שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מדריך: מה לשתות ולאכול על הבוקר (ותשכחו מקפה)

    מיץ תפוזים? מפריע לריכוז. קפה? יקפיץ לכם את רמות הסוכר בדם. קרואסון? אוי ואבוי. איך לטפל נכון במערכת העיכול על הבוקר ולהרגיש את זה לאורך כל היום

    כבר בתלמוד נאמר שפת שחרית מונעת 83 מיני מחלות וחכמים מנו 13 מעלות לפת השחרית. בין היתר היא מצילה את האדם מפגעי חום וקור, ו"דבריו נשמעין, ותלמודו מתקיים בידו, ונזקק לאשתו ואינו מתאווה לאשה אחרת, ויש אומרים אף מוציא את הקנאה ומכניס את האהבה".

     

    יחד עם זאת, רובנו לא נראים כמו אותם אנשים מאושרים מן הפרסומות, שקמים מהמיטה בלי קמטים (ועם איפור), ופותחים את היום עם הילדים המאושרים שלהם (שאף פעם לא מאחרים לבית הספר) סביב השולחן. אבל בוקר מוצלח ובריא קובע לא מעט את המשך היום. איך עושים את זה? יש מי שיגידו לפתוח עם שמן זית, יש שידגישו את יתרונות המדיטציה או הטאי־צ'י, ויש שימליצו על פירות. אבל בראש ובראשונה חשוב ללכת לשירותים ולהתרוקן.

     

    היציאה הראשונה

    רכזת הנטורופתיה בקופ"ח כללית משלימה, ד"ר אסתר מנחם, מסבירה שרצוי מאוד לדאוג ליציאה בשעות הבוקר המוקדמות, עוד לפני שאוכלים. שעות הבוקר נועדו לניקוי הגוף ולא לעיכול מזון, ושתי הפעולות לא יכולות להתבצע בו־זמנית על־ידי הכבד. כדי לזרז את סילוק הפסולת והרעלים דרך הצואה צריך מים, סיבים, פירות וירקות העוזרים לניקוי.

     

    מנחם, ביולוגית ונטורופתית, ממליצה לפתוח את היום בשתי כוסות מים ממש עם ההשכמה. כעבור חצי שעה היא ממליצה לשתות חצי לימון סחוט בכוס מים חמים, לקחת כדור פרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים) ולשתות מיץ מירקות דוגמת סלק, גזר, ג'ינגר, פטרוזיליה, סלרי וכרוב אדום. כעבור חצי שעה נוספת, היא ממליצה לשתות כף אבקת סיבי פסיליום בכוס מים (או מיץ תפוזים) ועוד כוס מים. סיבי הפסיליום המופקים מזרעי הלחך (הצומח בר בארץ) הם בעלי כושר ספיגת מים עצום. הם מגדילים את נפח הצואה, ומסדירים את פעולת המעיים.


    במקום קפה. מתחילים את היום עם משקה ג'ינג'ר לימון ודבש (צילום: פוטוס)

     

    גם על־פי הרפואה הסינית, השירותים הם תחנה חשובה בדרך לבוקר טוב. הסינים חילקו את היממה כך שבכל שעתיים איבר אחר הוא הדומיננטי. בין השעות 5:00 ל־7:00 בבוקר זוהי שעתו של המעי הגס. מיכל ניב־שוקרון, מרצה לתזונה סינית במכללת רידמן ומטפלת ברפואה סינית מסורתית, מציעה לפתוח את היום בתערובת של מיץ מחצי לימון ושתי כפות שמן זית. המרקחת הקטנה מעודדת התרוקנות, משמנת את המעיים ועל הדרך מנקה את הכבד (ללא ספק בריא יותר מאשר לעשן סיגריה כדי להעיר את המעיים).

