שתף קטע נבחר

קייטנת הורים: לומדים לצלם

במקום שהילדים ישאלו אתכם לאורך כל הטיול: "אוף, מה מעניין פה?" תשאלו אתם אותם מה מעניין ותנו להם לחפש. עכשיו, שיצלמו את זה. פעילות עם מצלמה יכולה להיות מרתקת עבור הילדים ולהפוך את הטיול לחוויה מיוחדת של התבוננות

לפעמים הילדים קצת חסרי סבלנות בזמן הטיול. מה דעתכם על הרעיון הבא: במקום שהילדים יתלוננו בזמן הטיול "אוף, מה מעניין פה?" בואו נהפוך את היוצרות. ניתן להם מצלמה ונשאל אותם: "ילדים, מה מעניין פה?" מצלמה לפעמים פותחת את העיניים למבט חדש. היא יכולה לאפשר לילדים ביטוי אישי, להעמיק את ההתבוננות שלהם ואת המעורבות שלהם בטיול, ולגרום להם לחפש כל הזמן מה מעניין אותם.

 

עוד כתבות בסדרה:

 

לפני שמתחילים: כללי שמירה על המצלמה

כדי שהמצלמה תישאר שלמה ותקינה, יש להסביר לילדים היטב לפני שנותנים להם את המצלמה איך מחזיקים מצלמה ושומרים עליה. כל רגע שהמצלמה עליהם היא חייבת להיות תלויה ברצועה על צווארם או על כף ידם. באופן עקרוני, לא מומלץ לתת להם להחזיק את המצלמה במשך כל הטיול, אלא לעצור מדי פעם במקום מעניין או אפילו לפי בקשה שלהם ולעשות "הפסקת צילום". גם בזמן שהם מצלמים רצוי כל הזמן להשגיח שהמצלמה במצב בטוח, אך מבחינת מספר צילומים - עידן המצלמות הדיגיטליות מאפשר צילום חופשי, ללא הגבלה. אחר כך בבית, מול המחשב, אפשר לבחור את הטובות ביותר ורק אותן - אם רוצים – להדפיס.

 

מתחילים לצלם

אחרי הסבר קצר על אופן ההפעלה הבסיסי של המצלמה (הדלקה/כיבוי, מיקוד – אם צריך חצי לחיצה למשל, והפעלת הזום – קרוב/רחוק, זה מספיק בהחלט לילדים). הסבירו להם גם לגבי יציבות הידיים בזמן הצילום, והם יכולים להתחיל. בקשו מהם לחפש מה מעניין אותם, מה יפה בעיניהם. נסו כמה שפחות לכוון אותם. הראייה הרעננה של הילדים מובילה פעמים רבות לבחירות בלתי שגרתיות בנושאים לצילום וזה בדיוק היופי. תנו להם לבטא את עצמם וכבדו את הבחירות שלהם.

 

צילום בנסיעה

כבר בדרך לטיול, אפשר להעביר את זמן הנסיעה גם בצילום. הילדים יכולים לצלם את הנופים הנשקפים דרך חלון המכונית. הם יכולים לצלם אפילו בזמן שהמכונית נוסעת במהירות, ואז מתקבלות תמונות "מרוחות" של נוף בתנועה. לפעמים מתקבלות תמונות מעניינות מאד!

 

צילום נוף

בזמן הטיול הילדים יכולים לצלם כל דבר שמעניין אותם – את בני המשפחה האחרים על רקע הנוף או אלמנטים בטבע. אם אתם מגיעים לתצפית נוף יפה, כדאי לנסות שני תרגילי צילום:

 

1. שילוב של קרוב ורחוק – כדי להדגיש את העומק בתמונת הנוף כדאי להכניס לתמונה גם משהו קרוב, למשל - ענפים של עץ, אבל שימו לב שהאלמנט הקרוב יהיה בצד התמונה ולא יסתיר יותר משליש מהנוף המרוחק יותר.

 

2. תמונה פנורמית – מסתובבים הצידה לצד ימין ומצלמים את הנוף ואז, מבלי להזיז כמעט את מיקום כפות הרגליים ואת גובה הידיים המחזיקות במצלמה, מסתובבים מעט שמאלה ומצלמים שוב וכך ממשיכים עם כמה תמונות עד שמגיעים לצד שמאל. בבית, מדפיסים את התמונות ומדביקים אותן ברצף וכך יוצרים תמונת פנורמית רחבה של תצפית הנוף.

