שתף קטע נבחר

סקירה: טלוויזית פלזמה 42 אינץ' של פנסוניק - תמונה עמוקה

הטלוויזיה של פנסוניק מתהדרת ברזולוציית Full HD, בניגודיות דינמית של מיליון לאחד ומנגנון החלקת תמונה, איך כל אלו מתרגמים לתמונה במציאות?

כבר מהנתונים, מתברר כי מסך הפלזמה 42 אינץ' של פנסוניק (42PY800), שנחת זה עתה בארץ אינו משעמם. אוסף התכונות נשמע מרשים על הנייר, אך האם ירשים את הצופים גם במציאות?

 

מבט ראשון מגלה כי פנסוניק זנחו בדגם זה את ציפוי המט של הדגם הקודם וחזרו לציפוי המבריק, כן, זה שמשקף את מקורות האור בחדר, עיצוב המסך קלאסי אך מאופק עם מסגרת שחורה מלבנית בקוים חדים וצבע שחור פיאנו מבריק עם חלק תחתון כסוף ומקושת.

 

 

חיבורים

מלפנים, נמצא כניסת HDMI, כניסת S-Video וקומפוזיט, כניסת אודיו, חיבור אוזניות וסלוט כרטיס זיכרון מסוג SD (מיועד להצגת תמונות סטילס בלבד) וכפתורי שליטה על המסך.

 

החיבורים מאחור כוללים שתי כניסות HDMI, שתי כניסות וידאו קומפוננט, כניסת מחשב, כניסת S-Video וחיבורי אודיו ווידאו קומפוזיט.

 

לא נמצא כאן מחברי סקארט מה שעלול להוות חיסרון מסויים עבור בעלי ממיר הוט או יס שאינו HD (פתיר בעזרת רכישת טרנסקודר לאות קומפוננט).

 

כיול מסך כנדרש, לאחריו חיבור אל מקורות הוידאו.

 

שידורי טלוויזיה

פנסוניק הרגילה בדגמי העבר לאיכות צפיה טובה יחסית בשידורי טלוויזיה "רגילים" (SD – Standard TV) וגם דגם זה אינו יוצא מן הכלל ואפילו מצליח לרענן קמעה באיכות תמונה חלקה: מעבד התמונה הפנימי יודע להחליק את פגמי השידור בצורה טובה למדי, כך שלא הצטרכנו להפעיל את פונקציות החלקת התמונה האופציונאליות (P-NR).

 

צפיה בעבר בשידורי התוכנית כוכב נולד על מספר מסכי LCD ופלזמה לא היוותה חוויה מרנינה לעין עם תופעות פיקסליזציה ורעש דיגיטלי על המסך.

הפעם, החוויה היתה טובה וחלקה יותר - אפילו הגדלת התמונה במצב ZOOM1 הותירה על הצג מראה סביר ביותר ממרחק 3 מטר. כולל ההופעה של שלמה ארצי שצולמה בתוכנית כוכב נולד האחרונה.

 

תוכנית מהסדרה "קוראים לי ארל" נראתה טוב מאוד עם צבעים חיים, כמו גם מספר סרטי קולנוע בערוצי הסרטים.

 

לסיכום פרק הצפיה בשידורי עם ישראל, מדובר על חוויה חיובית למדי, למעט ענין יחיד: מנגנון ה- Just של פנסוניק, מראה כי החברה החליטה כנראה להשקיע את הכסף בעולם האבחנה הגבוהה ולזנוח את הטיפול במתיחת שידורי 4:3 ליחס המסך שעומד על 16:9.

 

המנגנון, משאיר את מרכז התמונה בצורתו המקורית, אך מותח את שני הצדדים לרוחב עד לשוליים, גורם לעיוות מסוים ומתיחת פני הדמויות שאינן עומדות במרכז.

 

החברות המתחרות של פנסוניק, מיישמות אלגוריתם מתיחה חכם יותר, חותכות חלק קטן מהשוליים העליונים והתחתונים ועושות זום חכם לתמונה כך שהיא מופיעה על כל מסך ה- 16:9 ללא עיוות בולט לעין.

 

כנראה שפנסוניק מעדיפה להשאיר את התמונה שהגיעה ממרכז השידורים בשלמותה אך במחיר של עיוות מסויים בצדדים.

