שתף קטע נבחר

עורכים סרטים בבית - טיפים למתחיל

אפשר לערוך סרטים בקלות בבית עם תוכנת Movie Maker החינמית. מספר טיפים ועצות לעורך המתחיל, החל מבחירת השוטים המתאימים ועד הקרנה בפני החברים

להסריט סרטים אתם כבר יודעים. בטיולים, בשמחות, במפגשים, ברגעים היפים של החיים - אותם אנו רוצים לשמר, אנו שולפים את מסרטת הווידאו. השלב הבא, המתבקש, הוא לערוך את חומר הגלם. ככה עושים סרטים. עריכת הסרט תוסיף לכם מימד מרתק של עשייה ותחביב ותאפשר לכם לשתף את הסביבה, שלא לדבר על Flix או YouTube ושאר אתרי שיתוף סרטים. הטכנולוגיה מרחיבה את אופקינו ומוסיפה טעם ונופך לתחביבים של שעות הפנאי.

 

עריכת סרטים היתה פעם מקצוע ליודעי דבר בלבד - תחום שרק מעטים שלטו בו. גם היום לערוך סרט לקולנוע או לטלוויזיה זה ענין מורכב ביותר, אולם לא בזה מדובר. כיום ניתן לערוך סרטים כתחביב באמצעות תוכנות פשוטות וחינמיות - במחשב אישי.

 

יצירה מעניקה לנו צינור לרוח. יצירה, לדעתי, חשובה לאדם כמו אוויר לנשימה. יש מי שנהנה לבשל, יש מי שנהנה לצייר, לרקוד, לשיר, לסרוג או לרוץ - עיסוקים שאנו עושים למעננו בלבד, כי אנחנו נהנים מזה. זהו מפגש עם מקום פרטי מאד, אישי, וקסום, שמשפר את איכות החיים שלנו.

 

עריכה, משמעה לצמצם את שעות חומר הגלם הרבות לדקות קצרות מעניינות, לעשות "שוטים" מהצילומים, להזיז אותם ולשנות משמעויות, להוסיף מוסיקה קריינות. כך יוצרים סרט, ולמען האמת, פשוט לעשות סרטים.

 

תוכנות לעריכת וידאו

יש כיום מספר תוכנות פשוטות מאד לעריכת סרטים. חלקן בחינם, כמו ה-Movie Maker של מיקרוסופט ל-PC (בתפריט התחל-תוכניות-עזרים), או iMovie של Apple למחשבי המקינטוש; חלקן זולות למדי כמו Premiere Elements ו-Pinnacle Studio 9. בעזרת תוכנות אלו תוכלו לערוך את הסרטים בבית, על גבי המחשב האישי.

 

אז מה צריך כדי לערוך סרטים?

  • כרטיס DV לחיבור המצלמה למחשב (כניסת FireWire).
  • מקום אחסון במחשב (שימו לב כי 4 דקות של וידאו עשויות לתפוס עד 1 גיגהבייט)
  • תוכנת עריכה.
  • שיטת עבודה.

 

ראשית - דגימה וסידור חומר הגלם

דגימה - העברת החומרים המצולמים למחשב. אפשר לדגום את כל החומר למחשב ואחר כך לערוך. ההחלטה כרוכה בכמות חומר הגלם שהסרטתם (נמדד בדקות/שעות), ובמקום האחסון שעומד לרשותכם במחשב (גיגהבייט פנויים על הכונן הקשיח). אפשר וגם מומלץ למיין את החומר מראש ולדגום את החלקים הטובים. מיון ראשוני יאפשר לכם להתרכז בהמשך בבחירת השוטים המתאימים לסרט.

 

לאחר חיבור המצלמה למחשב, את הדגימה ב-Movie Maker מבצעים על ידי הקלקה על Cature From Video Device. חשוב לא לנתק אותה בזמן פעולת הדגימה.

 

מיון ורישום. רצוי לעבור על כל מה שצילמתם, ולרשום את החלקים הטובים, על פי נקודת ההתחלה והסוף של הקטע הרצוי.

