שתף קטע נבחר

דבר עם הסופר

דייוויד דוקובני, פעם הסוכן מאלדר ב"תיקים באפלה", מוכר היום בעיקר כהאנק מודי, הסופר השנון, הציני והחרמן של "קליפורניקיישן". לכבוד החזרה לנעליים של מאלדר בסרט "תיקים באפלה 2: רוצה להאמין", דוקובני מספר בראיון בלעדי איך הפך למאלדר, מה דעתו על עירום במסכים והחרדות שמלוות אותו. מלך קליפורניה

בגיל 48, נראה שהקריירה של השחקן דיוויד דוקובני נמצאת במקום טוב. הוא עומד במרכז הסדרה "קליפורניקיישן" (שעונתה הראשונה משודרת בשידור חוזר בערוץ Xtra Hot) ומככב בסרט "תיקים באפלה 2: רוצה להאמין", שאומנם נכשל בקופות אבל עדיין עורר עניין רב בצאתו. אבל מי כמוהו יודע שמדובר במשחק הפכפך: אחרי ש"תיקים באפלה" ירדה בשנת 2002, הוא רוכב בעיקר על הצלחת הסדרה ההיא. נכון, הוא ביים סרט משלו ("House of D" שלא נחל הצלחה גדולה), השתתף בסרט של "תיקים באפלה" והתארח בכל מקום, מ"סקס והעיר הגדולה" ועד "אמריקן איידול", אבל הוא היה צריך תפקיד מרכזי שיעזור לו להרים את הקריירה. ואז הגיעה "קליפורניקיישן" ושמה אותו במרכז הבמה.


"הוליווד היא המקום הכי לא יציב בעולם". דוקובני 

 

את הקריירה שלו החל דוקובני בסוף שנות ה־80 בפרסומת לבירה לוונבראו הגרמנית. בהמשך כיכב כטרנסווסטייט בסדרת המתח "טווין פיקס" וגם כדמות המספר בסדרה הארוטית "יומן הנעל האדומה". בשנת 1993 הוא הלך לאודישן לסדרה "תיקים באפלה" וזכה בתפקיד פוקס מאלדר, סוכן אף.בי.איי שחושד שאחותו נחטפה בידי חייזרים ומחפש נואשות את האמת. 202 פרקים וכמעט עשור על המסך אחר כך, ודוקובני הפך לדמות מוכרת בכל בית. פוקס מאלדר גם הביא לו כבוד בפרסים - הוא היה מועמד פעמיים לאמי, ולא זכה, וארבע פעמים לגלובוס הזהב עם זכייה אחת בשנת 1996. האירוניה היא שהסדרה החדשה של דוקובני, "קליפורניקיישן", בסך הכל סיימה את העונה הראשונה וכבר זיכתה אותו בגלובוס הזהב השני שלו, מה שאולי מסמל את העובדה שלמרות ש"תיקים באפלה" הפכה כבר מזמן לקאלט, "קליפורניקיישן" היא חביבת המבקרים ומצביעי האקדמיות השונות.

 

בימים אלה יצא לאקרנים ברחבי העולם סרט הקולנוע השני של "תיקים באפלה", "תיקים באפלה 2: רוצה להאמין". דוקובני היא אחד האנשים שלחצו על יוצר הסדרה, כריס קרטר, לעשות את ההמשך מכיוון שהאמין שחייבים להמשיך את הסאגה איכשהו. הסרט החדש די שונה מהסדרה שהתעסקה בקונספירציות של הממשלה וחייזרים. הוא יותר בגדר מותחן קלאסי. המעריצים לא ממש אהבו את השינוי בכיוון של "תיקים באפלה" ובסוף שבוע הראשון להקרנתו בבתי הקולנוע באמריקה הוא הגיע למקום הרביעי עם בסך הכל 10.2 מיליון דולר הכנסות (ורבים טוענים שזהו המסמר האחרון בארון הקבורה של הסדרה).  


