שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    האישומים בוטלו: מותר לחנות למכור חמץ בפסח
    בפסק דין חדש נקבע כי מכולות, פיצריות ומסעדות אינן נחשבות למקום "פומבי" על-פי הגדרת החוק - ולכן מותר למכור בהן חמץ בפסח. שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים ביטלה ארבעה כתבי אישום שהוגשו בשנה שעברה נגד בעלי עסקים בבירה, ונעזרה ברש"י כדי להסביר שפומבי זה "פרהסיה, מקום שנראה מכל מקום"

    למרות שלפי החוק אסור למכור חמץ בפסח בפומבי, לחנויות מותר - כך קבעה הבוקר (יום ה') שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים. השופטת, תמר בר אשר צבן, הורתה למחוק כתבי האישום שהוגשו נגד ארבעה בעלי מסעדות בירושלים, שנגדם נטען כי עברו על "חוק המצות" אשתקד כשמכרו חמץ בפסח.

     

    בפסק הדין קבעה השופטת שחנות אינה עונה להגדרה "פומבי" על פי החוק, ולצורך כך אף נעזרה בפירוש רש"י לגמרא לפיו רשות הרבים הינה "פרהסיה" ו"מקום שנראה מכל מקום". מאחר שחנות היא מתחם סגור הרי שהיא אינה עונה להגדרה,

    להבדיל משוק.

     

    בבית המשפט טענה המדינה כי "בעיר שרבים מתושביה לא רק יהודים אלא דתיים, ורוב חברי מועצתה לא רק יהודים אלא דתיים, כיבוד הדדי מצדיק את קיום החוק. מה גם, שבשכונות ערביות בעיר מותרת הצגת חמץ".

     

    אלא שפרקליטי הנאשמים, עורכי הדין סרור מארון, גלעד ברנע, דב אלפרט ואילן פרגר, טענו כי יש לבטל את כתבי האישום והוסיפו שמעולם בעבר לא הוגש כתב אישום על עבירות דומות.  

     

    מהי מטרת החוק?

    בפסק הדין הסבירה השופטת: "חוק חג המצות, הוא ללא ספק חוק סמלי בעל צביון דתי שלא נועד לעגן את ההלכה בספר החוקים, גם אם יוזמיו נמנו על חברי הכנסת שומרי המצוות. החוק אינו עוסק בכל מוצרי החמץ באשר הם, אלא רק במוצרים המסמלים את החמץ יותר מכל: לחם, לחמניה, פיתה ומוצרי קמח אחרים". 

     

    השופטת המשיכה וקבעה כי החוק עוסק רק בהיבט של "בל ייראה" ולא באיסורים החמורים על-פי ההלכה של אכילת חמץ, החזקתו או איסור הנאה ממנו. לדבריה, המחוקק בחר ב"בל ייראה" במובנו הסמלי - כלומר לא להציג בפומבי חמץ למכירה או לצריכה, גם אם אינו שלך, אינו ברשותך ואינך נהנה ממנו.

     

    אלא שאז הוסיפה השופטת צבן כי החוק אינו אוסר מכירת חמץ, אלא נועד רק "למנוע הצגת לחם, לחמניות ופיתות בפומבי". השופטת קבעה כי חנות או מסעדה אינן עונות על התנאי הקבוע בחוק - "הצגה בפומבי" - שכן הן אמנם מקום ציבורי, אך לא פומבי על פי ההגדרה המילונית והמשפטית.

     

    מכאן קבעה השופטת כי "נסיבות ארבעת כתבי האישום אינן מתארות עבירה לפי החוק שאוסר על בעל עסק להציג בפומבי מוצר חמץ.... מכולת, מסעדות ופיצרייה אינם באים בגדרו של מקום פומבי".

     

    הנאשמים בדיון היו פיצוציית "טרמינל 21"ברחוב שלומציון, מסעדת "רסטו בר" במרכז העיר, "פיצה צ'ילי" מרחוב הלל ו"איוו מיט בורגר", גם היא באותו רחוב.

     

    בשנה שעברה: הפגנות סוערות

    בשנה שעברה הפגינו עשרות חרדים מול החנויות ברחוב הלל בירושלים שמכרו חמץ. בתחילה החלו המפגינים בקריאת פרקי תהילים ומאוחר יותר החלה התנצחות ערה וקולנית בין המפגינים לסועדים שישבו על השולחנות שמחוץ למסעדות ונהנו מההמבורגרים ומהפיצות שהזמינו.

     

    מהצד החרדי נשמעו קריאות "גוואלד!" ואמירות כ"מי שאוכל חמץ חייב מיתה", ומהעבר השני של המתרס השיבו חלק מהסועדים לחרדים: "תתביישו לכם", "לכו לצבא".

     

    על אירועי השנה שעברה סיפר אבי בן דויד, הבעלים של "איוו מיט בורגר": "בשנה שעברה היו הרבה הפגנות. הרב השתטח על הרצפה והתחיל לבכות. זו הייתה סצינה קשה. היו כוחות משטרה גדולים אבל לא נכנעו - פסח זה החג הכי חזק שלנו בשנה. אנחנו שמחים ומברכים על החלטת בית המשפט היום ונמשיך לעשות ככל שביכולתנו על מנת לשרת את ציבור הלקוחות שלנו על הצד הטוב ביותר, כמובן בהתאם לחוק".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לחם. בחנות הקרובה לביתכם
    צילום: איי פי
    בן דוד. פסח זה החג החזק
    הפגנות חרדים בירושלים, אשתקד
    צילום: יואב גלאי
    מומלצים