שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    על רצח ופרשיות אחרות

    קבוצת התיאטרון של רות קנר תעלה יצירה המבוססת על הספר "פרשות רצח" מאת מנפרד פרנקה. העבודה הוזמנה ותציג בהמשך השנה בעיר וורצלב שתציין 70 שנה לאירועי ליל הבדולח

    קבוצת תיאטרון רות קנר עסוקה בימים אלה בהכנות לקראת הבכורה החגיגית של "פרשות רצח", יצירה חדשה המבוססת על ספרו של הסופר הגרמני מנפרד פרנקה, שתציג החל מה-2 באפריל באולם ורדה שבמרכז סוזן דלל. עלילת ההצגה סובבת סביב ליל ה-9 בנובמבר 1938 בעיר קטנה בגרמניה ומחזירה את הגיבור, שהיה אז ילד בן שמונה, אחורה בזמן. בעזרת בדלי זיכרונות, הצלבת עדויות ומסמכים היסטוריים, הוא מנסה להתחקות אחר המנגנונים שהובילו את התופעות שהתגלו והתפרצו בלילה ההוא שזכה לכינוי ליל הבדולח.


    פרוטוקול על פחד, שתיקה והתעלמות (צילומים: גדי דגון) 

     

    "פרשות רצח", הוא לדברי היוצרת, פרוטוקול על פחד, שתיקה והתעלמות, על ברוטאליות, התעללות ורצח. את הספר, שראה אור בהוצאת הספרים "עם עובד", תרגמו במשותף רוני לוביאניקר ואילנה המרמן ובהצגה משתתפים חברי קבוצת התיאטרון רונן בבלוקי, שירלי גל-שגב, דפנה הרכבי, עדי מאירוביץ', יוסף סוויד, גיא סלמן וטלי קרק.

     

    "זהו מסמך תיעודי ספרותי מיוחד במינו", אומרת אילנה המרמן, המתרגמת. לדבריה מוליך הסיפור את קוראו צעד צעד בדרכים פתלתלות שבני אדם מוצאים להם בכדי לחמוק ממציאות מכוערת שאינם יכולים או מעזים להתקומם נגדה. "הסיפור מראה איך הם הופכים למציאות עורף פחדני בהגפת חלונות ודלתות, בהקהיית החושים והלב ואפילו באופן הדיבר שלהם, דיבור עוקף, לא מדויק, המגלה טפח ומכסה טפחיים", היא אומרת ומוסיפה, "הם, שלא רצו לא לראות ולא לשמוע, לא להבין ולא להתערב – הם כאן הגיבורים המרכזיים.

     

    "בעוד שהקורא, או הצופה, שבוודאי איש הגון הוא – כמוהו כמו רבים מהם – ויודע שאין חלקו עם פורעים ורוצחים אלימים, אינו מוצא לו מנוח. על כורחו הוא שואל בליבו אם גם הוא לא היה סוגר את החלון (הלא איימו לירות במי שלא יסגור), והיה לו נוח שאינו יכול עוד לראות כלום, אם גם הוא לא היה יועץ לנרדפים לפנות למשטרה, שהרי היא – ולא הוא, אזרח מן השורה – מופקדת על שמירת החוק והסדר. הוא שואל בליבו ומצוקתו גדלה והולכת שהיא גדולה מן הכאב על סבלם של הקורבנות, גדולה מן הזעם על נבלותם של המעללים. וחבל לו שכך הוא כי דווקא הכאב והזעם היו עשויים להיטיב עימו כאן, לזכך את הנפש".


    התבוננות מחודשת בפחד 

     

    יצירתו של מנפרד פרנקה לדברי המרמן שוללת מהקורא ומהקהל את היכולת לקנות לו עליונות מוסרית הודות לרגשותיו הצודקים. "השימוש האמנותי שהמחבר עושה במסמכים ההיסטוריים, מאלץ אותך להתבונן במציאות הזאת כבמציאות שעשויה להיות גם המציאות שלך עצמך בנסיבות מסוימות ולא נדירות כלל בחברה המודרנית", היא אומרת, "אין ספק שהתופעות החברתיות והאנושיות שבאו אז לידי ביטוי, באותו לילה שניתן לו הכינוי המכזב 'ליל הבדולח', לא עברו מן העולם עם התבוסה הפוליטית של מחוללי הפוגרום ההוא, כי אם חוזרות ומועדות לחזור שוב ושוב.

    לכן עלינו להתמודד עמן גם היום, שבעים שנה אחרי, ולהיענות לתגר הזה של היצירה המזמינה אותנו לצפות בהן במדויק ומקרוב – בפחד ובשתיקה ובהתעלמות מהתעללות ומהרג בלבה של עיר".

     

    ההצגה "פרשות רצח" בבימויה של רות קנר הוזמנה ותציג ב-9 בנובמבר במרכז לתרבות עכשווית בעיר וורצלב שבפולין, שתציין 70 שנה לאירועי ליל הבדולח.

     

    מרכז התרבות היה לפני 70 שנה בית כנסת יהודי שנחרב באותו ליל נובמבר, תאריך שהפך לציון יום זכויות האדם ובמסגרתו מתקיימים מדי שנה סדנאות, הרצאות, תהלוכות ומופעים המדגישים ומחדדים את המודעות לזוועות ולחשיבות הטיפול באלימות באשר היא.

     

    ביקור קבוצת התיאטרון של רות קנר הוא תולדה של ביקור קודם שערכה הקבוצה בחודש מאי בשנה שעברה עם ההפקה "סיפור הופך תיאטרון – שלושה סיפורים ישראליים", הכול קטעים מתוך היצירות הספרותיות "איימוס" מאת משה יזרעאלי, "גילוי אליהו" מאת ס. יזהר ו"האישה שהעדיפה לחפש אוכל" מאת אורלי קסטל-בלום.

     

    • "פרשות רצח" - אולם ורדה במרכז סוזן דלל בתאריכים 2-3, 5, 9-10, 12 באפריל.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קנר. חוזרת לטקסט ספרותי ושברי מציאויות
    לאתר ההטבות
    מומלצים