שתף קטע נבחר

עולים על הפסים: הרכבות המהירות בעולם

רכבת מהירה חדשה, המגיעה עד ל-360 קמ"ש, הושקה החודש בצרפת ובעקבותיה תבוא כנראה מהפכה בעולם הרכבות. לרגל המאורע, קבלו את עשר הרכבות הכי מהירות שיש

בתחילת החודש הושקה בצרפת רכבת מהירה חדשה, המגיעה עד למקסימום של 360 קמ"ש. באירוע ההשקה של ה-Automotrice Grande Vitesse (ובקיצור - AGV) הובטח כי הרכבת החדשה תחולל לעולם הרכבות את מה שעשה ה-Airbus A380 לעולם התעופה.

 

החידוש העיקרי ברכבת, שאמור להקנות לה יתרון משמעותי על אלו הקיימות בשוק כיום, הוא מערכת מערכת מנועים הממוקמת מתחת קרונות הנוסעים, ולא בחלק הקדמי והאחורי כפי שהיה נהוג עד כה. שינוי זה אמור לגרום להפחתה משמעותית באנרגיה ולהוזלת עלויות התחזוקה. בנוסף תוכננה הרכבת כך ש-98% ממנה ניתן יהיה למיחזור.

 

"שוק הרכבות המהירות הולך ומתפתח ולכן יצרנו רכבת מודרנית יותר", אמר יו"ר החברה המייצרת אלסטום, פטריק קרון, אולם ציין כי ה-AGV תפעל בעיקר במקביל ל-TGV, מערכת הרכבות המהירות שפועלת בצרפת כבר 27 שנים.


נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בטקס ההשקה (צילום: MCT) 

 

בניגוד לרכבת ה-TGV הישנה שיצרה אלסטום בשיתוף עם חברת הרכבות הלאומית של צרפת, יוצרה ה-AGV על ידי אלסטום בלבד במטרה לשפר אותה טכנולוגית ולייצא אותה לעולם. עד שנת 2014 יוחלפו כ-400 מן הרכבות הישנות ביותר מסוג TGV ברכבות ה-AGV החדשות.

 

בנוסף יש לחברת אלסטום חוזה בשווי 2.2 מילארד דולר עם מפעילת הרכבות האיטלקית החדשה NTV, שמתכננת להכניס את רכבות ה-AGV לאיטליה החל משנת 2011. עיתונים גרמניים אף טוענים שלאלסטום סיכוי טוב לגבור על חברת סימנס הגרמנית, במגרש הביתי שלה, ולחתום על חוזה עם מפעילת הרכבות הגרמנית על החלפת רכבות "האייס" של סימנס ברכבות ה-AGV.

 

הרכבות המהירות בעולם

עולם הרכבות המהירות הולך ומתפתח והן הופכות, יותר מתמיד, לאלטרנטיבה לשימוש במטוסים. הרכבות המהירות לרוב נוחות יותר לשימוש שכן הן מקשרות בין מרכזי ערים (ולא נמלי תעופה הממוקמים לרב מחוץ לערים), תהליך הבידוק בהן מהיר יותר והן מרווחות יותר ממטוסים ואף זולות יותר.

 

מהירות גבוהה, אגב, היא עניין יחסי, אבל כדי שרכבת תחשב ל"רכבת מהירה" עליה להיות מסוגלת לנסוע במהירות של לפחות 200 קמ"ש לפי הסטנדרט האירופאי, או 145 קמ"ש לפי הסטנדרט האמריקני. לרגל השקתה של הרכבת החדשה, אספנו עבורכם את עשר הרכבות המהירות בעולם (בנוסף ל-AGV החדשה):

 

העשירייה הפותחת

1. Shinkansen - הרכבת המהירה הראשונה בעולם הושקה ביפן בשנת 1964 בקו שבין טוקיו לאוסקה. בימיה הראשונים של הרכבת ארכה הנסיעה בין שתי הערים ארבע שעות, ואילו כיום מדובר בשעתיים ורבע בלבד. מאז הקמתה, נפרסה מערכת הרכבות על פני יפן כולה ולפי איגוד הרכבות היפני במהלך למעלה מ-40 שנותיה, ביקרו ברכבת יותר משישה מילארד נוסעים, ללא תאונות קטלניות. מערכת ה"שינקנסן" מתגאה לא רק במהירות גבוהה של עד 300 קמ"ש, אלא גם בתדירות הגבוהה של הרכבות.


הקליע היפני (צילום: איי פי)

 

2. TGV - גאוותה של התעשייה הצרפתית היא מערכת הרכבות המהירות הנוכחית ה- TGV, ראשי תיבות של "רכבת מהירה", איך לא. המערכת שהושקה בשנת 1981, חוצה את צרפת לאורכה ולרוחבה ומקשרת גם ללונדון ובריסל. בעוד שהמהירות הממוצעת של ה-TGV עומדת על 320 קמ"ש, הצליחה אשתקד רכבת, שנבנתה במיוחד, לשבור את שיא העולם לרכבת על מסילה, והגיעה למהירות של 574.8 קמ"ש.


הרכבת המיוחדת של ה-TGV שוברת את שיא המהירות (צילום: איי פי) 

 

3. AVE - מלבד אוכל טוב וארכיטקטורה מרשימה, ספרד מחזיקה גם באחת ממערכות הרכבות המהירות הטובה בעולם. בשנת 1992 הושקה רשת ה-AVE, ראשי תיבות של "ספיד ספרדי" וגם כינוי לציפור, והיא מקשרת בין הערים הגדולות של ספרד במהירות של עד 300 קמ"ש. החברה המפעילה את הרכבת שמה דגש רב על דיוק ולכן מבטיחה לנוסעים, בקו שבין מדריד לסיבליה, החזר כספי מלא במקרה של איחור העולה על חמש דקות מהשעה המיועדת.