  

הפנינה האמיתית – שידורי HD

דגמי הפלזמה בגודל 42 אינץ' שנמכרים בארץ, מגיעים ברזולוציית 1024X768 פיקסלים שתואמת לתקן HD Ready 720P, הפיקסלים הינם מלבניים – מה שגורם לתמונה מרוחה לרוחב בחיבור למחשב (אך בכל השימושים האחרים אין כל בעיה).

 

דגם 42PY800 מגיע לראשונה בגודל "42 עם פיקסלים מרובעים והרבה מהם: 1920X1080, מה שאומר כי סרטי Blu-ray למשל וערוצי HD של יס וגם הוט יוצגו על המסך באיכותם המקסימלית, ללא צורך בכיווץ או התאמה לרזולוציה שונה.

 

ה- PY800 מגיע עם תמיכה בפורמט ה- Blu-ray של 24P וכאן גם מגיעה לעזרה טכנולוגיית החלקת התמונה חדשנית שכלולה במסך זה.

 

החלקת תמונה

כשמדברים על 100Hz במסכים דקים כמו LCD או פלזמה, האסוציאציה הראשונה שעולה בדרך כלל היא מנגנון 100Hz שהוכנס לשימוש בטלוויזיות CRT מדגמים מאוחרים יחסית, מנגנון זה, הכפיל את מספר התמונות בשניה מ- 50 (ב- PAL) ל- 100.

 

השיטה היתה פשוטה למדי: הצגת כל תמונה פעמיים במקום פעם אחת, כך שהתוצר היה חלק יותר ובעל רעד מופחת (זה התבטא לדוגמא בתפריטים שהוצגו על המסך עם אותיות יציבות ופחות רועדות בהשוואה למסכי 50Hz).

 

נחזור להווה: השיטה החדשה, קרויה אמנם בשם זהה, אך פועלת בשיטה מתוחכמת בהרבה: במקום ליצור פריים כפול וזהה לפריים הקודם, מעבד המסך משווה את הפריים הנוכחי לפריים הבא ויוצר תמונת ביניים.

 

לדוגמא, אם הפריים הראשון מציג תמונת עץ בצד שמאל של המסך והפריים השני מציג עץ בצידו הימני, מנגנון החלקת התמונה יצור תמונה או מספר תמונות ביניים, בכל אחת מהן נראה עץ קרוב יותר לצד ימין, כך שבמקום לראות עץ קופץ מצד שמאל לצד ימין של המסך, נראה אותו נע בתנועה חלקה.

 

ואיך הדבר מתבטא במציאות? להבדיל מטכנולוגיות שונות בעלות שמות מפוצצים ונטיה להרשים בתאוריה ולא במציאות, לטכנולוגיה זו יש השפעה ברורה על התמונה המוצגת. הכל הופך חלק יותר, Smooth כמו חמאה.

 

בסרטים רבים, כאשר המצלמה נעה בתנועה אופקית (Pan) ניתן להבחין בקפיצות קטנטנות בתמונה או רעד (מה שמכונה Judder), כאשר מופעל המנגנון הנ"ל, הופכת תנועת הנוף לחלקה לגמרי.

 

השפעת המנגנון ניכרת מיד, אך גם דורשת התרגלות מסוימת, גם לאחר מספר ימי צפיה, היה קשה להחליט באם התרומה מבורכת או מוזרה לעין.

 

התנועות החלקות על המסך, גורמות לסרטים רבים להראות כאילו צולמו במצלמת וידאו ולא במצלמת פילם קולנועית עם "רעד בריא", לעיתים נדמה כי התמונה מואצת לפתע ואח"כ חוזרת לקצב רגיל, זה לא משפיע רק על תנועות מצלמה אלא גם על תזוזות אנשים על המסך.

 

אחת מההשפעות החיוביות יותר של מנגנון זה הינה הפיכת התמונה המוצגת לצלולה יותר, למעשה, אם הייתי צריך לתאר את אופי התמונה במילה אחת, הייתי בוחר בתיאור "צלולה": הפעלת מנגנון ההחלקה מחדדת את הנושאים שנמצאים בפוקוס המצלמה ומבדלת אותם מהרקע, בסרטים ותוכניות טלוויזיה רבות, נמצאת המצלמה בתנועה מתמדת, מה שגורם לטשטוש מסוים בחלקים רבים בתמונה, מנגנון ההחלקה מייצב ומפקס חלקים אלו ומביא לתמונה ברורה וחדה יותר ביחס לרגיל.

