שתף קטע נבחר

משרד התחבורה פישל - הציבור ישלם

משרד התחבורה שכח מאז חודש אוגוסט האחרון לציין את תאריך הוצאת רישיון הנהיגה של 1.3 מיליון נהגים. מה יעשו כל המבקשים לציין את התאריך בכל זאת? ישלמו 53 שקל תמורת הוצאת כפל רישיון. תגובת המשרד: אין סיבה שנישא בהוצאה כה כבדה

משרד התחבורה מודה בטעות, אך אינו מוכן לשאת בהוצאות התיקון. 1.3 מיליון נהגים שקיבלו רישיונות נהיגה חדשים מאוגוסט 2007 ועד אמצע מאי 2008, בהם לא מופיע תאריך הוצאת הרישיון לראשונה, יאלצו לשלם 53 שקל אם ירצו להכניס פרט זה לרישיון. זאת, למרות שמאז מאי השנה, שוב מונפקים רישיונות עם תאריך ההוצאה המקורי שלהם. ולמה לא מוכן משרד התחבורה שמודה בטעות, לבצע על חשבונו את השינוי? כי זה עולה הרבה כסף.

 

מתברר שכאשר החליט משרד התחבורה - לפני כשנה - על שינוי מתכונת רישיונות הנהיגה ולהתאימם לתקינה האירופית, נעשתה טעות משמעותית. ברישיונות החדשים לא הופיע התאריך בו הונפק הרישיון לראשונה למחזיק בו. נתון זה הוא בעל חשיבות גדולה כאשר בעל הרישיון מבקש לשכור רכב, או כשהוא נדרש להוכיח לחברת הביטוח את ותק הנהיגה שלו. זאת מכיוון שחברות השכרה שונות אינן מוכנות להשכיר מכוניות לנהגים שוותק הנהיגה שלהם קטן משנה, ולעיתים קטן משנתיים. גם חברות ביטוח גובות תוספת מכובדת לפוליסת ביטוח, כאשר לנהג אין ותק מספיק בנהיגה.


רישיון הנהיגה הישן כלל שנת הוצאה. למה בחדש אין ומי צריך לשלם?

 

כאשר נשאל משרד התחבורה על כך, ענו שם כי אין צורך לציין את שנת הוצאת רישיון הנהיגה, שכן גם במדינות רבות באירופה לא נוהגים כך. במשרד טענו גם שרק תלונה אחת בנושא התקבלה במשרד, ובנוסף כי כאשר מדובר בנהג חדש, מופיע פרט זה ברישיון הנהיגה.

 

אלא שבניגוד לעמדת משרד התחבורה, בחברות ההשכרה יודעים לדווח על מקרים לא מעטים בהם נהגים - בעיקר צעירים - נחקרו ונדרשו להוכיח את ותק הנהיגה שלהם, כתנאי לשכירת רכב. "בדרך כלל דורשות חברות ההשכרה ותק של שנתיים, וגיל מינימלי של 23 כדי להשכיר מכונית. התוצאה היא שכאשר מגיעים נהגים צעירים ומבקשים לשכור מכונית, מערימים עליהם קשיים". אומר מוני בר, יו"ר סקציית רכבי ההשכרה והליסינג באיגוד לשכות המסחר. "העובדה שעל רשיונו של נהג חדש מופיע הציון הזה בעברית, לא ממש מסייעת בחו"ל. שכן בסניפי חברות ההשכרה בחו"ל לא קוראים עברית, ולא יודעים שמי שברשיונו לא נכתב נהג חדש, הוא נהג ותיק", הוא אומר. 

 

"משנים, אבל לא על חשבוננו"

בסופו של דבר, גם במשרד התחבורה הכירו בעובדה שצריך לשנות ולציין שוב את שנת הוצאת הרישיון. ואכן, כל רשיונות הנהיגה שהוצאו החל ב-18 במאי השנה, כוללים את שנת ההוצאה של הרישיון. בגב הרישיון, ואפילו בצורה

מתקדמת מבעבר, מצוינת שנת ההוצאה ליד כל דרגת רישיון. כך למשל, מי שיש לו רישיון לאופנוע ולרכב פרטי, תצויין ליד דרגת האופנוע שנת ההוצאה, וליד דרגת הרכב הפרטי שנת הוצאה אחרת. ברישיונות הישנים הופיעה רק השנה בה הוצא רישיון נהיגה לראשונה, מבלי לציין את סוג הרכב שלו הוצא רישיון זה.

 

אלא יש 1.3 מיליון בעלי רישיונות נהיגה שהוצאו לפני ה-18 במאי 2008, ובהם לא מופיע תאריך קבלת הרישיון. אזרחים כאלה שפונים למשרד התחבורה ומבקשים להנפיק להם רישיון עם פרט זה, כפי שמופיע כיום, נדרשים לשלם 53 שקלים - העלות המקובלת למי שמבקש כפל רישיון בגלל שרישיונו אבד או נגנב. אלא שבמקרה זה, לא מדובר בגנבה, אלא בפשלה של משרד התחבורה.

 

משרד התחבורה: אין סיבה שהמדינה תשלם

כששאלנו את משרד התחבורה מדוע צריכים האזרחים לשלם אגרה כזו, כאשר בפועל המשרד מודה בטעות, קיבלנו תשובה זו: מדובר בהוצאה כספית של 69 מיליון שקל - 53 שקלים כפול 1.3 מיליון בעלי רישיונות. מדובר בסכום שאין כל סיבה שהמדינה תישא בו. כאשר הקשנו והזכרנו שמדובר בטעות של משרד התחבורה, הגיעה תשובה נוספת: זו אינה טעות. אין כל בעיה ברישיונות גם בלי שנת ההוצאה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(אילוסטרציה)
משרד התחבורה טעה, הציבור כבר ישלם
(אילוסטרציה)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים