התרשמות: מגוון הכלים של קימקו
פעם, לפני המון שנים, קטנועים הגיעו בעיקר מאיטליה, וקראו להם וספה. היום, קטנועים מגיעים בעיקר מהמזרח ולחלק ממש לא קטן מהם, קוראים קימקו. נסענו לבקר אותם במגרשם הביתי - טייוואן וסין
מדינת ישראל לא מאוהבת בכלים דו-גלגליים. ואם לדייק, נראה כי פחות או יותר כל מי שאתם יכולים להעלות בדעתכם כבעל השפעה על חיי היומיום שלנו, חושב שמדובר במוטציה מוטורית מסוכנת, רועשת, מטרידה ובאופן כללי, מאוד מאוד מיותרת. דווקא במדינה עם מזג אוויר יבש יחסית, לאורך כל השנה. דווקא בערים שהפכו צפופות ופקוקות כתוצאה מתחבורה ציבורית לקויה ותכנון מחפיר. דווקא כן, אצלנו, לשוק הרכב הדו-גלגלי יש פוטנציאל אדיר.
אלא שבישראל, כמו בישראל. דעות קדומות וחסרות בסיס, יחד עם מחסור חמור ברצון לפעילות ארוכת טווח של מקבלי ההחלטות, הביאו את עולם הרכב הדו-גלגלי במשך שנים ארוכות, לשום מקום. המיסוי עצום. עלות הביטוח המקיף חסרת כל הגיון כלכלי. הגניבות מפחידות. ולא פחות חשוב, יש מחסור חמור במודעות מצד נהגי המכוניות, המהווים בישראל, יותר מבכל מדינה מערבית, איום מוחשי ותמידי על הרוכבים.
בשנים האחרונות, לאחר שנואשו מהקפות אין סופיות סביב הדירה השכורה ברחוב העמוס, החלו יותר ויותר צעירים לגלות את הנוחות הרבה בשימוש בקטנוע עירוני. הפקקים האדירים בכניסה וביציאה מהכרך הגדול, יחד עם מחירי הדירות המאמירים ללא סוף, דחפו לא מעט לרכוש קטנועים בין עירוניים גדולים יותר, כתחליף למכונית המיוזעת והתקועה. הצמיחה ברכישת קטנועים חדשים היא כבר עניין קבוע, וכמעט מיותר להוסיף, מבורך.

מותג הכלים הדו-גלגליים קימקו, הממוקם בטייוואן, מיוצג בישראל על-ידי עופר אבניר, הוותיקים בין יבואני האופנועים והקטנועים בישראל. מפעל קימקו, שלוותיקי הרוכבים ביניכם זכור כקוואנג יאנג, מייצר כלים גם בסין, ומשווק אותם בכל מקום אפשרי סביב הגלובוס. גם בישראל, ובהצלחה נאה. השנה, לראשונה, הזדמן לנו לבקר את מפעל הייצור המיושן יחסית במונחים מערביים. לפחות זה שבטייוואן. מפעל הייצור בסין לעומת זאת, מודרני בהרבה.
אבל חשובים יותר מהמפעל עצמו, הם הכלים השונים אותם משווקים כאן עופר-אבניר. קבלו הצצה ראשונה לדגמים עתידיים, שיעשו עליה בקרוב.
מיי רואד 700
הכלי שמתהדר בנפח המנוע הגדול ביותר בסביבה, הוא גם הכלי המסקרן ביותר עליו רכבנו במהלך הביקור. עזבו את השם חסר ההשראה. לפעמים נראה כאילו יצרניות קטנועים החליטו - באופן מאורגן ומיידי - להעניק שמות לא ממש אטרקטיביים לכלים שלהן. מה שחשוב כאן, זו ההתפתחות של הטיוואנים במעלה המישור הצפוי והמקובל כיום. קטנוע מנהלים עצום מידות, שרק לפני שנים לא רבות כל-כך, יכול היה לתת פייט של ממש לאופנועי תיור. כן, גם מבחינת נפח המנוע.
לא יפתיע אתכם לשמוע שמדובר ב-700 סמ"ק, שמשחררים 55 כ"ס. אחרי שתביטו בתמונה, לא תופתעו גם לשמוע שמדובר ב-270 ק"ג, בלי רוכבים וציוד. זה חצי טון, אם ממש התחשק לכם להעמיס ולתת קפיצה לחברים בצפון הארץ. וכן, הוא מרגיש גדול גם כאשר מתיישבים עליו.