 

ניגודיות – בהיר וכהה בכפיפה אחת

פנסוניק מצהירה על יחסי ניגודיות מרשימים מאוד בדגם פלזמה זה, במציאות, ניתן לראות איך ניגודיות זו מיושמת בפועל בעזרת הדגשת חלקי התמונה המוארים וזאת לא על חשבון הקטעים הכהים והפרטים שמופיעים בהם.

 

לפעמים נדמה כי האור הבהיר נמצא ברמה קצת מעבר למציאותי האמיתי, אפקט שנותן הרגשה של תאורה מלאכותית אך גם הרגשה של תמונה מאוד חיה.

 

הניגודיות בין חליפות הפרקליטים הכהות לבין העניבות הלבנות בוהקות בולט לעין בחלל בית המשפט בסרט "תביעה אזרחית".

 

האור המגיע מהצד, מאיר באור נגוהות את צידם האחד של הנוכחים ומשאיר אפל את האחר, אך ללא איבוד פרטים כך שבראש אחד, אנו צופים בהתגלמותה של הניגודיות הלכה למעשה. רצוי לזכור: על מנת להנות ממלוא יכולת הניגודיות, יש לצפות במסך בתנאי תאורה חשוכים.

 

ג'ולי אנדרוז, בחברתו של דיק ואן דייק, בסרט מרי פופינס מבלים בארץ הפנטזיה, הרקעים המצוירים מוצגים בצבעים עזים וכייפים, לתמונה יש עומק מענג ואנו נמשכים אל העולם המצויר, בדיוק כמו שני השחקנים שלפנינו.

 

הפנסוניק מצליחה לייצר כאן חוויה משכנעת ומענגת ובהחלט מדגימה כאן עד כמה עומק בתמונה משפר את החוויה.

  

ז'אן פול בלומנדו מסיע את אשתו לעתיד קתרין דנב בסרט הנערה בת הים ממיסיסיפי, הסרט (בבימויו של פרנסואה טריפו) צולם בשנת 1969.

 

בעותק המשופץ, דמויות שני בני הזוג חדות על הרקע המתנועע ושדירת הדקלים, בתוכה ואליה נוסעת המכונית מוצגת בעומק תלת מימדי שמקנה לתמונה איכות תלת מימדית.

 

התמונה השחור לבן בסרט הרכבת מוצגת בלבן נקי ושחור משכנע, הקצין הנאצי שעומד ומתבונן ברכבת הצבא הגרמני בולט בחדות אל מעבר לרקע העמוק מאחוריו.

 

עכשיו אנו עוברים אל מכוניתו של הבלש דנזל וושינגטון בסרט יום אימונים ארוך. תמונה מעין זו מהווה אתגר למסך: היא כוללת מעיל עור שחור על דמות כהה בעלת זקן שחור, ה- 42PY800 מצליחה להפריד פרט פרט, להציג את כל הקפלים במעיל העור ואת שאר הפרטים בתמונה, מבלי לאבד את השטחים הלבנים לטובת הכהים.

 

להפך, כאן מציג המסך יכולת מרשימה בהצגת פרטים בתמונה בעלת תנאי תאורה מגוונים מבלי לשלם על כך מחיר בביצועים. 

  

שימו לב לפניו של דנזל, לעושר הפרטים ולכל נקודה בפרצוף, כמו גם לפרטים בחולצה הכהה ולרצועת האקדח ושרשרת המתכת הבוהקת – הכל דר בכפיפה אחת, בשיתוף פעולה מלא – אף איזור לא מפריע לאחר והכל יוצר הרמוניה אחת שלמה על המסך לעיני הצופה.

  

וולטר מתאו וקירק דוגלאס כשני בוקרים במערב הפרוע, רוכבים על סוסים בסבך היער, כאן מדגים הפנסוניק הצגת שחור (בסוס הימני) בשילוב של פרווה בוהקת גם יחדיו. התמונה מאוד חיה ומוארת מבלי להתפשר על עומק השחורים.

 

לאורך כל תקופת המבחן, הדגים המסך צבעוניות מהנה, מבלי לגלוש לצבעים מוגזמים ולא טבעיים, החברה ממשיכה לשמור גם כאן על הקו הטבעי והנעים לעין תוך שמירה על צבעים שיוצרים חווית צפיה ריאליסטית.

 

למסך יש יכולת לעבוד במצב סריקת תמונה Over Scan או במצב טבעי (NR), כך שהליך חיבור מחשב דרך מחבר HDMI עבר במהירות והניב תמונה מדויקת.