הלוואי עלינו, החזר כספי במקרה של איחור. AVE (צילום: אי פי איי)

 

4. Shanghai Maglev Train - הרכבת משנחאי הושקה בשנת 2001 ונוסעת כרגע בקו אחד בלבד שאורכו כ-30 קילומטר, אותם היא גומעת תוך שבע דקות ועשרים שניות. זוהי הרכבת הראשונה בעולם (בנסיעות מסחריות) הנוסעת  כאשר היא מרחפת מעל המסילה ללא שימוש בגלגלים ומכאן קיבלה את השם Maglev, שראשי התיבות שלו באנגלית הם "ריחוף מגנטי". הרכבת יכולה להאיץ למהירות של 300 קמ"ש תוך 2 דקות, ולהגיע למהירות מקסימלית של 431 קמ"ש בזמן הנסיעה. 


מאיצה ל-300 קמ"ש בשתי דקות. המגלב בפעולה (צילום: רויטרס)

 

5. KTX Rail System - מערכת הרכבות המהירות בהדרום קוריאה הוקמה בשנת 2004 והיא מבוססת ברובה על טכנולוגיית ה-TGV הצרפתית. כניסתה לפעולה קיצרה משמעותית את זמני הנסיעה בין הערים הגדולות במדינה, כאשר המהירות המקסימלית אליה יכולה להגיע הרכבת היא 350 קמ"ש, אולם מטעמי בטיחות היא מוגבלת למהירות של 300 קמ"ש בלבד.


שומרים על הבטיחות, נוסעים קצת יותר לאט. KTX (צילום: איי פי) 

 

6. Taiwan High Speed Rail - למרות שמדובר באי קטן, גם לטייוואן יש רכבת מהירה הנוסעת מקצה אחד לקצה השני, במסלול שאורכו כ-340 קילומטר במשך שעה וחצי (במקום ארבע שעות שנדרשו קודם לכן). הרכבת החלה לפעול בשנת 2007 ומאז הספיקו לנסוע בה יותר מעשרה מיליון איש. טייוואן בחרה לבסס את הרכבת שלה על טכנולוגיית ה"שינקנסן" היפנית,  בין היתר מאחר שהיא נבנתה להתמודד עם סכנת רעידות אדמה שמאיימת גם על טייוואן.

שעה ורבע מקצה אחד לקצה השני. המהירה של טייוואן (צילום: איי אף פי)

 

7. ICE - מערכת הרכבות המהירות של גרמניה (שראשי תיבות שלה הם Inter City Express) הפכה לאחד מהמותגים המובילים במדינה כשהיא מרושתת לא רק על פני גרמניה כולה, אלא מגיעה גם למדינות שכנות כמו אוסטריה, שוויץ, בלגיה, הולנד וצרפת. רכבות ה"אייס" הוכנסו לפעילות בשנת 1991  והן יכולות להגיע למהירות מקסימלית של 300 קמ"ש. כרגע נמצאים בשימוש המערכת שלושה דורות של רכבות: "אייס 1", "אייס 2", ו"אייס 3" וגרמניה ממשיכה לפתח את הטכנולוגיה, במקביל לפיתוח טכנולוגיית ה"ריחוף המגנטי".

 

8. Eurostar - תוך שיתוף פעולה בינלאומי, מקשרת מערכת הרכבות הזו בין לונדון, פריז ובריסל (וכמה ערים נוספות). למערכת ה"יורוסטאר" יש צי רכבות המגיעות למהירות מקסימלית של 300 קמ"ש ומאפשרות לקפוץ מלונדון לפריז בקצת יותר משעתיים, או מבריסל ללונדון בשעה ו-45 דקות. נוסעי הרכבת המגיעים ללונדון נהנים גם מתחנת הרכבת סנט פנקראס, מבנה ויקטוריאני שנבנה לפני למעלה ממאה שנה ושופץ בעלות של 1.65 מילארד דולר.


קופצים מלונדון לפריז ביורוסטאר (צילום: איי אף פי)

 

9. Treno Alta Velocità - האיטלקים השיקו את מערכת הרכבות המהירה שלהם כבר בשנת 1978 ומאז עמלו על פיתוח טכנולוגיות מתקדמות יותר. בשנת 2005 הושקה מערכת הרכבות החדשה שמאפשרת נסיעה במהירות מקסימלית של 300 קמ"ש. מטרתה של מערכת הרכבות הזו היא לייעל את הנסיעה בין היעדים המרכזיים של איטליה ולתגבר את הקווים המרכזיים שכבר פעילים.

 

10. Acela Express - נכון לעכשיו, זוהי הרכבת המהירה היחידה בארצות הברית, והיא נוסעת על הקו שבין וושיגנטון הבירה לבוסטון (דרך בולטימור, פילדלפיה וניו יורק). בהיותה הרכבת המהירה היחידה, היא פופולרית במיוחד ומאז הושקה בשנת 2000, ולפי ההערכות, יותר ממחצית הנוסעים בקו וושינגטון-ניו יורק משתמשים בשירותיה. המהירות המקסימלית אליה מגיעות הרכבות היא 241 קמ"ש (אולם חלקן נוסעות במהירות נמוכה יותר דרך קבע) מה שהופך אותה לאיטית יותר, באופן משמעותי, ממערכות רכבת אחרות בעולם. עם כניסתה של ה-AGV הצרפתית לרשימה, תנדוד האמריקנית אל מחוץ לעשירייה הפותחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עולם הרכבות כבר לא יהיה אותו הדבר
צילום: איי פי
מומלצים