 

נקודות מבט

אחד הדברים ההופכים תמונה למעניינת ומקורית הוא נקודת מבט בלתי שגרתית. נסו לחפש עם הילדים רעיונות לנקודות מבט כאלה. למשל: צילום דרך משהו – חלון או פתח במבנה, פתח של מערה, דרך ענפים של שיחים. כשמצלמים דרך משהו, צריך להראות גם את ה"מסגרת" המיוחדת כמובן, שייראו דרך מה צולמה התמונה. נקודת מבט מעניינת אחרת יכולה להיות מלמטה או מלמעלה. למשל - לשכב על האדמה ולצלם עץ או מבנה מלמטה. או כשנמצאים במקום גבוה מצלמים כשהמצלמה פונה כלפי מטה (זהירות, שלא תיפול).

 

לתפוס את הרגע

אחד הדברים הקשים ביותר בצילום הוא לתפוס את הרגע, אך זהו דבר ששווה להתאמץ ולהתאמן עליו עד שמצליחים. מדובר בצילום של משהו חולף כמו בעל חיים שרואים בדרך או רגע אתגרי בטיול של טיפוס, קפיצה וכד'. הצלחתו של צילום כזה דורשת מהירות מחשבה ופעולה ואפילו יכולת מסוימת של ניבוי העתיד מפני שברוב המצלמות כיום יש השהייה של כשנייה בין הלחיצה לבין הצילום בפועל. אם רוצים למשל לתפוס מישהו באוויר בזמן הקפיצה, צריך ללחוץ על הכפתור עוד לפני שקפץ בשביל ולקבל את התמונה הרצויה.

 


 

תמונות מצחיקות

אחד הדברים המהנים ביותר שאפשר לעשות עם מצלמה הוא לשחק עם הפרספקטיבה, כלומר המרחק והגודל. הילדים ייהנו וישתעשעו מאוד לצלם למשל את אח שלהם מחזיק בכף ידו את אבא או אמא הזעירים. הפטנט, למי שלא מכיר – הילד המצולם עומד יחסית קרוב למצלמה וכף יד אחת שלו פתוחה הצידה כמחזיקה משהו. ההורה מתרחק לפי הוראות הצלם עד שהוא נראה עומד בדיוק על כף ידו של הילד. בעקרון זה אפשר להשתעשע בוריאציות רבות ולא רק עם אנשים. אפשר "להחזיק" בכף היד בדרך זו או "לדחוף" גם מבנים, עצים, פסלים ואפילו את השמש השוקעת.

 

צל וצלליות

עוד אלמנט שילדים ייהנו לצלם הוא את הצל שלהם, במיוחד בשעות אחר הצהריים כשהצל מתחיל להתארך. הם יכולים לצלם את הצל שלהם בזמן שהם עושים תנועה מעניינת. אפשר להניח על הצל דברים אמיתיים כמו כובע על הראש או מקל ביד. אפשר לעמוד כל המשפחה יחד ולתכנן תנועה מעניינת (למשל, כולם עומדים קרוב זה לזה, מרימים ידיים ויוצרים יחד צורת שמש) ולצלם את הצל המעניין שמתקבל. בדומה לכך אפשר לצלם צלליות. כשמצלמים אנשים (או עצים או דברים אחרים בנוף) מול השמש, בשעה כשהשמש נמוכה, הדמות מתקבלת כצללית שחורה. אפשר ליצור תמונות אמנותיות ומיוחדות בדרך זו.

 

אלבום הילדים

כשחוזרים הביתה, מסתכלים יחד בתמונות. אפשר ללמוד גם מהתמונות שלא יצאו טוב כדי לדעת מה לשפר לפעמים הבאות. בוחרים את התמונות המוצלחות ביותר ומדפיסים אותן. מומלץ להקדיש לילדים אלבום מיוחד שלהם שבו תשמרו את אותן תמונות מוצלחות. התבוננות באלבום הזה תראה לכם את נקודת המבט של הילדים – מה מעניין אותם, מה משך את תשומת ליבם בטיול. רוב הסיכויים שזה יהיה האלבום הכי מקורי ומשעשע מכל האלבומים בבית.

 

מירי לשם-פלאי היא סופרת ומאיירת לילדים, מחברת "במעמקי הים עם פרופסור פצפונטבע" ומגוון ספרים נוספים בנושא הטבע. מנחה מפגשים, שעות סיפור, טיולים וסדנאות לילדים ברחבי הארץ.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לוטם פלאי
לוטם בת ה-7 במשחקי פרספקטיבה
צילום: לוטם פלאי
מירי לשם-פלאי
צילום: מוטי פלאי
מומלצים