"אני עדיין מרגיש ממש טרי בתוך הדמות הזאת". מתוך "קליפורניקיישן"

 

בעקבות ירידתה מאוויר של "תיקים באפלה" ב־2002 וסרט הקולנוע הראשון בסדרה שיצא באותה שנה, דוקובני העדיף לקחת קצת פסק זמן. כלכלית הוא מסודר לשארית חייו רק מהתמלוגים שהוא מקבל על זכויות השידורים החוזרים של הסדרה ברחבי העולם, כך שתשלום החשבונות בסוף החודש לא בדיוק הדאיג אותו. הוא השתתף בשנים הבאות בכמה וכמה סרטים עצמאיים בתפקידים קטנים, עד שיום בהיר אחד הגיע אליו טום קפינוס, המפיק הראשי של "דוסון קריק", והציע לו לככב בסדרה החדשה שהוא כתב, "קליפורניקיישן".

 

הסדרה, שעוררה דיון ציבורי נרחב באמריקה בשל סצינות המין וההתבטאויות הפרובוקטיביות שלה, עוקבת אחרי דמותו הנהדרת של האנק מודי, סופר שנון, ציני, גרוש וחרמן, המתנייד בעזרת פורש חבוטה, שאחרי שספרו הראשון המצליח עובד לקומדיה רומנטית קיטשית ולא מתוחכמת (בכיכובם של "טום" ו"קייטי", במעין פרודיה על הפאוור קאפל ההוליווד), ובת זוגו (ואם בתו) עזבה אותו לטובת גבר אחר, הוא מנסה לארגן את חייו מחדש. סקס מזדמן, סקס עם קטינות, יחסי סאדו־מאזו, סקס עם סמים, וגם - לא תאמינו - לא מעט ערכים משפחתיים (מודי משתוקק לאחד את התא המשפחתי מחדש), הופכים את הסדרה לממתק גברי שהכי קרוב בטעמו ל"הפמליה".


דורש הסבר לכל סצינת עירום. דוקובני ב"קליפורניקיישן"

 

"אני לא חושב שב'קליפורניקיישן' מצאנו את עצמנו כסדרה", הוא אומר בראיון, "בסך הכל עשינו עונה אחת של 12 פרקים וזה עוד מוקדם מדי לדבר על זהות. עד סוף העונה הנוכחית אנחנו הולכים להיות עם 24 פרקים וזה עדיין ממש מרגיש התחלה. אני חושב שאנחנו עדיין מנסים לחבר את הקצוות ולהבין על מה הסדרה. בשבילי זאת סדרה עם מישהו שמרגיש שהוא צריך לתת תוכן לחיים שלו ואיכשהו להתחבר עם המשפחה שלו. עד כמה שזה אולי אירוני לרוב צופי הסדרה, המהות שלה היא בעצם על ערכי משפחה".

 

כמה זמן אתה חושב שתצטרך עד שתדע בדיוק מי הוא?

 

"אני עדיין מרגיש ממש טרי בתוך הדמות הזאת ומאמין שעוד יש לי הרבה מאוד לתת איתה לעוד כמה וכמה שנים טובות".

 

כמי שקובע את הטון והקצב של הסדרה, איך אתה מרגיש שהסדרה מתפתחת מהעונה הראשונה לשנייה?

 

"אני לא מרגיש שיש הרבה הבדל בין העונה הראשונה לשנייה, בעיקר המשך העלילה. סיימנו את העונה הראשונה כשהדמות שלי מנסה לחזור לאקסית שלו בפעם הראשונה בצורה רצינית. החלטנו שאנחנו לא הולכים לשחק את המשחק שהרבה סדרות משחקות, שבו חמש שנים הדמות הראשית מנסה להגיע לאן שהיא רוצה להגיע. נכון, זה קצת מסוכן לעשות את מה שעשינו, להגיע למקום הזה בסוף הראשונה, אבל לדעתי יש לנו עכשיו אתגר אמנותי - לעבוד עם העובדה שאנחנו נמצאים במקום שאליו רצינו להגיע בסוף הסדרה".

