שתף קטע נבחר
צילום: חגי אהרון

שמאלה, ימינה ויאללה לטסט

המכוניות השתנו, הכבישים השתכללו - ורק לימודי הנהיגה נותרו כבעבר. הפחתת תאונות תלויה גם בהוראת הנהיגה

בחיתוליה נטלה המדינה על עצמה את רישוי הנהגים מהמנדט הבריטי, ומורים לנהיגה החלו לפעול בתחומה. במכוניות היו שלושה הילוכים ורוורס להחלפה ידנית (עם "קלאץ'"), המנועים היו נטולי אלקטרוניקה, בלי חימום ומזגן, והשמשות - מכניות; הכבישים דו סטריים, לא מהירים וללא מחלפים, מעט תמרורים וספר תיאוריה בהתאם. מורי הנהיגה לימדו מבית התלמיד, בדרך להשבת התלמיד הקודם לביתו, ולעבר ביתו של התלמיד הבא. נושאי השיעור נגזרו מהמסלול.

 

חלפו 60 שנה. כלי הרכב השתנו ללא היכר, הדרכים הפכו מודרניות, מאות תמרורים נוספו, הצפיפות בכבישים רבה והנהגים מתמודדים עם המציאות של המילניום הנוכחי. ומה לא השתנה? לימוד הנהיגה. ב-2008 לומדים כפי שלמדו בשנות ה-50. אמנם המכוניות חדישות וכך גם הדרכים, אבל שיעורי נהיגה עדיין מתחילים מבית התלמיד, בהסעת התלמיד הקודם לביתו, ובדרך לתלמיד הבא: שמאלה, ימינה, אחורנית ולטסט... פעם ראשונה, שנייה, אולי שלישית... לבסוף עוברים. 

 

מורי הנהיגה מלמדים לטסט. זה בדיוק תפקידם. הם עצמאיים הדואגים לפרנסתם. הרחבת הוראת הנהיגה להקניית ערכי התנהגות ונהיגה מונעת שאינם נדרשים לטסט, תרחיק מהם תלמידים ותפגע בפרנסתם. אין זה שונה מלימודים אקסטרניים לבגרות: לומדים למבחן. בבית הספר התיכון התלמידים "שבויים" בידי המחנכים שתפקידם להרביץ בהם תורה ולהקנות ערכי מוסר והתנהגות. המורה האקסטרני והמורה לנהיגה מקנים רק ידע נדרש להשגת התעודה הנכספת, ואינם טורחים להקנות ערכים או ידע מעבר לנדרש במבחן. אך כדי להרחיב את הלימוד, ולכלול בו כללי התנהגות נאותים, יש לבנות תוכנית לימודים מקיפה ולהרחיב את דרישות המבחן.

 

הקשר בין איכות לימוד הנהיגה ותאונות הדרכים אינו מוטל בספק. נוהגים חדשים טובים יהיו מעורבים בפחות תאונות. הצורך בנהג חדש בקיא, עירני, מיומן ומתחשב ניכר לאור הנתונים: מעורבותם של נוהגים צעירים בתאונות דרכים קטלניות וקשות, גבוהה פי שתיים וחצי ממעורבותם של מבוגרים ותיקים על פי נתוני הלמ"ס.

 

לאחרונה נשמעות ידיעות בדבר "גזירות" כביכול שיוטלו על לומדי הנהיגה, כמו "מל"ן" (מרכז לימודי נהיגה) ו"רנ"מ" (רשיון נהיגה מדורג). אך אין אלה "גזירות" כלל וכלל. מדובר במגמה לבצע שינוי, לה שותפים משרד התחבורה, מורי הנהיגה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וצוותים של אנשי מקצוע. למען הגילוי הנאות, החתום מטה שימש ומשמש חבר בצוותים אלה.

 

יזמת המל"ן נולדה מהתובנה שהוראת הנהיגה המקובלת אינה מביאה תוצאות משביעות רצון. מקבלי רישיונות הנהיגה חסרים ידע בסיסי, חיוני להבנת התרחשויות בדרך ודרכי תגובה. המל"ן הוא איחוד של כמה בתי ספר לנהיגה – מצויד להוראה מעשית משולבת בתרגול עיוני במולטימדיה. התרגול חוסך בשיעור המעשי זמן הנדרש להסברים מפי המורה - הסברים שלעיתים הוא נאלץ לדלג עליהם עקב לחצי התנועה (או לחצי התלמיד החושב שהוא מנצל טוב יותר את עלות השיעור כשהוא בתנועה).

 

המל"ן מאפשר להציג ולדון במצבים שלומד הנהיגה לא נתקל בהם בשעורים, וגם לטפח ערכי התנהגות בדרך. פיילוט המל"ן נבחן במחקר שליוו פרופ' דן זכאי וד"ר יחיאל קלר, מומחים למדעי ההתנהגות מאוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם מכון גיאוקרטוגרפיה, ונמצא נכון להכשרת נהג טוב יותר. בימים אלה פועלים במשרד התחבורה להסדרת הנושאים הנדרשים לתקנות ונהלים כדי להריץ את המל"נים בכל רחבי הארץ.

 

רשיון נהיגה מדורג מקובל במדינות מתקדמות בעולם, ויעיל להפחתת תאונות של צעירים. התקופה המועדת לתאונות של נוהגים צעירים היא תקופת ה"סולו" – תחילתה של נהיגה עצמאית. הרנ"מ מהווה תהליך הדרגתי ומבוקר של כניסה לעידן הסולו. צוות של אנשי מקצוע ונציגי ציבור בחן את השיטות הנהוגות במקומות שונים בעולם והעלה הצעה סדורה על בסיס התהליך הקיים, עם שינויים קלים הקשורים בגיל לטובת הנהגים החדשים. חובת הליווי – שלושה חודשים לאחר קבלת הרישיון – תישאר, ותתווסף חובת ליווי גם בשעות הלילה, שבהן רבות תאונות הנהגים הצעירים אך מעטה הלמידה. המלווה יוכשר לתפקידו בהדרכה קצרה וחומר כתוב ומצולם, ויהיה אחראי לביצוע מינימום שעות ליווי שיידרשו.

 

מכיוון שהתהליך נוצר עקב ריבוי תאונות של נוהגים צעירים, לא יידרש מלווה לנוהג חדש בן 24 ומעלה. משרד התחבורה אימץ את המלצות הצוות ומעביר אותן לחקיקה, ואילו אגף הרישוי ייאלץ להתאים לכך את דרישות המבחן.

 

התהליך המשולב של מל"ן ורנ"מ ייצר תעבורה מודרנית בטוחה יותר. נותר רק לממש אותו בתמיכת הציבור: גילוי הבנה מצד לומדי הנהיגה והוריהם, נכונות מורי הנהיגה, סיוע של העמותות שבטיחות בנהיגה חרותה על דגלן, ותמיכת התקשורת שהשפעתה על תהליכים במדינה עצומה.

 

דני שטרוזמן, מנכ"ל ב.ב.ד – בטיחות בדרכים, המרכז להדרכה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים