שתף קטע נבחר

המדריך לבחירת מערכת ניווט

לפני שקונים מכשיר ניווט כדאי לבדוק אותו בחנות, ולשים לב שהרמקול לא צורם מדי, המסך מספיק ברור, הזרוע חזקה מספיק ועוד. טיפים לקניה

בחירת מכשיר ניווט (GPS) הפכה להיות עסק לא פשוט, בגלל היצע המכשירים הגדול הזמין כיום בישראל. מכשירי הניווט מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:, מערכות הניווט המשתמשות במחשבי כף יד וטלפונים חכמים (סמארטפונים); ומערכות הניווט הייעודיות (PND).

 

צרכנים המעוניינים לרכוש מערכת ניווט, צריכים לבחון היטב מספר פרמטרים שיעשו את ההבדל בין מכשיר שישרת אותם, לבין מכשיר עם בעיות אפשריות כדוגמת עצמת שמע חלשה או תצוגה לא ברורה באור שמש. אספנו עבורכם מספר טיפים חשובים שצריך לשים לב בטרם הרכישה.

 

 

שמע

ברוב מכשירי הניווט הרמקול נמצא מאחור זאת כדי לחסוך בגודל הפיזי של המכשיר. נקודה זו לא צריכה להפריע כל עוד הרמקול נשמע היטב ולא צורם כאשר מגבירים את העוצמה שלו.

 

מכשירי הניווט היום מאפשרים לנגן גם קבצי מולטימדיה, אבל אל תצפו למצוא כאן רמקול עם איכות שמע מעולה. מה שכן מומלץ לבדוק שיש למכשיר יציאת אודיו סטנדרטית של 3.5 מ"מ עבור אוזניות או אמצעי שמע אחר.

 

לחצנים

בדרך כלל כפתור ההפעלה ממוקם בראש המכשיר וכאשר המכשיר מוצמד לשמשה במכונית, צריך לגשש אחריו עם האצבע. מומלץ לבדוק שאתם מצליחים לעשות זאת בקלות. לחצני גישה נוספים לשליטה על עוצמת השמע או פעולות אחרות יתקבלו בברכה, אבל ברוב המכשירים לא תמצאו כאלו.

 

מסך

בחירת היעד ומסלול הניווט מוצגים על המסך, לכן עליו להיות ברור וקל לקריאה, גם תוך כדי נהיגה. כיום הגודל הסטנדרטי הינו 4.3 אינץ', וכמובן שיש בשוק גם מכשירים עם מסכים קטנים וגדולים יותר. כאשר המסך קטן יותר, גם המכשיר קטן יותר וקל לקחת אותו איתנו, מה שכמובן בא על חשבון נוחות הצפייה והשתקפויות בשמש ישירה ועקיפה.

 

ממשק

רוב הפעולות המכשיר מתבצעות בעזרת מסך המגע, כאשר הכלי שלנו לכך הן האצבעות. רוב המסכים היום בעלי מסכי מגע טובים. חשוב להבין שהפעלת המכשיר ברכב הינה בסביבה יחסית צפופה, ולפעמים יש מי שמתפעל את המכשיר בזמן נהיגה (למרות שזה לא חוקי), כך שעדיף שהמסך הראשי יהיה עם מספר קטן של איקונים וגם מומלץ שהיו גדולים ונוחים להצבעה (להפעלה).

 

הזרוע החזקה

הזרוע מקבעת את המכשיר על השמשה הקדמית ברכב, וצריכה להיות בעלת אחיזה חזקה, כדי למנוע נפילת המכשיר בזמן עצירה פתאומית. מומלץ גם לבדוק האם הזרוע מתפרקת בקלות. 

 

טיפ: כאשר הרכב חונה בחניון גדול ושומם (לדוגמא בחניון של גן אירועים) כדאי לפרק את הזרוע ומומלץ גם לנגב בטישו את סימן הגומי על השמשה. אם אתם שומרים את המכשיר בתא הכפפות - לא תרצו שהגנב ידע על כך.

 

זיכרון

ממשק לכרטיס הזיכרון המומלץ הינו SD או יותר נכון ה SDHC שהינו התקן ה SD שתומך בנפח זיכרון גדול (High Capacity). תקן ה-SD הינו הפופולארי ביותר ורוב הציוד עובד עם תקן זה, רוב המצלמות וטלפונים, אם ברשותכם כרטיס זיכרון קטן יותר פיזית, בדרך כלל הוא מגיע עם מתאם ל SD.

 

כבלים

חיבור לטעינה ולעברת נתונים המומלץ הינו Mini USB בתקן 2.0עם מעבר נתונים מהיר, ממשק זה בדרך כלל גם נמצא במצלמות שלכם וכמו כן גם ברוב הנגנים ובחלק מטלפונים הסלולריים, כך שניתן להשתמש בקלות בכבל חלופי שסביר שכבר יש לכם בנמצא. ברוב המכשירים חיבור לכבל זה הינו צדי. הוא נוח לשימוש אבל נראה פחות אסתטי. 

 

מעבד מהיר ועצבני

היות ותוכנות הניווט מציגה גרפיקה ברמה גבוהה ובנוסף למכשיר יש יכולות לשמש כנגן מולטימדיה, צריך מעבד חזק ומהיר שיתמוך בהכל. נכון שיש גורמים נוספים פרט למעבד שמשפיעים על הביצועים של המכשיר, אך מומלץ להפעיל את המכשיר בחנות ולראות שהתגובות שלו מספקות את הצרכים שלנו. כיום, לא מומלץ לרכוש מעבד במהירות הנופלת מ-300 מה"צ.

 

מקלט זריז ויציב

פעולת זיהוי מיקום בפעם ראשונה (או כשהמכשיר היה מכובה כמה ימים) בדרך כלל לוקחת יותר זמן מפעולה רגילה, ויכולה לארוך גם כמה דקות. להמתין במכונית שכורה בחו"ל בסבלנות רבה עד המכשיר הניווט יואיל בטובו להתחבר לאות הלווייני, היא חוויה מביכה. כמו כן חשוב שהאות יהיה גם יציב לאורך זמן. שוב, לא נעים לאבד את הדרך בארץ לא מוכרת.

 

ניווט ומפות

יש מספר תוכנות ניווט לבחירה בארץ. מומלץ לבדוק שהתוכנה מספקת לכם תמונה ברורה, כזו שיהיה נוח לכם להבין גם במבט חטוף בזמן נסיעה. נכון להיום, המפות של כל התוכנות בארץ הם של חברת מפה ולכן בסיס הנתונים אמור להיות זהה.

 

בעתיד יכול להיות שבסיס הנתונים יהיה של חברות אחרות, ויהיה צריך לבדוק שבסיס הנתונים נכון ומספק את כל נקודות העניין החשובות. רוב התוכנות מאפשרות לרכוש מפות גם עבור ניווט בחו"ל - לכן צריך לבדוק את האפשרות הזו עבור המכשיר המסוים שאתם שוקלים לרכוש.

 

 

סוללה

סוללת המכשיר בדרך כלל לא ניתנות להחלפה. עניין הסוללה הוא פחות קריטי, מאחר וגם כך אצל רוב האנשים, המכשיר מחובר מרבית הזמן לשקע המצת ברכב. גם לאלה מכם שישתמשו במכשיר בניווטים רגליים אין מה לחשוש - סביר להניח שתרכשו מכשיר חדש יותר, עוד לפני שהסוללה תוציא את ימיה. ובכל זאת, למי שמייעד את המכשיר לניווט רגלי רב, כדאי לברר את אפשרויות ועלות החלפת הסוללה הפנימית במעמד הרכישה.

 

מולטימדיה ותוספות

מכשירים רבים מאפשרים להשמיע ולהציג סוגי קבצים שונים של מוזיקה וסרטים, זה יכול לעזור להעסיק ילדים קטנים בזמן הנסיעה – כמובן כאשר לא מנווטים.

 

לפעמים המכשיר מספק גם ממשק Bluetooth ונראה שיכול לשמש גם כדיבורית לנייד – בדרך כלל מכשירים אלו לא מצוידים במעבד קול לצורך ביטול הד וסינון רעשים וגם ממשק המשתמש של דיבורית זו הוא לא ברמה גבוהה ולא נוח לשימוש. כך שכדיבורית המכשירים האלו בדרך כלל לא יהיו מוצלחים - אך כמובן שיש יוצאים מהכלל. אם התכונה הזו חשובה לכם, בקשו להתנסות איתה טרם הרכישה ובדקו בעיקר את איכות המיקרופון.

 

 

איכות ושרות

כמו כל מכשיר חשמלי מורכב, חשוב לדעת מי ה"אבא" שלו, ומי החברה שמעניקה לו שירות ותמיכה. יש לבדוק היטב את נסיונה של החברה שמשווקת את המכשיר בתחום הניווט, יש חברות שמיבאות מוצר בודד ורמת השירות והאחריות של המוצר עשויה להיות בהתאם. לא פחות חשוב לדעת כמה זמן היא מספקת אחריות על המכשיר והיכן תוכלו לממש את האחריות במידת הצורך - במקרים מסויימים יכול להיות שמדובר בתחנת שירות רחוקה ממקום מגוריכם.

  

סיכום 

טיפ אחרון וחשוב הוא לרכוש את מערכת הניווט רק לאחר בחינה של המכשיר בחנות, תוך שאתם בודקים את כל הנקודות שהעלינו בכתבה. גם אם אתם רוצים לרכוש את המכשיר במחיר אטרקטיבי באינטרנט - אל תוותרו על בדיקת המכשיר במו ידיכם בחנות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אהוד קינן
כיצד לבחור מכשיר GPS?
צילום: אהוד קינן
בשיתוף אתר dtown
מומלצים