 

בסדרה יש הרבה עירום, בעיקר שלך, אתה מרגיש נוח בעירום מול המצלמה?

 

"האמת היא שאני די נבוך להתפשט מול המצלמות. אני לא מבין למה. זה לא שיש במה להתבייש. גוף האדם הוא דבר מאוד יפה, לא משנה באיזה מצב הוא. הרבה פעמים ניסיתי להתנער מהפחדים שלי, אבל לא ממש הולך לי. הכי אני נבוך בסצנות סקס. לדעתי זה ממש מגוחך לעשות הדמיה של אקט שכזה. בכל פעם שאני מקבל ליד תסריט שבו סצנות שלי בעירום חלקי או מלא, התסריטאים והמפיק מקבלים ממני טלפון, שמתברר שהם כבר מחכים לו, שבו אני מבקש מהם הסבר מלא למה זה הכרחי. אם הם מצליחים לשכנע אותי שזה חשוב לעלילה, אני עושה את זה. אבל היו פעמים שהם נאלצו לשכתב את התסריט בגללי".

 

אתה בן עוד מעט בן 48, קשה לשמור על גזרה שתוכל להראות על המסך ללא בגדים?

 

"אני חושב שהתברכתי בגנים ממש טובים, כי אני לא עושה הרבה בשביל המראה שלי. אני אוהב ללכת לחדר כושר, אבל זה לא בשביל לרדת במשקל או לפתח שרירים, אני מרגיש שזה מנקה את הראש שלי מכל השטויות שמצטברות שם מהיומיום".

 

כמה מדייוויד דוקובני יש בהאנק מודי?

 

"אני חושב שכל שחקן שנכנס לתפקיד מסוים מכניס משהו מעצמו בתוכו. אני חושב שהדבר שהכי מבדיל אותי מהאנק הוא העובדה שלא ממש אכפת לו מה אנשים חושבים עליו. זה כישרון שהייתי מת שיהיה לי, אבל ממש לא הולך לי עם זה. האנק הוא לחלוטין האיש שהוא רוצה להיות ולא אכפת לו מה אנשים אחרים חושבים על זה כל זמן שהוא מרגיש טוב עם זה. זה נדיר למצוא מישהו כזה בחיים ועוד יותר נדיר על המסך. זו אולי אחת הסיבות שהוא כזו דמות מרתקת".

 

אחרי "תיקים באפלה" זה היה טבעי עבורך לצלול לסדרה נוספת?

 

"הרעיון לעשות עוד סדרת טלוויזיה נולד בעיקר מטעמי נוחיות. הרבה יותר קל לנהל חיי משפחה אם אתה עובד בסדרת טלוויזיה שמצולמת במשך 12 שבועות. אז אתה יכול להישאר לישון בבית ורק ללכת לצילומים במשך היום. אתה מגיע לגיל ומקום בחיים שזה חשוב יותר מכל דבר אחר. עכשיו אני יכול להרשות לעצמי להחליט אם אני רוצה לעשות עוד סרטי קולנוע במהלך השנה או להקדיש זמן לכתיבה ובעיקר להיות איש משפחה. אני מרגיש שזאת פריבילגיה גדולה ואני אסיר תודה שאני במקום כזה בקריירה ובחיי. 'קליפורניקיישן' ודמותו של האנק הגיעו אליי בדיוק בזמן הנכון. רציתי לעשות משהו שונה לחלוטין מ'תיקים באפלה'. רציתי לעשות קומדיה, אבל לא סיטקום. הדמות של האנק היא בדיוק מה שהייתי צריך כדי לנער מעצמי קצת את פוקס מאלדר".


 

דוקובני הוא לא רק האנק מודי. לפני שהיה סופר טלוויזיוני, הוא היה הסוכן מאלדר, שיחד עם שותפתו, אייג'נט סקאלי, חקר פרשיות על טבעיות בפריים טיים.