 

למטרת הרישום תעזרו בקוד שהמצלמה נותנת לכל פריים, הנקרא TimeCode או בעברית "קוד הזמן", או "אות הזמן". מהו קוד זה? זהו אות קידוד שהמצלמה יוצרת בזמן הצילום כך שכל פריים מקבל מספר המורכב מ-4 נתונים:  פריימים:שניות:דקות:שעות (לדוגמה: 00:31:55:20). קוד זה רואים בצג המצלמה.

 

לפעמים תראו קוד זמן זה באופן רציף ומתמשך רק אם צילמתם באופן רצוף. אם הוצאתם את הקלטת או הרצתם את הסרט אחורה וצפיתם בו עד לנקודה של אחרי הצילום (ללא "טיים קוד") המספר מתאפס ובאותה קלטת תמצאו את אותו מספר חוזר על עצמו. אם יצרתם רשימה רציפה של השוטים תוכלו לרשום בה היכן התאפס הקוד.

 

רשימה רציפה של שוטים. קחו מחברת ורשמו בה את נושאי הצילום, לפי הסדר המקורי. ליד כל נושא, ציינו את ה-TimeCode. אם הקלטת ארוכה יותר משעה, ציינו ברשימה איפה מתחלף.

 

ה-00 של השעות ב-01. לשם הנוחיות ניתן לציין ברישום רק את הדקות והשניות. לדוגמה: אם טיילתם בתל אביב, כתבו: 00:06-10:45 הגן הבוטני; 10:45-17:32 פיקניק בפארק הירקון; מעיפים עפיפונים בפארק, וכדומה).

 

בחירה של השוטים הטובים. שוט טוב מתאפיין בכך שנושא הצילום ברור, המצלמה לא רועדת, אין יותר מדי כניסות ויציאות לאובייקט (מה שנקרא "זום-אין"/"זום-אאוט", שינוי העדשה) וכמובן - במה שרואים. האם הנושא מעניין? האם נותן לצופה שלכם את החוויה של הדבר?

 

דגימה או לכידה זהו התהליך בו אתם מעבירים את חומר הגלם הדיגיטלי שהסרטתם ממסרטת הוידאו - למחשב. התוכנה ממירה את המידע לקבצי מחשב. בשפת התוכנות קוראים לשוטים האלו "קליפים" (Clips). למרות שניתן להעביר את כל חומר הגלם ביחידה אחת, אני ממליצה מאד לדגום את החומר ביחידות של לא יותר מ-10 דקות.

 

חלוקה כזאת מאפשרת לכם ארגון ראשוני של החומר והתמצאות מהירה יותר. אתם יכולים לבצע את הרישום תוך כדי הדגימה.

 

טיפים לעריכת וידאו

יצירת שוטים (Create Clips). כדי להקל על העריכה, עברו על החומר שדגמתם, סמנו שוטים טובים והכינו מכל אחד מהם קליפ.

 

צילום: PC Magazine

סידור השוטים על ה-TimeLine. משטח העריכה של התוכנה, אליו אתם גוררים או מעתיקים את השוטים שבחרתם, נקרא טיים-ליין (TimeLine) או בעברית "ציר הזמן". על ציר זה ניתן לראות איך השוטים שחיברתם זה לזה יוצרים רצף. זהו זמן הסרט הערוך.

 

איך לסדר את השוטים? יש כמובן את בסיס הזמן המקורי, הרצף הראשוני של הצילום. אולם היתרון של העריכה הוא בכך שאפשר להחליף סדר השוטים מבלי לגרוע מחווית הצפייה ולפעמים אפילו להעצים אותה.

 

לדוגמה: טיול בגן הבוטני. קודם צילמתם שוט פתוח של המקום ורק אחר כך צילמתם תקריבים של פרחים. בעריכת הסרט תוכלו לשנות את הסדר ולהתחיל דווקא בסדרה של שוטים קצרים (5-10 שניות) של תקריבי פרחים ורק אחר כך לתת שוט פתוח של המקום כולו. בין השוטים של תקריבי הפרחים תוכלו גם לשלב צילום של שותפכם לאותו טיול, בו הוא נראה מתבונן בפרחים, והנה יצרתם סיפור.

 

קיצור של השוטים (Trim) על הטיים ליין. כאשר השוטים המקוריים מתחברים זה לזה, יש להם כבר נשימה אחרת. קצב אחר. כאשר תסתכלו לראשונה על רצף השוטים שחיברתם, ודאי תראו איפה כדאי לקצר. הקפידו על איכות החיתוך שבין שוט לשוט.

