שתף קטע נבחר

רוצים מקום לרגליים בטיסה? תשלמו יותר

חברות התעופה ממשיכות לקצץ: בעולם החלו לגבות כסף על מושבים עם מרווח משופר לרגליים ועל משקל עודף בתיק היד. בענף מעריכים: החברות הישראליות ינקטו צעדים דומים בקרוב

המשבר בענף התעופה מחריף: מחירי הדלק הגבוהים והצורך להפחית ממשקל המטוס גורמים לחברות התעופה בעולם להטיל גזירות נוספות על הנוסעים, וגם בישראל צפויים צעדי ייעול בקרוב.

 

כמה חברות תעופה כבר החלו לגבות תשלום מיוחד על מושבים שבהם קיים מרווח רגליים גדול יותר במחלקת התיירים. חברת וירג'ין אמריקה הודיעה אתמול כי תחל לגבות 50 עד 100 דולר נוספים על מושבים המצויים ליד פתחי החירום או המחיצות בין המחלקות במטוס. מדובר במושבים עם מרווח רגליים של כ‭95-‬ ס"מ, במקום כ‭80-‬ ס"מ במחלקת התיירים. בחברת ג'ט בלו, שכבר גובה תשלום על מקום נוסף לרגליים, העריכו כי התשלום המיוחד יכניס לחברה כ‭40-‬ מיליון דולר נוספים כבר ב‭.2008-‬

 

אך זו לא הגזירה היחידה: חברות תעופה, בעיקר בטיסות פנימיות בארה"ב, החלו לשקול את מטען היד עמו עולים הנוסעים למטוס, וכל חריגה מהמשקל המותר עולה כסף. ההערכות הן שחברות אחרות יילכו בעקבותיהן. עד עתה המגבלה היחידה על תיק היד הייתה במידותיו. כמו כן, חברות התעופה מקפידות יותר על כל חריגה במשקל המזוודה שמועלית למטוס.

 

צעדי חיסכון נוספים: צפוי צמצום במבחר הבסיסי של סרטים ומוזיקה שיוצע לנוסעים. מי שירצה להגדיל את המבחר, ייאלץ לשלם. גזירות נוספות שצפויות להתקבל: תשלום על שמיכה נוספת והורדה הדרגתית של מבחר המנות המוצע לנוסעים בטיסות לטווח בינוני. בטיסות לטווחים קצרים כבר לא מגישים ארוחות בארה"ב ובאירופה, או שלנוסעים מוצע כריך בלבד.

 

הנפגעים: מחלקת תיירים

הצעדים הללו מתווספים לגזירות שכבר התקבלו: בארה"ב החלו חברות תעופה להעלות פחות מזון ושתייה למטוס כדי לחסוך משקל. חלקן אף משתמשות בסכו"ם מפלסטיק. כמה חברות אף הורו לטייסים להאט את מהירות הטיסה כדי לחסוך דלק. חברות תעופה אחרות החלו להחליף מושבים, בעיקר במחלקת התיירים, במושבים קלים ונוחים פחות. "בחישוב השנתי, כל ק"ג פחות על המטוס משפיע מאוד על הוצאות הדלק‭,"‬ אמר מקור בענף.

 

גם חברות התעופה הישראליות צפויות לנקוט צעדי חיסכון בקרוב. חיים רומנו, מנכ"ל אל על, ציין השבוע כי בטיסה של מטוס בואינג 747 לארה"ב רק מחיר הדלק לנוסע הוא כ‭900-‬ דולר.

לדבריו, "גם אם מחירי הדלק יישארו ברמתם הנוכחית, עלינו לצפות לצמצום של ממש במרכיבי שירות רבים בכל חברות התעופה בעולם ובישראל‭."‬

 

בכיר בענף התעופה ציין אתמול כי מי שייפגעו, כמו תמיד, יהיו נוסעי מחלקת התיירים. נוסעי מחלקות היוקרה ישלמו יותר ויקבלו שירות מעולה. "הכסף מגיע ממחלקות אלה, ולכן לא ניתן לפגוע ברמת השירות בהן‭,"‬ אמר המקור.

 

כמה חברות תעופה אף צפויות להגדיל את מחלקות העסקים במטוסיהן, בעיקר בקווים הארוכים, כדי להגדיל את הרווחים מכל טיסה. הגדלה כזאת תבוא על חשבון מחלקות התיירים, בהן יהיה קשה הרבה יותר להשיג כרטיס - בעיקר בתקופות השיא בקיץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגבלת משקל על מטען היד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
צמצום מבחר הסרטים והמוזיקה
תשלום על שמיכה נוספת
מומלצים