שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    העשייה התיאטרונית כמדע

    סדנת מחקר בינלאומית ראשונה מסוגה בישראל תעסוק במקומה של הדרמטורגיה בעשייה התיאטרונית. בין האורחים: קרל הגמן מתיאטרון הפולקסהבינה בברלין

    החוג לאמנות התיאטרון של אוניברסיטת תל אביב יארח בסוף החודש שלושה ימים של סדנת מחקר בינלאומית לדרמטורגיה בחסות הקרן הלאומית למדע. הסדנה, ראשונה מסוגה בישראל, תפתח ב-27 במאי ובין המשתתפים בה דרמטורגים מובילים מישראל ומהעולם.

     

    "בישראל הדרמטורג הוא עדיין בגדר תעלומה. לרוב התיאטראות יש אמנם דרמטורג, אך תפקידו עדיין חלקי ובלתי מפותח", אומר יוזם הסדנה פרופסור גד קינר, לשעבר דרמטורג הקאמרי, הבימה והחאן הירושלמי וכיום ראש המסלול לדרמטורגיה, כתיבה ובימוי בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב.

     

    סדנת המחקר תנסה לדבריו לענות על שאלות הנוגעות במהותו ובחשיבותו של תפקיד הדרמטורג לאמנות הבמה על כל מרכיביה. בסדנה, שתיערך בשפה האנגלית, יתארחו בין היתר קרל הגמן, שותפו לעבודה של "הילד הרע" של התיאטרון הגרמני, פרנק קסטורף, הבמאי ומנהלו האמנותי של תיאטרון הפולקסביהנה האוונגרדי בברלין.


    הבימה בשנות החמישים. כבר אז הייתה דרמטורגיה

     

    אורחים נוספים הם ריצ'רד פטנג'יל שעבד בין היתר עם פיטר סלרס ופרנק גאלאתי; ג'וליאן מייריק הדרמטורג של תיאטרון מלבורן ובמאי האופרה השוויצרי-ישראלי, יוסי וילר, שינהל ביחד עם הדרמטורג הקבוע שלו, סרגיו מורביטו, סדנה על הפקת האופרה "היהודיה" שחוללה סערה בשטוטגרט. מפגש נוסף בסדנה יעסוק בעיבוד הבימתי של הבמאית, החוקרת והדרמטורגית הגרמנייה כריסטינה פרידריך לרומן "מועדון קרב" מאת צ'אק פלניוק, עליו התבסס הסרט של דויד פינצ'ר.

     

    "ריבוי הדרמטורגים הגרמניים בסדנה נובע מהעובדה שבגרמניה 'הומצא' התחום האקדמי-המעשי הזה לפני 250 שנה על ידי המחזאי והתיאורטיקן, אפרים גוטהולד לסינג ושם הגיע המקצוע לרמת פיתוח שאין דומה לה בעולם", אומר קינר. בין שפע תפקידי הדרמטורגיה בעולם התיאטרון מדבר קינר על שותפות בבחירת מחזות, עבודת פיתוח המחזה עם המחזאי ודיאלוג מול הבמאי על פרשנות בימתית של הטקסט הכתוב.

     

    "הדרמטורג מרכז את העבודה מול הקהל, החל בעריכה, המבוססת על ידע ומחקר, דרך כתיבת התכנייה וכלה בהרצאות, ימי עיון, סדנאות ופעילויות צדדיות הקשורות ב"חינוך הקהל". ביחד עם אנשי תיאטרון, דרמטורגים, מרצים, במאים ושחקנים מישראל ומחו"ל, יעסקו אורחי הכנס בין היתר במשולש היחסים דרמטורג-במאי-מחזאי, בחינוך לתיאטרון, בדרמטורגיה באופרה, במקומה של הדרמטורגיה בחינוך לתיאטרון ובמקומה של הדרמטורגיה בתיאטרון הישראלי.

     

    "במקום שאשתוק מוטב שאדבר", הוא שמה של הרצאה של רות קנר, שתיגע בדרמטורגיה כעדות בתיאטרון דרך יצירותיה שהן קולאז'ים דרמטורגיים. הרצאה אחרת תתמקד בדמותו הנשכחת של הסופר מקס ברוד, חברו הקרוב של פרנץ קפקא, ששימש כדרמטורג של תיאטרון "הבימה" בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת. "בשל העובדה שבארץ מדובר בתחום צעיר ומוגבל יחסית הכוונה היא ללמוד באמצעות דיון ובדרך התנסותית ויישומית את מהותו ותפקודיו של המקצוע מפי מומחים ממדינות שבהן התחום מבוסס ובעל מסורת ארוכה וכל תיאטרון מחזיק מחלקה של מספר דרמטורגים. אנחנו מבקשים להכיר גם היבטים חדשניים של התחום". סדנת הדרמטורגיה תהיה פתוחה לכל אורכה ללא תשלום לקהל.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: סי די בנק
    עשיית תיאטרון כמדע
    צילום: סי די בנק
    לאתר ההטבות
    מומלצים