מיי רואד 700. הכי גדול ויקר וכבד ומהיר. אין מחיר, רק באמצע 2009
אב-הטיפוס עליו רכבנו, הוא אחד הכלים הבודדים שקימקו ייצרו עד אותו רגע. וגם אם סתם ניסו להפחיד אותנו, עדיין מדובר בחתיכת אחריות שלא נתקלים בה כל יום. בכל מקרה, מצבו המכני של המיי רואד, שסבל כנראה לא מעט התעללות במסגרת הניסויים המפרכים שהעבירו אותו, לא היה מזהיר. מתגים רופפים פה ושם, רעידות מיותרות וצליל מנוע ומפלט לא מעוררי ביטחון.
הרכיבה עצמה, כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, הרגישה כמו רכיבה על קטנוע ממש-ממש גדול. עם כידון רחב, ומושב רחב, והמון פלסטיק מסביב. כשיגיע לאולמות בסביבות אמצע 2009, הוא בטח יהיה שווה רכיבת התרשמות מקיפה. בינתיים, בקימקו, שמודעים היטב לבעיות הנוכחיות, יעבדו מסביב לשעון בעיקר כדי להפוך אותו נעים יותר לשימוש. קטנועים מסוגו של ה-700 עולים כמו מכונית סופר-מיני מאובזרת בת שנה-שנתיים, ומציעים איכות גבוהה בהתאם.
התחרות באזורים אלה נוקשה ולא מתפשרת. זה אומר שאם קימקו רוצים באמת להצליח, ולא רק לסמן V לצד הקטגוריה "קטנוע על", הם צריכים להקפיד. ממש להקפיד.
אקסייטינג 300RI ו-500RI
מי היה זה שסיפר לכם על שמות חסרי השראה לקטנועים? האקסייטינג, שצבר בארץ לא מעט קילומטרים בדמות ה-250 הוותיק, מציע עוד שני בני משפחה. שלא במפתיע, המספרים שמאחורי השם מדווחים על נפח המנוע - מעוגל בנדיבות כלפי מעלה. ה-300 שעומד לרשותנו כאן, גם בעיצוב קרבי ומראה מצוין, מרגיש טוב מאוד. נכון, כמו שאר קטנועי קימקו המודרניים, הוא לא מצליח - וכנראה גם לא מתיימר - לגעת בראשות טבלת איכות הייצור והגימור. הוא אינו מרגיש מלוטש עד דק בכל פינה ופינה של הכלי, אבל לעומת זאת, מציע חבילה מרשימה למדי במחיר הגיוני.
ה-300 המוזרק, בגרסה "רגילה" או "קרבית" שמציגה נגיעות ספורטיביות, הוא ללא ספק הכלי היותר-מרשים בארסנל הדגמים של היצרנית. התנהגות טובה מאוד, ביצועים לא רעים בכלל, מראה מושך ואיכות טובה. כמו הטובים שבהם, גם ה-300 מסוגל להציע טוב משני העולמות - נוחות ואקשן. וזה אולי המקום להודות כי בתחום האקשן לפחות, מסלול הניסוי המאולתר והצנוע של קימקו בטייוואן, דחף לפחות חלק מהעיתונאים לבדוק עד כמה האקשן הזה יכול להישאר על הגלגלים, בלי לגרד פלסטיק יקר. ה-300 התגלה כחבר נאמן, ולא הפתיע לרעה. גם לא בבלימות היסטריות בקצה הישורת הארוכה אך מאולתרת.

אקסייטינג. מאוד אקסייטינג. ה-300 באבזור ספורט-אקשן
אז עברנו ל-500. הגדול והמהיר והחזק והיקר יותר, לא באותו סדר. גם ל-500 יש גרסה ספורטיבית יותר, ובניגוד לאחיו הקטן, שיווקו בישראל החל גם החל. ה-500 אכן הרגיש אחרת, אבל לא ממש לטובה. קשה לשים על המאפיינים המדויקים את האצבע. אפרופו, מערכת ה-ABS בו צויד קטנוע ההדגמה לפחות, אינה מהמתקדמות שבמערכות דומות בעולם הדו-גלגלי. התגובה לפעולתה מורגשת מאוד במנוף הבלם, שמגיב מיידית לבניית הלחץ במשאבה. לא שזו הייתה הסיבה לבלימה מאוחרת מדי, מעבר לפיסת אספלט מכוסה חצץ, שיוף עדין של פלסטיק נגרר וקריעה קצת מאכזבת של מכנסי הג'ינס. במילים פשוטות - החלקה מטופשת בעקבות גלגל קדמי ללא אחיזה. שלכם תמורת 29 או 39 אלף שקל.
סנטו 100
גם קימקו רוצים רטרו. בעיקר כי אנשי השיווק של קימקו יודעים לדקלם שרטרו, בעיקר כזה שנשען בכבדות על עיצוב מוטורי-איטלקי (למה לסך, קוראים לזה ווספה), הוא כלי שיכול להתאים כמו כפפת גוצ'י ליד ענוגה של נערה מתבגרת, או אישה צעירה. זה הסנטו, שמשווק בשני נפחי מנוע. 50 או 100 סמ"'ק. על הראשון משניהם אפשר לוותר, בעיקר כי מדובר בכלי כל-כך בסיסי ואיטי, שקורקינט חשמלי עשוי להביס אותו ללא תנאי בכל מבחן מתקבל על הדעת.

אז ה-100 אם כך. גם הוא מרגיש מיושן יחסית (לא כחלק מהרטרו, כנראה), ולא בדיוק נוח במיוחד. אבל הוא מציע מנוע ארבע פעימתי סביר לגמרי, מושב נמוך שמתאים מצוין לקהל היעד, בלמים וביצועי מנוע סבירים. בסך הכל, מדובר בעיקר במראה שאמור למכור סוג של אשליה, וזה בהחלט יכול לעבוד - בעיקר עם צביעה הולמת עליה לא וויתרו הטייוואנים. זמן ההגעה המשוער של הסנטו לארץ הוא ספטמבר הקרוב. החודש הבא, לנוחות המין היפה. שלכם תמורת 12 אלף שקל.
אג'יליטי סיטי 125 "16
קחו קטנוע די רגיל. עכשיו, קחו את החישוקים והצמיגים בהם הוא מצויד, בקוטר סטנדרטי, והחליפו אותם במידות גדולות יותר. אם במכונית אתם עתידים לקבל בעיקר פחות נוחות, בכלי דו גלגלי תקבלו בדיוק את ההיפך. זאת אומרת - יותר
מהכל, בערך. חישוקים גדולים מסתדרים הרבה יותר טוב עם מפגעי אספלט. הן ברמת הנוחות ובוודאי ברמת היציבות. בהתאם, חישוקים וצמיגים גדולים יעניקו לקטנוע יכולת דינמית גבוהה יותר, בכל תחום אפשרי, למעט אולי האצה.
אלא שיש בעיה עם קטנועים בעלי גלגלים גדולים. אם להתבטא בעדינות ראויה, רוכבי ישראל עדיין לא חולקים עם עמיתיהם האירופים את הקדמה, ומתקשים להביט בכלים האלה כעל אבולוציה מתבקשת ושיפור גורף. תדמית הכלי האלה עדינה מדי עבור מרבית רוכבי ישראל המסוקסים, כולם לפני או ממש-אחרי שירות צבאי מבצעי והרואי.
לשמחת אלה שלא מרגישים רע כל-כך עם "איך יסתכלו עלינו השכנים, ובעיקר השכנות", בקימקו העדיפו להתעלם מהעדפות הרוכב הישראלי, והחליטו לפנות לשאר העולם הרוכב. לכן, האג'יליטי קשישא, שמיוצר אגב בסין, קיבל חישוקים גדולים יותר, והוא כעת קטנוע שיותר מראוי לשקול לרכישה. במחיר שווה (יחסית) לכל נפש, אתם מקבלים כלי בעל יכולת לא רעה כלל, וגם אם רמת הגימור ואיכות הבניה אינן מהטובות שיש, החבילה שווה בהחלט עיון. 12.5 אלף שקל, החל מנובמבר.
MXU400
ועכשיו למשהו שונה לגמרי. או טרקטורון, במילים אחרות. במסגרת הביקור שערכנו בטייוואן, החליטו אנשי קימקו שגם טרקטורונים חייבים לקחת חלק בחגיגה. רצועת חוף ים פראית, נתנה לנו אפשרות ראשונה לרכב על הכלי המודרני של היצרנית. ומה יש לנו להגיד עליו, מרכיבת התרשמות קצרה? שיש לו היגוי כבד יחסית לכלים בעלי הנעה אחורית בלבד, למשל. ושהוא אינו ספורטיבי במיוחד, ושהתגובות שמייצר המנוע, לא ירשמו בספר שיאים כלשהו.

מצד שני, קימקו מציעים כאן טרקטורון יעיל עם רמת שימושיות גבוהה, מבנה פשוט יחסית, תפעול נוח, וכל שאר המרכיבים שהופכים את הכלי בעל ארבעת הגלגלים - על כל נגזרותיו האפשריות - לאחת ההמצאות המוטוריות המוצלחות ביותר בהיסטוריה. כ-46 אלף, החל מאוקטובר.
UXV500
טרקטורון לא מספיק לכם, ואתם חייבים כלי שיראה מתאים לסיור בשדות הפלחה עם חלקי השקיה, אך באותה מידה יראה מצוין במפגשים של גיל-ממוצע-17? או קיי, קימקו החליטו שבמיוחד עבורנו, הטרקטורון הקיים שלהם יקבל גם גוף גדול יותר, וגם אמבטיה למשא מאחור, וגם הגה ולוח מחוונים ומושבים נוחים יחסית.אפשר להיות כאן קצרים, ממספר סיבות. 1. לא ברור מתי יגיע הUVX (שם זמני...?) לישראל. 2. באופן כללי, אם הוא לא משמש חקלאים בשבילי עפר או בוץ, אנחנו לא ממליצים עליו. תנועה עירונית? לא לעניין. 3. הוא הדבר השימושי ביותר שאתם יכולים לרכוש באולם התצוגה של קימקו, במדיה ואתם מחפשים טרקטורון עם מקום למטען. כ-65 אלף, לא ברור מתי יגיע.
הכתב היה אורח חברת קימקו