 

תכונות נוספות 

הרמקולים עושים עבודה טובה למדי עם צליל נעים ומאוזן ובס מתאים לרמקולי טלוויזיה וקולות אנושיים ברורים למשמע מצב סראונד וירטואלי מצליח לפזר יותר את הצליל בחדר (אם כי כמובן לא מחליף 5 רמקולים אמיתיים) ניתן לקבוע פרמטרים לסיטואציות האזנה שונות כגון מוסיקה חדשות וסרטים.

מרחק רמקולים עד 30 ס"מ שמקטין בס ומצב מעל 30 סמ שמוציא צליל מלא יותר.

 

התפריטים, בדומה לדגמים האחרונים, פשוטים להבנה והפעלה וכוללים את רוב הפונקציות הנדרשות מבלי להכנס ליותר מדי תתי תפריטים.

הפונקציה Intelligent Frame Creation מפעילה את מנגנון החלקת התמונה.

 

השלט הרחוק מעוצב כמיטב מסורת פנסוניק, פשוט למדי להפעלה, בעל כפתור גישה ישירה למצבי מתיחת תמונה וחסר עדיין כפתורי גישה ישירה לכניסות השונות.

 

הוא מסוגל לשלוט גם על מכשירים אחרים מתוצרת פנסוניק כגון DVD ומכשיר וידאו כולל את פונקצית Viera Link שמאפשרת לשלוט על מכשירים נוספים (כגון נגני DVD ומקליטים) בעלי חיבור HDMI.

 

בצידו האחורי - עליון של המסך נמצאים חמישה מאווררים שתפקידם להראות לחום המצטבר את הדרך החוצה, הם עובדים בחרישיות רבה ויש צורך בהצמדת האוזן לפתח המאוורר על מנת לשמוע את האויר יוצא בחרישיות.

 

בצידו הקדמי, פולט מסך הפלזמה חום מועט בלבד שאינו מורגש באופן חריג.

 

היצרן מצהיר על אורך חיים של 100,000 שעות, בחישוב פשוט, צפיה בת 8 שעות בכל יום (שזה המון לכל הדעות) תספיק לכ- 34 שנים של שימוש במסך, סביר להניח שעד אז יצפה הרוכש במסך מסוג חדש ושונה לחלוטין.

 

עומק נדיר

הפלזמה מדגם TH-42PY800 הינה אחד מדגמי 42" היקרים ביותר בשוק, מי שמחפש תכונות כגון חיבור USB להקרנת סרטים או עיצוב צועק לא ימצא אותן כאן, אך אם מסתכלים על הפרמטר העיקרי שחשוב במסך טלוויזיה, הרי שדגם זה מהווה את המסך הטוב ביותר שראינו מתוצרת פנסוניק.

 

כל המבקש מסך עם איכות תמונה נטו, ימצא כאן עומק שנדיר למצוא במסכים אחרים, עם ניגודיות, צלילות וצבעים טבעיים.

 

ציון:


 

הציון בתחום הצגת וידאו HD מתקרב ל-5 אולם חוסר בחיבורי סקארט ומנגנון מתיחת תמונת 4:3 לא מעודכן מורידים את הציון ל-4.

 

בעד: יחס ניגודיות בפועל, עומק בתמונה, צבעים טבעיים, החלקת תמונה

נגד: אין חיבורי סקארט, מנגנון מתיחת תמונת 4:3 ל- 16:9 לא מושלם

שורה תחתונה: לא מושלם, אבל עם עמוק טוב

 

מחיר מומלץ לצרכן: 16,900 שקלים

אחריות: יורוקום תקשורת דיגיטלית

 

נתונים

גודל: 42 אינץ'

יחס מסך: 16:9

רזולוציה: 1920X1080

ניגודיות טבעית: 30,000:1

ניגודיות דינמית: 1,000,000:1

פורמטי וידאו: 576i-1080/24p

 

חיבורים: HDMi x 3, Digital Audio out (PCM, Fiber Optic)PC/VGA (15 pin), Audio Input (R+L) Monitor Output: Audio (L+R), Composite, Composite x 4, Component x 2, S-Video x 2

מידות: 1,064X667.3X85 מ"מ. 29 ק"ג.

 

נתוני מסך באתר היצרן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Panasonic 42PY800
צילום: ליאור קורן, dtown
מומלצים