שתף קטע נבחר

מדריך: כיצד למקם נכון את הרמקולים בסלון?

קניתם מערכת סטריאו או קולנוע ביתי? תתחדשו. למיקום הרמקולים בחדר ואופן הצבתם יש משקל משמעותי בהשגת צליל איכותי והפקת המיטב מהמערכת שלכם - ההסברים לפניכם

הרמקולים מהווים את הרכיב הדומיננטי ביותר במערכת סטריאו או קולנוע ביתי, והקפדה על המיקום שלהם תשפר את ביצועי הצליל, לפעמים אפילו תיצור הבדל תהומי.

 

על מה משפיע המיקום?

מיקום זוג הרמקולים הקדמיים הינו החשוב ביותר, הם מספקים את מירב האפקט, ובנוסף, כאשר מאזינים למוסיקת סטריאו בזמן שרק הם פועלים – מיקומם בחדר משפיע באופן משמעותי על גודל ועומק הבמה, מיקום הכלים ואיזון התדרים. למעשה מיקום ואקוסטיקה של החדר מהווים למעשה סוג של כיול עבור הרמקולים.

 

 

מערכת האודיו יוצרת במה של צלילים בחדר, מיקום הרמקולים ישפיע על עומק הבמה, רוחבה וגובהה. גם על מיקוד תמונת הצלילים ישנה השפעה: מיקום נכון יהפוך את דמויות הכלים המנגנים לברורות יותר. מערכת איכותית תקרין בפנינו "תמונת קול", בה ניתן לעצום עיניים ולשמוע במדויק היכן ממוקם כל כלי מוסיקלי על הבמה, כמו גם הזמרים וכך לחוש כי הלהקה ממש נמצאת איתנו בחדר. מאפיינים נוספים עליהם משפיע מיקום הם איזון בין-תדרי ודיוק הבס, בלא מעט מקרים, הזזה של הרמקולים הפכה את הצליל מאוזן ונעים יותר לאוזן, מבלי שתדר אחד בולט מעל האחרים.

 

סטריאו מול קולנוע ביתי

מגברי סטריאו כוללים בקרי טון (המאפשרים שליטה על טרבל ובס), חלקם (בעיקר אלו המיועדים לאודיופילים) כוללים חוגת עוצמה בלבד, מה שאומר כי הכיול היחידי שניתן לעשות למערכת, הוא מיקום נכון של הרמקולים בנוסף על טיפול אקוסטי בחדר.

 

מגברי קולנוע ביתי מודרניים מאפשרים תיקון וכיול אקוסטי, הם כוללים מיקרופון שמזהה תדרים בעיתיים ובשילוב מחשב המגבר, אמורים להתגבר בתאוריה על בעיות מיקום ואקוסטיקה. אך למרות זאת, גם כאן מומלץ להקפיד על מיקום רמקולים משום שפעולה זו תמיד תשפר את הצליל.

 

 

מיקום הרמקולים הקדמיים: המשולש

כלל המיקום הבסיסי אומר כי שני הרמקולים צריכים לעמוד במרחק שווה ובזווית זהה מן המשתמש, כמו גם בזווית זהה כך שיווצר משולש שווה שוקיים מול עמדת המאזין.

נקודת ההאזנה האופטימאלית תהיה בקודקוד משולש זה, היא נקראת Sweet Spot משום שבה מקבלים את תמונת הקול הטובה, המרשימה והמדוייקת ביותר.

 

חשוב ליצור מרחק מינימלי שיצור עומק ורוחב במה. במרחק ישיבה של שלושה מטרים, אנו ממליצים על מרווח של לפחות 1.5 מטר בין הרמקולים ועד כשלושה מטרים.

קשה לתת כאן נוסחה מדויקת משום שהדבר תלוי בגודל הפיזי של יחידות הרמקולים והמרחק מהמאזין. חשוב לזכור, כי מרווח גדול מדי בין שני הרמקולים הקדמיים, יפגום בתמונת הסטריאו ואנו נרגיש הפרדה מלאכותית בין הרמקולים.