 

אתה מרגיש הבדל בין דייוויד דוקובני של "תיקים באפלה" לבין דייוויד דוקובני של "קליפורניקיישן"?

 

"אני מרגיש שממש גדלתי כשחקן. כשהגעתי לתיקים באפלה זה היה הפרויקט השישי או השביעי שעשיתי ומאוד השתדלתי להיות השחקן הטוב ביותר שאוכל, אבל בדיעבד הייתי מאוד מוגבל כשחקן. לכן, דמות כמו מאלדר היתה מושלמת בשבילי כי היא לא דרשה יותר מדי עומק. היום, כשאני עובד על האנק שיש לו כל כך הרבה רבדים ועומקים, אני מבין כמה גדלתי כשחקן. מה שאהבתי שכריס קרטר עשה בסרט החדש של 'תיקים באפלה' הוא שדמותו של מאלדר מבוגרת בשש שנים מאז שפגשנו אותו בפעם האחרונה.

הוא עדיין אותה דמות עם אותם אפיונים, אבל הוא יותר מבוגר ועבר דברים מאז שפגשנו אותו בפעם האחרונה. אני לא אוהב שעושים סדרות או סרטים ומנסים להשאיר את הדמות כל הזמן באותו גיל, כמו למשל מה שעשו ב'אינדיאנה ג'ונס', שם הריסון פורד אמור לגלם את הדמות שהוא עשה לפני כמעט 20 שנה, כשברור לכל מי שמסתכל עליו זה שהוא הרבה יותר מבוגר".

 

האם לחזור ל"תיקים באפלה" זה כמו לרכוב על אופניים - אף פעם לא שוכחים?

 

"האמת, לא ממש, אבל ברגע שהתחלתי לעבוד שוב עם ג'יליאן אנדרסון, היא הסוכנת סקאלי, זה איכשהו חזר אליי. היה לי מאוד חשוב לא לעשות קריקטורה של עצמי על ידי זה שאני חוזר לתפקיד שכבר עשיתי ביותר מ־200 פרקי טלוויזיה וסרט קולנוע. היה לי מאוד חשוב שאנחנו מתקדמים בסיפור ובדמות. זה היה לי עוד יותר חשוב מאשר לתסריטאים, זה היה עניין שעליו הייתי מוותר על הסרט אם זה לא היה קורה. מאוד התחבטתי בשאלה איך פוקס מאלדר יהיה שש שנים מאוחר יותר ועבדתי שבועות רבים עם התסריטאים לפתח את העניין".

 

"תיקים באפלה" ופוקס מאלדר הפכו אותך לשם דבר לא רק באמריקה אלא מסביב לעולם. חלמת שזה מה שיקרה כשלקחת על עצמך את התפקיד?

 

"אם מישהו היה יכול לצפות את זה מראש, אני משוכנע שהיתה הרבה יותר תחרות על התפקיד הזה. הייתי בין הבודדים שרצו לעשות את הסדרה הזאת בזמנו".

 

אתה מרגיש שמאז "תיקים באפלה" ועכשיו "קליפורניקיישן" הגעת למעמד בהוליווד שאתה יכול ליצור לעצמך פרויקטים ולהיות יותר בגדר מקבל החלטות מאשר זה שמציית?

 

"הוליווד היא המקום הכי לא יציב בעולם בעיניי. זה שאני היום על גג העולם לא מבטיח שמחר בבוקר אף אחד לא ישתין לכיוון שלי. אסור אף פעם ש־15 הדקות של התהילה שלך יעלו לך לראש. אני לא כמו האנק מודי והסוכן מאלדר - אני צריך להישאר על הקרקע. לי, בניגוד להם, יש משפחה לפרנס".

 

(צילום: יחסי ציבור, wireimage / ASAP Creative)

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכל חזר אלי. "תיקים באפלה", הסרט
צילום: יחסי ציבור
לאתר ההטבות
מומלצים