     

    הקפה הראשון

    רבים מאיתנו עדיין פותחים את הבוקר בזחילה לצנצנת הקפה ואיתה גם לצנצנת הסוכר. הקפה, מציינת ד"ר מנחם, מעלה את רמות הכולסטרול, את לחץ הדם ואת רמת האינסולין בדם, מה שגורם להשמנה ולתנודות סוכר בדם. נפילות הסוכר במהלך הבוקר גורמות לעייפות, לרעב בלתי נגמר, להיפראקטיביות, לחוסר ריכוז, לאי־שקט ואפילו להתקפי חרדה, לרעד, לדופק מהיר ולשאר צרות. מנחם מזכירה כי קפאין יש גם בתה רגיל, בקולה ובשוקו והוא משפיע לרעה על יתרונות החלב, היות שהחומצה האוקסלית שבו מפריעה לסידן להיספג.

     

    ניב־שוקרון ממליצה לשתות בבוקר משקה גי'נג'ר לימון ודבש במקום קפה (פרוסת שורש ג'ינג'ר טרי, פלח לימון וכפית דבש). התבלין החריף המוכר כמסייע נגד בחילות בוקר בהריון הוא צמח מרפא בעל אנרגיה חמימה בהרבולוגיה הסינית. הוא מחמם את הקיבה והטחול, את האיברים שמייצרים אנרגיה בגוף ותומך בעיכול. "מערכת העיכול היא כמו סיר גדול שמתחתיו יש להבה - אש העיכול - שעליה אחראי הטחול, וחשוב לשמור שלא תכבה", היא מסבירה, "כל עוד האש דולקת ייעשו תהליכי העיכול בצורה הטובה ביותר והגוף יפיק אנרגיה טובה מהמזון. תזונה קרה מדי עלולה לכבות את האש ולפגוע בהפיכת המזון לאנרגיה".

     

    הארוחה הראשונה

    על־פי התפיסה הסינית המסורתית, ארוחת הבוקר צריכה להיות הארוחה הגדולה ביום. זמן שיא הפעילות של מערכת העיכול על־פי חלוקת היממה הסינית הוא 7:00־9:00 בבוקר, וחשוב מאוד לאכול בשעה זו.

     

    כאשר אנשי הרפואה הסינית ממליצים להימנע מתזונה קרה מדי הכוונה היא הן לטמפרטורה והן לאנרגיה: אדם שמזין עצמו יותר מדי במזונות קרים דוגמת מים קרים, סלט ירקות, אבטיח או פירות בכלל, יחליש את מערכת העיכול שלו. ככלל לא מומלץ לאכול דברים שיצאו מן המקרר, יהיו אלה גבינות או ירקות.

     

    ארוחת הבוקר הישראלית, אומרת ניב־שוקרון, היא ברובה אנרגיה קרה ולמרות שנדמה לנו כי מדובר בארוחת בריאות, היא מאוד לא מומלצת בבוקר. גם אכילה לפי שיטת ההפרדה של הטבעונות הקלאסית, בה אוכלים פירות בפיזור לאורך הבוקר עד הצהריים אינה מומלצת לתפיסתה.

     

    בחורף בעיקר חשוב להקפיד על מזונות בעלי אנרגיה חמה: דייסות דגנים וכן אגוזים וזרעים (אגוזי מלך, גרעיני חמניות, זרעי חילבה). אפשר להוסיף גרנולה, או לתבל בקינמון שהוא מחמם. תבלינים מחממים נוספים הם בזיליקום, רוזמרין, עלי דפנה, עלי חרדל, פלפל שחור, הל, וכאמור – ג'ינגר. הירקות המחממים יותר הם הבצל, הבצל הירוק, הכוסברה, הפטרוזיליה והשום. המלח נחשב לקריר. בתזונת הקיץ אפשר להיות ניטרליים יותר ולאכול לחם עם דגנים מלאים, טחינה וביצה קשה. גם בקיץ מומלץ בחום להוציא את האוכל מהמקרר מבעוד מועד.

     

    ד"ר מנחם ממליצה על ארוחת בוקר לפי שיטת ההפרדה והטבעונות הקלאסית: יוגורט ביו בטעם טבעי עם שתי כפות שיבולת שועל, כפית זירעוני פשתן טחונים טריים (מזרז עיכול), כף סובין שיבולת שועל (מזרז עיכול ומוריד כולסטרול), פרי חתוך דוגמת בננה, תפוז, או תפוח (אשלגן ואנזימים) וכן חמוציות, אגוזים, צימוקים, מעט קינמון וכף אבקת שמרי בירה (מוסיף אנרגיה ושומר על רמות סוכר קבועות). פירות אפשר לאכול בפיזור לאורך הבוקר עד הצהריים (רצוי לבחור בפרי מסוג אחד).