 

צילום: PC Magazine

יצירת מקצב. הקאט - המפגש בין שוט לשוט - יוצר הלם לעין, באפקט המשול לקול התוף לאוזן. בעריכה קצבית יש קשר בין חילוף השוט למקצב המוסיקלי. ניתן גם לשנות מקצבים על ידי אורכי השוטים, בקיצור ועריכה של סדרה של שוטים קצרים, כמו תיפוף מהיר, לעומת שוטים מתמשכים.

 

בדוגמה שלפניכם אתם יכולים לראות איך הפתיחה היא מהירה יותר וקצבית (שוטים קצרים), אחר כך נותנים לעין להירגע וליהנות מהמראה, ואז שוב מגבירים את הקצב.

 

הוספת קול, אפקטים וכותרות

עריכת פסקול - הוספה של מוסיקה וקריינות. אנחנו ממליצים להוסיף מוסיקה רק אחרי העריכה הראשונית. כך תשומת הלב תהיה נתונה קודם כל לסדר השוטים. כשתוסיפו את המוסיקה, תוכלו להאריך או לקצר את השוטים כך שיחתכו לפי הקצב. לכתיבת הקריינות, בדקו איזה משך התמונה נותנת לכם וכתבו את הקריינות שתתאים לאורך השוט. מומלץ לא לכסות את כל הסרט בדיבור, כדי לאפשר לצופה ליהנות באופן בלתי אמצעי, מקטע ערוך עם מוסיקה וללא דיבור.

 

אפקטים ומעברים. התוכנה נותנת לכם תבניות מוכנות של אפקטים המחליפים את ה-קאט ויוצרים מעבר שונה וייחודי בין שוט לשוט. אפקט משמעו "השפעה". כמו איפור כבד לעומת קו חינני, כך תוכלו להשתמש במעברים הללו מתוך בחירה וטעם. גם אם תרצו להגזים ולהצחיק - תעשו זאת באופן מכוון. לאחר שתנסו את כל האפשרויות ותיהנו מהמשחק, חיזרו ובדקו מתי האפקט שבחרתם אכן מתאים לתמונה (למשל אפקט של עיגול למשהו עגול בפריים , אפקט של מסור למשהו בתנועה וכדומה).

 

צילום: PC Magazine

בדוגמה שלפנינו הכנסנו תמונה בתוך תמונה. התמונה שבמסגרת החיצונית שונה בצורתה מהתמונה הפנימית, כך שהתמונה החיצונית מקנה "מסגרת" מעניינת. דמיינו לעצמכם איך זה היה נראה אם התמונה החיצונית היתה זר פרחים או עמק ירוק. אם קשה לכם לדמיין פשוט צלמו ותנסו.

 

שילוב של כותרות. (תמונה 9) אתם יכולים לשים כותרת של פתיחה או מעבר מפרק לפרק ולכתוב את המידע על משטח נקי, ואף להלביש את הכותרת על הסרט (לציון שם של אדם או מקום למשל). יש כמה כללים שנועדו להבליט את הכותרת. למשל: אל תשתמשו בצבעים אדומים, כי הם גורמים לריצוד. גם אות כחולה, אם מונחת על רקע כהה, תיבלע ברקע ויהיה קשה לראות את הכתוב. עדיף להשתמש בצבעים רכים (ורוד, סגלגל, צהוב, תכלת וכדומה).

כמו בהערה על אפקטים, גם כאן אל תגזימו בפונטים (גופנים) מיופייפים ורבי צבעים, ולא באותיות מסולסלות מדי שעלולות לצאת מטושטשות. לא כל הנוצץ זהב.

 

הקרנת ניסיון זה הזמן לשתף את אנשי הסביבה הקרובה ולקבל את תגובתם על הסרט. לפי התגובות תדעו מה לשפר. העבירו ל-DVD או לקלטת.

 

צפייה מהנה.

   

תמר ירון היא מנהלת Jump Cut , בי"ס לעורכים ואנימטורים. הכתבה פורסמה בגיליון פברואר של PC Magazine. לאתר הרשמי .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
להסריט אתם יודעים, עכשיו צריך לערוך
צילום: Index Open
מומלצים