שתף קטע נבחר

צילום: גלעד קוולרצ'יק

מה בין הומואים לבשר וחלב?

משכב זכר נקרא בתורה "תועבה", אך הביטוי החריף הזה נאמר גם על מאכלים שאינם כשרים ועל אדם שמחזיר את גרושתו לאחר שהייתה עם גבר אחר. האם גם אליו נתייחס באותה סלידה קנאית?

למה אנחנו מאמינים שמשכב זכר הוא אסור? מאותה סיבה שאנחנו מאמינים שאסור לאכול צ'יזבורגר או שרימפס: כי כך כתוב בתורה. אנו יכולים לנסות להפיק הסברים משוערים, אך לעתים קרובות הם ישמעו תפלים לנוכח הנימוק האמיתי לעמדתנו: כך ציווה ה', והוא יודע יותר טוב מאיתנו. 


 

 

בליל שבת קר אחד, ביקש ממני הרס"פ להדליק את האש ולהכין קפה לשומרים. שבת היום, עניתי לו. הרס"פ לא אמר נואש: "אבל אלו חברים שלך, והם עייפים, וקר להם...". הכול נכון, אמרתי. ובכל זאת, אסור.

 

כאשר האשימו את אחד העם שבכוונתו לחולל שינויים בדת, הוא הכחיש מכל וכל: "אינני מאמין כלל לא בתועלתו ולא באפשרותו של תיקון הדת בדרך מלאכותית. כל האומר לתקן את הדת, הרי הוא בעיני כאילו אומר לקרר את האש, כלומר שני הפכים בנושא אחד. הדת היא דת כל זמן שבעליה מאמינים במקורה האלוהי, בעוד שרעיון התיקון יוכל לעלות על הלב רק אחר שאבדה אמונה זו" (על פרשת דרכים א, עמ' קח). גם כופר מוצהר כאחד העם הבין את טיבה של האמונה הדתית. מי שמאמין שה' נתן לנו את התורה - יקיים את כל הכתוב בה. ומי שאינו מאמין בכך - לא ישתכנע גם אם תוכן המצוות יבואר לו בצורה המשכנעת ביותר.

 

בתרבות הישראלית של היום צריך אומץ מיוחד לומר אסור. בתרבות שלנו הכול מותר, אולי חוץ מלהיות פראייר. זהו הפער העצום שבין השיח החילוני לשיח הדתי בישראל 2008. כשאני אומר "אסור", חושבים שאני אומר: אני מתנגד, או: זה לא מוצא חן בעיניי, או: זה לא לטעמי. אך לא זה מה שבפי. אני אומר: אסור, כי כך ציווה בורא העולם, מסיבותיו הנצחיות. ואין לי שיקול דעת לסטות מדבריו.

 

אסור, לא בגלל שזה "סטייה"

התובנה הזו זרה לחילונים רבים. למרבה הצער, היא זרה גם לדתיים רבים. הרבה אנשים יראי שמים חושבים שאם התורה אסרה משכב זכר, הרי זה בהכרח משום שהומוסקסואליות היא סטייה מחליאה ולא טבעית. אך דווקא אמונתנו בבורא העולם מחייבת אותנו להכיר בכך שאיננו יכולים לרדת לעומק שיקוליו. ישנם הרבה איסורים שנאמרו בתורה, ואין בהם כל סטייה נגד הטבע. מבחינתנו, ברובד הראשוני ביותר, אין לומר שאסור כי לא טבעי, אלא שאסור כי אסור.

 

משכב זכר נקרא בתורה "תועבה" (ויקרא י"ח, כב). אך הביטוי החריף הזה נאמר גם על מאכלים שאינם כשרים (דברים י"ד, ג), ועל אדם שמחזיר את גרושתו לאחר שהייתה עם גבר אחר (דברים כ"ד, ד). האם גם אל מחזיר גרושתו נתייחס באותה מידה של סלידה קנאית?

 

איננו יודעים מדוע התורה אסרה משכב זכר. ברור שיש לכך סיבה; אך היא נעלית מבינתנו. רבים מנסים לומר שבחברה שבה רווחת הומוסקסואליות נשבר התא המשפחתי. ייתכן שיש בכך אמת, אך ברור שלא מיצינו בכך את טעמיו של הקב"ה לאיסור זה. מבחינתנו, משכב זכר אסור כי ה' אמר זאת.

 

יחסנו לנטייה הומוסקסואלית אינו צריך להיות שונה מיחסנו לאדם שיש לו נטייה לאכול בשר בחלב. כל עוד יתגבר על יצרו - גיבור ייאמר לו; וכאשר לא יתגבר על יצרו - ייתן דין וחשבון לפני בורא העולם. אך לעתים קרובות מטיחים בהומוסקסואלים עלבונות צורבים, שאינם מוטחים כלפי עוברי עבירות אחרות. אינני רואה לכך הצדקה; וייתכן שהעלבונות הללו אינם נובעים מתוך מוטיבציה דתית צרופה וטהורה, אלא ממקום אחר לחלוטין.

 

הרב חיים נבון הוא רב קהילה במודיעין

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב חיים נבון
מאכלות אסורים בהישרדות. תועבה?
צילום: תמיר וולף
מומלצים