות.

 

לאחר בירור התגלה כי לקוח אחר בפלאפון, שהמספר של רועי היה שייך לו בעבר, הוא זה שהגיש את בקשת הניוד - על סמך חשבונית בת למעלה משנה. לנציג סלקום זה לא הפריע לנייד אותו, תוך פסיחה על בדיקה פשוטה, אך מתבקשת: להתקשר למספר המנויד ולוודא שהטלפון אצל האיש שמולו, אכן מצלצל - מה שיוכיח שהוא בעליו העדכניים של הקו.

 

תהליך הזיהוי של משרד התקשורת

בעקבות הוראות משרד התקשורת, החברה סלולרית הננטשת - כלומר זו שהלוקח עוזב - חייבת לפעול על פי הוראת החברה הקולטת (אליה הלקוח עובר) ולהעביר את המספר ללא כל עיכוב. חברות הסלולר התריעו בפני המשרד כי ההקלה בתהליך עשוייה לגרום לניודים שגויים, כמו זה של רועי.

 

חשוב לזכור כי ההוראות של משרד התקשורת (PDF) עדיין מחייבות את החברה הקולטת לבצע הליך זיהוי ולוודא כי מי שמבקש לנייד מספר הוא אכן בעליו - בהוראות הניוד של משרד התקשורת נכתב כי "בעל רשיון קולט יברר, באופן סביר, עם מנוי המבקש להתנייד אליו, כי המנוי הוא בעל הזכות במספר הטלפון נשוא הבקשה"

 

על אופן הזיהוי נכתב בהוראות המשרד "באמצעות זיהוי המבקש ובדיקת הזיקה בין המבקש לבין מספר הטלפון , לרבות באמצעות הצגת חשבון טלפון או הסכם התקשרות".

 

כלומר, מי שרוצה לנייד את המספר חיי להציג חשבונית עליה מופיע המספר הזה (לא מצויין אם על החשבונית להיות עדכנית) וכן ניתן להציג גם חוזה התקשרות. בהוראות עוד מצויין כי הבדיקה יכולה להיות באמצעות "הפעלת ציוד הקצה של הלקוח" - כלומר, על נציג הרשת הקולטת ליזום שיחת טלפון או הודעת SMS אל המספר אותו מבקש לנייד הלקוח, ולראות במו עיניו שהטלפון מצלצל אצל הלקוח והמספר עדיין שייך לו. 

 

תגובות

מחברת סלקום נמסר: "מדובר בתקלת שירות נדירה ויוצאת דופן. המספר המדובר נויד לסלקום כחוק. למערכת ynet הועברו כל המסמכים הנדרשים של תהליך הניוד המוכיחים כי המספר נוייד באופן תקין ועל פי כל הנהלים שנקבעו על-ידי משרד התקשורת. המסמכים כוללים צילום ת.ז של הלקוח, דוגמת חשבונית וחתימת הלקוח על בקשת הניוד. כמו כן, בדיקת הזכאות של הניוד אושרה על ידי פלאפון. לנציג השירות שלנו לא היתה כל דרך לדעת שהלקוח אשר ביקש להתנייד כבר אינו בעל הקו המדובר.

 

ברגע שרועי פנה לראשונה לשירות הלקוחות בשעה 11:30 בבוקר, לא יכל לקבל תשובה ברורה מאחר ונאלצו לבצע תחקיר ולמצוא את כל מסמכי הניוד אשר העברנו למערכת ynet. רועי לא המתין, פנה מייד למנכ"ל החברה באמצעות SMS, ואז המנכ"ל עמוס שפירא חזר לרועי באופן אישי תוך שעה מרגע שפנה, שוחח עימו ותוך מספר שעות בודדות נוייד חזרה לפלאפון".

 

תגובת משרד התקשורת: הפעלת ציוד קצה באמצעות שיחה אל הפונה המבקש להתנייד, הינה אחת הדרכים המשלימות המופיעות בתכנית הניידות , לבדיקת הזיקה בין המבקש לנייד מספר טלפון לבין מספר הטלפון עצמו, כחלק מתוכנית המספור בסעיף 4א1. דרך זו של הפעלת ציוד הקצה, היא הדרך היחידה ליישום בדיקת הזיקה בין המספר למבקש לניידו במקרה בו מדובר במנוי סלולרי אשר שולם מראש (prepaid) שאיננו מזוהה.

 

באשר למנוי המציג הסכם התקשרות ובינתיים סיים את החוזה שלו עם החברה, והמספר לאחר זמן נמכר למישהו אחר, הרי שהמספר עובר לסטטוס מוקפא למשך מספר חודשים ורק אז ניתן להקצותו שוב ולא מיידית. לא אמור להיות מצב שמספר מועבר מיידית למנוי אחר.

  

לבדיקה זו (שיחה או שליחת מסרון אל מכשירו של המבקש להתנייד או קבלת שיחה או מסרון ממכשירו של המבקש להתנייד) קודמות שתי בדיקות נוספות מחויבות המציאות : זיהוי המבקש ובדיקת הזיקה בין המבקש למספר הטלפון, וזאת לרבות באמצעות הצגת חשבון טלפון או הסכם התקשרות. משרד התקשרות בסה"כ ביטל את חובת בדיקת הזהות מול החברה הננטשת .

 

אחרית דבר

נראה כי מחובת המחוקק להבהיר את כוונתו המדויקת לאלה שהחוק חל עליהם. משרד התקשורת לא היה צריך להותיר לחברות התקשורת מרחב פרשנות ולחייב את מפעילות הסלולר לבצע את כל הבדיקות (הצגת תעודה מזהה, הצגת חשבונית והפעלת ציוד הקצה) - על אחת כמה וכמה, כשביטל את חובת ההזדהות אצל החברה ה"מנוידת". ולגבי ההקפאה - המקרה שלפנינו מוכיח שרעיון ההקפאה תקף לכמה חודשים בלבד. טוב יעשה משרד התקשורת, אם בנוסף, ידרוש במסגרת התקנות, הצגת חשבונית עדכנית - לא יותר ממספר חודשים לאחור מיום הבקשה.

 

ממשרד התקשורת נמסר כי בעקבות פניית ynet, יבחנו בכירי המשרד את ההוראות לחברות הסלולריות לגבי ניידות המספרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניידות. התקנות ייבחנו מחדש
מומלצים