 


כיצד למקם רמקולים קדמיים? תרשים: dtown

 

כיוון הטוויטר

ככל שעולים לקצה העליון של טווח התדרים, כך גם גוברת כיווניות הצליל: בגלל זה, אם נסובב את הטוויטר (הרמקול שאחראי על התדרים הגבוהים) לכיוון שונה מנקודת ההאזנה, מיד נרגיש ירידה בחדות הצלילים. התדרים הגבוהים חשובים מאוד: הם תורמים לתלת ממדיות הצליל ויצירת מיקום כלי הנגינה והזמר (או הזמרת) בחלל החדר.

 

לא רק כיוון הטוויטר חשוב, אלא גם גובהו: אם תבחנו מספר דגמי רמקולים רצפתיים, תמצאו כי ברובם, מצוי הטוויטר בגובה של אוזן המאזין (בתנאי שהמאזין יושב על כורסא בגובה ממוצע), מה שמציב את הטוויטר בגובה שנע סביב 85 ס"מ מעל הרצפה. במקרה של רמקול מדפי, יש להניח אותו על מעמד מתאים (בגובה 60 ס"מ) על מנת שהטוויטר יוצב בסופו של דבר בגובה האוזן.

 

מיקום זוית הטוויטר: את הרמקול ניתן להציב כשגבו עומד בזוית ישרה ביחס לקיר האחורי והטוויטר פונה בקו ישר אל הקיר שמולו. במקרה זה, יעודנו במקצת התדרים הגבוהים, הבמה תעשה רחבה יותר אך פחות ממוקדת. אם נטה את הטוויטר אלינו, כך שהרמקולים יתבוננו בנו "עין בעין" נקבל הגברה של התדרים הגבוהים ובימה ממוקדת יותר.

כל יצרן ממליץ על העמדה בזוית אחרת עבור הרמקולים שלו, מומלץ לנסות בבית זויות שונות עד שתמצאו את המיקום שנוח לאוזניים שלכם.

 

רמקולים לוויניים ורמקול הבס

רמקולים סטלייטים או לוויניים: רמקולים כאלו מיועדים בד"כ לתלייה על קיר, ככל שנתלה אותם גבוה יותר, נקבל צליל פחות מדוייק ויותר מפוזר בחדר, זה טוב כמוסיקת רקע וגם עבור סרטים, אך מי שמעוניין בהאזנה ממוקדת יותר, כדאי שיתלה את הרמקולים בגובה האוזן. מצד שני, ככל שנרד בסולם התדרים, כך תפחת גם הכיווניות. מסיבה זו, ניתן להניח את רמקול סאב וופר (שאחראי על התדרים הנמוכים ביותר) בפינות שונות בחדר: האוזן שלנו לא תבחין בכיוון ממנו הגיע צליל הבס.

 

התבוננו בגוף רמקול הבס. אם אתם מבחינים ב"חור" גדול מצדו האחורי, דעו כי רצוי להרחיק את הרמקול מהקיר, למרחק של לפחות חצי מטר ואף יותר. דרך פתח זה יוצאים גלי קול בתדר נמוך יחסית, כאשר הם פוגעים בקיר אחורי קרוב הם מוגברים, מה שגורם לתדרי הבס להשמע חזקים יותר בהשוואה לאחרים וזה מביא לבס מנופח, הדהודים בחדר ופגיעה בדיוק ואיזון הצליל הכולל. ככל שתרחיקו את הרמקול מקיר אחורי, כך הוא יקבל "מרווח נשימה" ויפגין בפניכם את הצליל המקורי לו הוא מסוגל.

 

 

מאידך, אם יש לכם רמקול קטן ובעל חוסר, קרבה לקיר דווקא תוסיף לו את העוצמה שחסרה במקור. החוק הנ"ל תקף גם במקרה של קיר צדי: רצוי להרחיק רמקולים מקירות צדדיים, במקרה של העמדת רמקול בפינה (מפגש של שני קירות) עלול הבס להיות מוגבר עד לפי שלושה מרמתו המקורית! רמקולים שמגיעים עם פתח קדמי רגישים פחות למרחק מקירות אולם גם במקרה שלהם, אין לקרבם יתר על המידה לקיר.

 

רמקולים במילוי חול או עופרת

חלקם של הרמקולים הרצפתיים כוללים אפשרות מילוי חול או עופרת בחלקם התחתון, פעולה זו הופעת את תיבת הרמקול לכבדה בהרבה, עוזרת לשיכוך ויברציות או הדהוד של התיבה ועוזרת בשמירה על דיוק הצליל ובס מהודק. זה בהחלט יכול לעזור במקרים בהם ישנו הדהוד בס בחדר, אך יש לזכור כי לעיתים, הוספת משקל יתר עלולה "לייבש" את

הצליל ולהפוך אותו לחסר חיים.

 

במקרה של רמקול מדפי, רצוי שמעמד הרמקול יהיה כבד ככל האפשר, על מנת שלא יזמזם בזמן ניגון המוזיקה (ויהפך לכלי מוסיקלי בעצמו), בנוסף, הוא מהווה מבודד בין הרמקול לרצפת החדר ותורם לבס מדויק יותר.

 

על היתדות

רצוי מאוד שתחתית הרמקול תעמוד על יתדות: אלו נראות כמו סיכות עבות או ברגים עם ראש מחודד ונקראות בלעז ספייקים. היתדות מסייעות בבידוד הרמקול מן הרצפה ועוזרות בעיקר במאמץ להפוך את הבס למדויק ונעים. במקרה של רמקול מדפי, מומלץ שהמעמד יעמוד על יתדות ושהרמקול עצמו יהיה מבודד מן המעמד: ניתן להשתמש בחומרים מבודדים כמו "בלוטק" שהינו חומר דמוי מסטיק / סיליקון אשר מהווה מבודד אך כזה שאינו נדבק וקל מאוד להסיר אותו.

 

בעזרת הקפדה על הכללים הללו, נוכל להגיע לתוצאה שמבטאת את יכולת הרמקול בחדר, לעיתים, העמדה נכונה יכולה לעשות הבדל גדול מאוד באיכות הצליל ולהפוך מערכת בינונית למוסיקלית ומהנה.

 

רמקול מרכזי (Center)

רמקול זה משמיע בדרך כלל את הדיבור בסרטים, כלומר הדיאלוגים. יש למקמו כך שגובה הטוויטר שלו יתאם לגובה הטוויטר בשני הרמקולים הקדמיים שלצידיו. ובכלל, רצוי שרמקול הסנטר יהיה מדגם מאותה הסדרה לה שייכים שאר הרמקולים, זאת על מנת שגוון הצליל יהיה זהה בכולם (למנוע מצב בו יוצאים צלילים בגוון שונה מהרמקולים השונים במערכת).

 


תרשים מיקום מוצע. תרשים: dtown

 

רמקולים אחוריים

במערכות קולנוע ביתי,  תפקיד הרמקולים האחוריים הוא להשמיע אפקטים וצליל אווירה שמתפזרים בחדר. אם מדובר על מערכת שמיועדת עבור שמיעה של מוסיקה רב ערוצית, אזי גם הרמקולים האחוריים צריכים לעמוד במיקום בו הטוויטר נמצא בגובה אוזן המאזין. אם מדובר במערכת המיועדת לצפיה והאזנה לסרטי קולנוע בעיקר, ניתן לתלות את הרמקולים בגובה רם יותר בחדר ובזווית שפונה אל המאזינים, כך שיווצר שדה צליל רחב בחלל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
למקם את הרמקולים נכון
בשיתוף עם אתר dtown
מומלצים