שתף קטע נבחר

רק השופטים יכולים לתאונות

לא במקרה משווים את התאונות לטרור. הרי גם פיגועי טרור מתבצעים על ידי אנשים שמזלזלים בנו, שרמת המוסר שלהם ירודה. רק כשמערכת המשפט תתעשת המציאות תשתנה

הלב נחמץ למראה מכונית הלנד-קרוזר השחורה, שנהגהּ רצח את מיטל אהרונסון בת ה-27 בסוף השבוע. המתכת החזקה של האוטו-מפלצת הזה התעקמה לחלוטין. קשה להאמין שהאוטו פגע באדם. נראה כאילו פגע בעמוד חשמל.

 

בשנים האחרונות אני צופה שוב ושוב בהשתאות בכתבות ובתגובות לנושא תאונות הדרכים. כאח שכול שמכיר טוב מדי את ההלם, הכעס והאבל שלאחר תאונה, נדמה שמדובר בשורה של אספירינים ופלסטרים שמציעות כל מיני נשמות טובות, כדי לרפא את הסרטן הנורא שנקרא תאונות דרכים בישראל. מדובר בתגובות היסטריות ורגשניות לרוב, שזמן התפוגה שלהן קצר במיוחד: "תוסיפו עוד שוטרים"! "יותר אכיפה"! "לירות בערסים"! "לפטר את שר התחבורה"! "תנו יותר כסף ל'אור ירוק'"!

 

אבל בעצם אתה ואני יכולים להשפיע על המצב הנורא בכבישים הרבה יותר ממה שנדמה לנו. הבעיה בתאונות נובעת כמעט רק מהתנהגות הציבור עצמו, הציבור שמשלים עם התאונות כגזרה משמיים, שמתייחס לתאונות כאילו הן חלק מהחיים ומשלים עם זלזול בחיי אדם.

 

הרי רוב התאונות בישראל לא מתרחשות בגלל מזג אוויר גרוע כמו בארצות אירופה הקרות, לא בגלל כבישים שלא סלולים כיאות, כפי שעמותת אור ירוק היתה רוצה שנאמין, לא בגלל הרעש, לא בגלל העשן, לא בגלל החום, לא בגלל שיש יותר מדי נשים על הכביש. תאונות קורות בישראל קודם כל בגלל זלזול.

 

רמת המוסר בכבישים שלנו ירודה מאוד. אנחנו רגילים לראות אנשים נוסעים במהירות מופרזת, לראות אורות מהבהבים מאחורינו כאשר אנחנו לא נוסעים במהירות 120 קמ"ש בנתיב השמאלי, רגילים לראות אנשים כמעט מתים ומכוניות שכמעט מתנגשות, וברגע האחרון לא. רגילים לראות עבירות תנועה שלא זוכות לתגובה משטרתית או אחרת.

 

לא במקרה משווים את התאונות לטרור. הרי גם פיגועי טרור מתבצעים על ידי אנשים שמזלזלים בנו, שרמת המוסר שלהם ירודה. והרי גם לטרור התרגלנו. 

 

הכלי החשוב ביותר שבעזרתו אפשר לשנות את רמת המוסר, הוא המערכת המשפטית. הרי אם אדם ביצע פשע, עליו להיענש על כך לא רק כדי לכפר על מעשיו אלא גם למען יראו וייראו. בכך נכשלת המערכת המשפטית כישלון חרוץ כשהיא מתייחסת לאשמים בתאונות כאל חלק מהטרגדיה ופוטרת אותם בעונשים קלים עד מגוחכים יחסית. ראו עד כמה הזדעזעה התקשורת ובתי המשפט כשעל הנהג שעלה מסומם על הכביש ורצח לא פחות משישה בני אדם נגזרו 16 שנות מאסר. האם 16 שנה בעוון רצח שישה בני אדם הן הרבה?

 

מה שהצליח במלחמה בטרור האיסלמי יכול להצליח גם במלחמה בתאונות הדרכים. ענישה קשה באמת מרתיעה. אך עד שמערכת בתי המשפט לא תתחיל לגזור על המזלזלים בחיי אדם על הכביש ועל מי שרצחו בני אדם בכביש את העונשים הראויים להם, לא ישתנה דבר.

 

ומתי זה יקרה? התשובה לכך פשוטה - כשאתם תרצו מספיק. כשהציבור הישראלי לא יקבל יותר את העונשים הקלילים שמקבלים עברייני תנועה, ויתחיל ללחוץ על בתי המשפט לגזור עונשים הולמים יותר. גם אם תלחצו מספיק על חברות הביטוח להעלות פרמיות לעברייני תנועה, צעד שהוביל לירידה דרסטית במספר התאונות בארצות הברית. זה תלוי בכם, וגם בתקשורת המסקרת את האירועים הללו. פעמים רבות היא מתייחסת לרוצח כאל קורבן.

 

הניסיון מוכיח שנהג ממוצע שנוסע בכבישי ישראל לא באמת פוחד מהמוות. רק ביום שבו נהג כזה ייזכר בכתבה האחרונה שקרא על עבריין תנועה שנכלא, תתמתן הנהיגה בישראל והרגל תלחץ קצת יותר על הבלמים וקצת פחות על דוושת הגז.

  

אחי נהרג בתאונת דרכים לפני יותר מ-30. לאחר עשר שנות אבל נפטר אבי מסרטן. לא צריך מחקרים וסטטיסטיקות כדי לדעת עד כמה מוות מהיר אחד בתאונה משנה חיים של משפחה שלמה, משפיע על איכות השינה, על הבריאות ועל תוחלת החיים, על הבחירות שיעשו בחיים. רבים מהם עוברים לחו"ל לפחות לתקופה כדי להירגע מהטרור שעל הכביש.

 

אסיים בתפילה למען משפחת אהרונסון, שבתם ואחותם מיטל נרצחה על הכביש: מי ייתן ותצליחו לעבור את זה, תמשיכו יחד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המכונית הפוגעת. הלב נחמץ
צילום: אגף התנועה משטרת מחוז תל אביב
מומלצים