     

    עבור מי שאסורים להם מוצרי חלב מפאת אנמיה, רגישות לחלבון חלב, רגישות לסוכר חלב, עייפות, או אנשים בזמן מחלה מומלץ לאכול סלט ירקות מכרוב אדום, בצל ירוק, צנונית, עגבנייה, מלפפון ופטרוזיליה. לסלט אפשר להוסיף אחד או שניים מהמרכיבים הבאים: טונה, סרדינים, סלמון, הרינג כבוש, סרדינים כבושים, ביצה, חומוס גרגרים, זירעוני דלעת, אגוזי מלך, שקדים, שעועית אדומה, אבוקדו וטחינה.

     

    קווים לדמותה של ארוחת הבוקר הקלאסית

    ד"ר אסתר מנחם, ביולוגית ונטורופתית ומיכל ניב־שוקרון, מטפלת ברפואה סינית מסורתית, עורכות מחדש את השולחן הישראלי:


    מיץ תפוזים ממש לא מה שחשבתם. זהו סוכר מרוכז ולבד ממעט ויטמין C שיש בו - אין לו יתרון. על־פי התפיסה הסינית הוא מפריע לריכוז, בעל אנרגיה קרירה, מטהר חום, מחליש את הטחול, מייצר נוזלי גוף ועלול לייצר ליחה. כמו בכל המזונות האחרים, אם כבר מיץ תפוזים, אז רק בעונת פרי ההדר.


    חלב כוס אחת מכילה גם חלבון מלא וגם פחמימות. החלב מונע נפילות סוכר. עדיף לשתות ללא קקאו או שוקו שמנטרלים (בדומה לקפה) את השפעותיו החיוביות. לפי התפיסה הסינית, הוא מחזק את הצ'י וניטרלי מבחינה אנרגטית, אבל עדיף לצרוך אותו כיוגורט או כגבינה ולא כמשקה.  


    קפה מעורר וטוב לפני ספורט כי הוא שורף שומנים. חסרונו העיקרי שהוא מקפיץ את רמות הסוכר בדם ואז הן צונחות (היפוגליקמיה), בעיקר על בטן ריקה. גורם לרעב, לאי שקט ולחוסר ריכוז. עדיף לשתות אחרי ארוחת הבוקר. לפי הרפואה הסינית, הקפה מר, חם ומייבש מבחינה אנרגטית. הוא מכלה את אנרגיית היין של הגוף. אם חייבים, עדיף לשתות קפה שחור לקראת הצהריים.


    קרואסון אוי ואבוי. גם חמאה שהיא חיסרון גדול, גם קמח לבן שמקפיץ את הסוכר וגם סוכר. בקיצור - פחמימות ריקות. השילוב הכי גרוע: קפה עם קרואסון על הבוקר. הקמח הלבן עלול להיות אלרגני, מחליש את הטחול ויוצר לחות שמתבטאת בנפיחות בבטן, בבצקות, בנזלת, בליחה, בתחושת כבדות ובעייפות.


    ביצה מטוגנת (עין, חביתה, מקושקשת) תתפלאו, אבל היא עוברת את המבחן, חוץ מבמקרה של כולסטרול גבוה. ביצה זו ארוחה, רק צריך להוסיף לה פחמימות. כשהחלמון נוזלי הוא מזין יותר ואת החלבון אסור לאכול חם. גם הסינים מאמינים שהביצה מחזקת צ'י, דם ויין ומלחלחת יובש. היא מתאימה גם לעונות חמות וגם לקרות. שתי האסכולות ממליצות לא להגזים בכמויות ומסכימות שעדיף לאכול אותה קשה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מה לאכול על הבוקר? תשכחו מזה
    צילום: אורן אגמון
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים