שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מכוניות ליסינג ישלמו קנסות גבוהים פי 4

    ראו הוזהרתם. ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') תיקון לפקודת תעבורה, לפיו חברה המחזיקה ברכבי ליסינג תיקנס בעלות גבוהה פי 4 מרכב פרטי, על עבירת תנועה שתועדה באמצעות מצלמה. זאת, אלא אם המעביד יחליט להצמיד את העבירה לנהג שביצע אותה

    נוהגים ברכב חברה? בקרוב לא תוכלו לחמוק מלשאת בעונש בגין עבירות תנועה מתועדת: במידה והמעביד לא יעביר את הקנס אליכם, הוא יאלץ לשלם פי 4 מנהג רכב פרטי. ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') תיקון לפקודת התעבורה, לפיו הקנס על רכב חברה שמבצע עבירת תנועה, יהיה גבוה פי ארבעה מהקנס הקבוע בחוק לאותה עבירה.

     

    מטרת החוק היא לתת תמריץ לחברות להסב את הדו"ח על שם הנהג בפועל, ובכך למנוע ממנו מלהתחמק מעונש. החוק מתייחס לעבירות המתועדות על-ידי אמצעי אכיפה אלקטרוניים כמו מצלמות מהירות ומצלמות רמזור, בהן הנהג המבצע את העבירה אינו מזוהה. התיקון שעבר הוא חלק מהצעת חוק ממשלתית רחבה יותר, שצפויה לעבור בקריאות שנייה ושלישית כבר בשבועות הקרובים.


     

    על-פי הצעת החוק המקורית, אמור היה גובה הקנס להיות גבוה פי 10 מהקבוע בחוק, אולם יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן, טען כי מדובר בקנס גבוה מדי, ולכן אושר בסופו של דבר קנס הגבוה פי ארבעה. בנוסף לא אושרה בקשת הממשלה להכליל בתיקון עבירות חנייה. ראוי לציין כי מרגע שיוסב הדו"ח על שם הנהג שביצע את עבירת התנועה, יחזור הקנס לעמוד על הסכום המקורי.

     

    "אין סיבה להפלות לטובה נהגים הנוהגים בכלי רכב שאינם רשומים על שמם", אמר היום ארדן ל-ynet. "אין שום סיבה שהם יהיו חריגים, בהשוואה לרוב הנהגים בישראל. בנוסף, יש כאן אינטרס בטיחותי מובהק, לזהות עברייני תנועה סדרתיים, ולטפל בהם במלוא חומרת הדין".

     

    נהגים חסינים

    על-פי החוק הקיים, במצבים בהם בוצעה עבירת תנועה ברכב חברה - שברישיון הרכב שלו מופיע שם תאגיד - האחריות מוטלת על החברה, אלא אם היא מודיעה למשטרה מי נהג ברכב במועד העבירה. כך, הנהג יכול מעשית לחמוק מלשאת בתוצאות העבירה, מאחר שההרשעה אינה נרשמת לחובתו, והוא אינו צובר נקודות עונשין בגינה.

     

    עו"ד חווה ראובני, ממשרד המשפטים, הסבירה את כוונת החוק: "באכיפה אלקטרונית של עבירות מהירות ומעבר צומת באור אדום, אנחנו לא יודעים מי הנהג. לכן ההרשעה לא נרשמת על שם אף אחד. נהג הנוהג דרך קבע ברכב הרשום על שם תאגיד, יכול לבצע את כל עבירות הרמזור ואת כל עבירות המהירות - ואם שוטר אינו עוצר אותו (בביצוע העבירה, ש.ה) הוא לא ייתן את הדין.

     

    "הנהגים יוצאים כך חסינים" אומרת ראובני, "וזה מצב שאינו מניח את הדעת. אנחנו לא רוצים להכניס כסף לקופת המדינה, אלא לתת תמריץ כבד משקל לחברה להסב את הדו"ח על שם הנהג. ולכן, ברגע שהדו"ח אכן יוסב על שם הנהג בפועל - הקנס ישוב לגבוה המקורי".

     

    "גזירה שלא נעמוד בה"

    נועם קום, יו"ר פורום "נוהגים היי-טק", הביע תמיכה עקרונית בחוק, אך אמר כי גובה הקנס שהוצע במקור - גבוה מדי. "הגדלת הקנס פי עשרה זה מטורף, זה יכול להפיל חברות. זו גזירה שלא נוכל לעמוד בה". כאמור, יו"ר הוועדה החליט בסופו של דבר לאשר את הגדלת הקנס לפי ארבעה בלבד מגובה הקנס המקורי.

     

    קום גם ציין בפני הוועדה כי ברוב חברות ההיי-טק נוהגים להסב את הדוחות על שם הנהג, בכל מקרה, אולם מאחר שהחוק כיום פרוץ, אין חובה להסב את הדוחות. "אפשר לתקן את המצב פשוט על-ידי תיקון החוק", דברי קום.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עבר עבירה? ישלם פי 4
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים