שתף קטע נבחר

יותר משנה לאחר אישור חוק הקסדה - ואין אכיפה

חוק הקסדה עורר סערה ציבורית לאחר אישורו ביולי 2007, אבל בדיקת ynet מגלה כי לא ניתן לאכוף אותו - מכיוון שעד היום לא אושרו התיקונים הנדרשים לשם כך בתקנות התעבורה. העדר אכיפה והסברה בנושא גורמים לכך כי ילדים ממשיכים לרכב ללא קסדה, אחד מהם נהרג לאחרונה בתאונה מיותרת. והאחראים? מטילים אשמה אחד על השני

למה החוק המחייב רוכבי אופניים לחבוש קסדה אינו ניתן לאכיפה? ביום רביעי האחרון, נהרג בכפר יפיע שבגליל התחתון ילד בן שבע, לאחר שאיבד שליטה על אופניו בזמן שרכב במדרון תלול ליד ביתו. פרמדיק שהגיע למקום אמר ל-ynet כי "לא בכל יום קורה שמת ילד כאשר הוא רוכב על אופניים. ייתכן שאם הוא היה חובש קסדה כל זה לא היה קורה".

 

 

לכאורה, בישראל קיים חוק המחייב כל רוכב אופניים לחבוש קסדה - בכל רכיבה. החוק, שיזם ח"כ גלעד ארדן, אושר בכנסת לפני שנה וחודש בדיוק. אלא שלמרות זאת, עד היום לא אושרו בוועדת הכלכלה התיקונים הנחוצים בתקנות התעבורה - וכך נמנעת אכיפת החוק בפועל. ישיבת הוועדה בחודש יוני האחרון ננעלה מבלי שאושרו התקנות הרלוונטיות, וזאת לאחר שלדיון לא הגיע נציג מקצועי מאגף הרכב במשרד התחבורה.


אופני הילד שנהרג בתאונה בכפר יפיע בגליל התחתון (צילום: חגי אהרון)

 

הוויכוח - מה זה בכלל קסדה?

למרות המחלוקת הציבורית שמעורר חוק הקסדה של ארדן, בנושא אחד ניכרת תמימות דעים: גם המתנגדים הקולניים ביותר לחוק, ובהם חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ודב חנין - המבקשים לשנותו באמצעות חקיקה חדשה - מסכימים כי מן הראוי לחייב קטינים בחבישת קסדה. אז איך יתכן שעד היום לא הצליח משרד התחבורה להביא לכדי אישור את התיקונים הנחוצים בתקנות התעבורה? הבעיה העיקרית היא תקנה שאמורה לקבוע מה היא קסדה שחבישתה עומדת בדרישת החוק - כלומר, מה התקן שבו מחויבת הקסדה לעמוד.

 

כבר בישיבת ועדת הכלכלה שנערכה ביוני האחרון, הודתה נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חווה ראובני, כי העיכוב באישור התקנות אינו סביר: "השתהינו יתר על המידה הראויה, אני אומרת עוד לפני שהיושב-ראש (של ועדת הכלכלה, ש.ה) יגיד את זה. התקנות היו צריכות לבוא בפני הוועדה כבר מזמן, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

 

אלא שלמרות זאת, התקנות לא אושרו באותו דיון, וזאת מאחר שחברי הוועדה ביקשו הסברים מקצועיים באשר לתקינת קסדות האופניים. יו"ר הוועדה, ח"כ ארדן, נזף בנציגי משרד התחבורה בדיון: "כאשר אתם מביאים אלינו לאישור אביזרים, שאם לא יימצאו תקינים בבדיקה ניתן להורות על השבתת הרכב, צריכים להגיע לא רק עורכת-דין, אלא גם האדם שזה עיסוקו.

 

"אני מבקש שלישיבה הבאה יגיע הגורם המקצוע כדי שיוכל להשיב על שאלות בעניין הזה. האם התקן הזה הוא תקן מחייב במדינות אחרות, האם יש תקנים אירופאים אחרים, מה טווח המחירים של קסדות כאלה בארץ. ראוי שהוועדה, לפני שהיא מאשרת את התקנות, תדע את הדברים הללו".

 

כאמור, למרות האיחור הניכר באישור התקנות, ולמרות שבמשרד התחבורה מודעים לבעיה, עד עתה לא חזרו התקנות הנחוצות לאישורה של ועדת הכלכלה.

 

משרד התחבורה: הגשנו את התקנות לאישור

ממשרד התחבורה נמסר היום ל-ynet בתגובה כי "משרד התחבורה הגיש את התקנות לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת ב- 20 במאי 2008, אולם התקנות כפי שהוגשו טרם אושרו. משרד התחבורה התבקש להשיב למספר שאלות המייחסות לתקנות. הוועדה טרם קיבלה החלטה בנושא, וצפוייה לקיים דיון נוסף בתקנות אלה במועד שיקבע על ידה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
גם המתנגדים מסכימים: לחייב קטינים בחבישת קסדה בכל רכיבה
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים