שלושה בזירה אחת
מופע משותף של שלושה בסיסטים כוכבים נשמע כמו פצצת אגו, אבל סטנלי קלארק, מרקוס מילר וויקטור ווטן משתדלים לתת לכל חבר מקום להתבטא. בראיון לקראת בואם, מספר קלארק על היוזמה למופע, על הכימיה ביניהם ועל הקהל המגוון בהופעות
דמיינו לעצמכם שלושה מהבסיסטים הטובים בעולם, ואם לא הטובים, אז המרשימים ביותר, שמתייצבים על במה אחת ויוצאים במופע משותף מסביב לעולם. מה שיכול להישמע כמו משימה בלתי אפשרית - מבחינה מוזיקלית ואישית - דווקא מצליח להיות אחד מהפרויקטים המסקרנים יותר בתחום הפיוז'ן והג'ז.
מרקוס מילר, ויקטור ווטן וסטנלי קלארק איחדו כוחות, ותחת השם "SMV" (ראשי התיבות של שמותיהם הפרטיים), הקליטו אלבום משותף בשם "Thunder" והחלו להופיע במדינות שונות. עכשיו הם גם יגיעו לישראל. השלושה יופיעו ב-10 באוקטובר במבצר שוני בבנימינה ויום למחרת בהיכל התרבות בתל-אביב (דוגמה מההופעה המשותפת תוכלו למצוא כאן).

מימין לשמאל: מילר, קלארק ו-ווטן. יכולים לנגן יחד ולא להפריע אחד לשני
"ויקטור רצה לעשות משהו כזה כבר לפני כמה שנים", מספר סטנלי קלארק, המבוגר בחבורה, בראיון מיוחד ל-ynet, "אבל יריית הפתיחה היתה באירוע של מגזין "בס פלייר" לפני כשנתיים, שם העניקו לי פרס למפעל חיים. הם ביקשו מויקטור ומרקוס לבוא ולדבר עליי ולהעניק את הפרס. אחרי שקיבלתי אותו, שלושתנו ישבנו יחד והתחלנו לנגן, קלידן ומתופף הצטרפו וזה יצא כל כך טוב. היינו מרוצים וגילינו שיש לנו יכולת גם לנגן יחד וגם לא להפריע אחד לשני בנגינה. זה בא לנו טבעי. מיד אחר כך הבנו שאנחנו יכולים לעשות את זה גם באלבום ובמופע מסביב לעולם, והנה אנחנו".
בפעם הראשונה, כשחשבתם על שיתוף הפעולה, זה לא נשמע לך כמו משהו קשה במיוחד לביצוע?
"בחשיבה ראשונית, זו משימה מאוד מסובכת. זה בדיוק אותו דבר אם תיקח שלושה מתופפים או שלושה חצוצרנים, אבל במקרה שלנו יצא שלא. אני חושב שזה בעיקר בגלל הטבע של המוזיקאים בלהקה. ויקטור ומרקוס הם הרבה יותר מאשר נגני בס. כלי הנגינה שלהם הוא רק דבר קטן מתוך מה שבאמת יש להם. הם מוזיקאים מדהימים, כותבים נפלאים ומרקוס הוא גם מפיק מוצלח. אז יש הרבה יותר על הבמה מאשר רק שלושה בסיסטים".
הרבה יותר, ללא ספק. סביר להניח שכמות האגו שקיימת על הבמה במופע המשותף היא כנראה גדולה ממה שאנחנו יכולים לתאר. בכל זאת, כל אחד מהבסיסטים הוא אושיה מוזיקלית אדירה. מאחורי קלארק (57) שיתופי פעולה עם מוזיקאים כמו סטן גטז, הוראס סילבר, סטיוארט קופלנד ("פוליס"), גיל אוונס, ארט בלייקי וכמובן, צ'יק קוריאה. קלארק היה חבר בלהקתו של קוריאה, "Return To Forever". הוא הוציא אלבומי סולו חשובים ומוערכים ובעשרים השנים האחרונות הלחין יצירות רבות לסדרות טלוויזיה ולסרטים. הוא גם הפיק אלבומים לאמני ג'ז אחרים כמו די די ברידג'ווטר, רוי איירס וקנת ג'ורדן.
מרקוס מילר (49) ניגן עם מיילס דיוויס בשנות השמונים. במהלך הזמן גם עבד עם הזמר לות'ר וונדרוס, אריק קלפטון, הרבי הנקוק, דיוויד סאנבורן והמתופף סטיב גאד. הוא ידוע בסגנון נגינת ה"סלאפ" הייחודית והחלקלקה שלו. בנוסף, הוא מנגן גם על כלים אחרים כמו סקסופון וקלרינט בס. הוא הוציא אלבומי סולו רבים, כשהמומלץ ביניהם הוא "Tales", שמדגים מצוין את סגנונו.
גם ויקטור ווטן (43) ידוע בזכות טכניקת "סלאפ" מיוחדת ונחשב לווירטואוז גדול על הגיטרה. אחד האלבומים שמייצגים בצורה טובה ביותר את סגנונו המיוחד והמקורי הוא "A Show Of Hands". ווטן משתף פעולה עם אחיו המוזיקאים באופן קבוע. במהלך הדרך עבד רבות עם נגן הבנג'ו בלה פלק ועם מתופף להקת "דייב מת'יוס בנד", קרטר בופורוד, איתו הוציא גם סרט הדרכה מיוחד. עד היום הוציא ווטן שישה אלבומי סולו.
קלארק מספר שעם כמות כזו גדולה של רפרטואר של כל אחד מהמוזיקאים, הם משתדלים
במופע דווקא לנגן כמה שיותר חומרים מאלבומם המשותף, כשמדי פעם אפשר למצוא מנגינות ישנות של החברים.
אתה מרגיש לפעמים כמו המבוגר האחראי בחבורה?
"לא, אבל אני באמת מבוגר יותר מהאחרים", צוחק קלארק. "אני לא מרגיש מבוגר יותר פיזית, תמיד הייתי נגן אנרגטי ולפעמים קשה להם לעמוד בקצב שלי, אבל אני בהחלט מודע להיסטוריה שלי ולזמן הרב שאני מנגן, ואני מודע לכך שזה יוצא החוצה גם בנגינה שלי".
מלבד קהל אוהבי הג'ז והפיוז'ן, שיתוף הפעולה ביניכם הוא משהו שנוגע מאוד למוזיקאים, אלה שמגיעים להופעה גם ללמוד כמה דברים.
"נכון וכל אחד מאיתנו יוצא החוצה בהופעה אחרת. אפשר כמובן לראות את זה גם בקהל. ויקטור הוא הצעיר ביותר בינינו, והמעריצים שלו ממש צעירים, לפעמים אני מביט בקהל ויכול לראות בני נוער או ילדים ממש צעירים, שוודאי מכירים אותי ואת מרקוס, אבל הם הגיעו למופע בשביל ויקטור. אותו דבר עם מרקוס. ואז אני רואה גם כמה חבר'ה מבוגרים", הוא צוחק", שהיו בסביבה מאז שאני הייתי".
כשלושה מוזיקאים שמעורבים בהרבה פרויקטים כל הזמן, אתה חושב שהלהקה הזו יכולה להמשיך עוד שנים רבות?
"כן, היא בהחלט יכולה. שוב, אולי במחשבה ראשונית, זהו פרויקט חד פעמי, אבל בגלל ההרגשה הטבעית שלנו בתוך הלהקה, אנחנו יכולים לחזור לנגן יחד שוב ושוב".