שתף קטע נבחר

הרב עובדיה: אשה יכולה לכהן כראש ממשלה

הסוגייה האקטואלית הגיעה לפתחו של מנהיג ש"ס והוא השיב בתשובה עקרונית ומפורטת: "אם היא נוהגת בישרות וכשרות, ומועילה לחיזוק חומות הדת יותר מאיזה איש שמציג מועמדתו, אז בוודאי עלינו להעדיף את בחירתה של האשה"

הבחירות שבפתח מביאות עמן גם סוגיות הלכתיות: הרב עובדיה יוסף, קובע היום (ג') כי באופן עקרוני אשה יכולה לשמש כראש ממשלת ישראל. את פסק ההלכה פירסם הרב בתשובה לשאלה שנשלחה אליו, ומבהיר כי מדובר בפסיקה עקרונית בלבד, שאינה מתייחסת ספציפית לבחירות - שם ההכרעה נתונה בידי גדולי התורה.

   

הרב יוסף דן בסוגיה באריכות באתר "הלכה יומית" המפרסם את פסקיו, ובסופה הוא קובע: "לעניין מינוי אשה כראש ממשלה - אם היא נוהגת בישרות וכשרות, ומועילה לחיזוק חומות הדת יותר מאיזה איש שמציג מועמדתו, אז בוודאי עלינו להעדיף את בחירתה של האשה".

 

למרות הפסיקה הברורה, הרב יוסף מעלה את הבעייתיות שבבסיס השאלה ההלכתית. הוא מזכיר כי חז"ל למדו מהפסוק "שום תשים עליך מלך" כי מדובר במלך ולא במלכה, ולפיכך - אסור למנות על ישראל אשה כמלכה, בזמן שיש שם מלך אחר שראוי להנהיג כמותה. הוא מעיר כי גם על שאר המשרות כותב הרב הרמב"ם בהלכות מלכים שהדברים אמורים לא רק לגבי מלכות, אלא לגבי כל משימות של שררה על הציבור. אך אז טוען הרב יוסף שנראה שזו דעת הרמב"ם, אך לא דעת שאר הראשונים, שסבורים כי עניין המגדר שייך רק בסוגיית המלכות. 

 

לדבריו, מוכח גם מדברי הרמב"ן, שאילו לא היו לו לדוד בנים, אז מן הדין אפשר היה לומר שבתו של דוד היא מלכה, ואף תוכל אחר כל להוריש מלכות לבניה, שהרי כתב שטעם הדבר שלא יוכל דוד להוריש המלכות לבתו, הוא מפני שהיו לו בנים. ואם כן נראה כי אין מניעה מוחלטת לנשים לקבל שררה על הציבור אפילו בדרך של מלוכה, וכל שכן בדבר שאינו מלוכה ממש רק ענין של שררה, שאז יש לומר שבכל דרך מותרת לקבל שררה על הציבור. (בתנאי שהכל יעשה בדרך של צניעות).

 

פסיקת הרב פינשטיין

ועוד מביא הרב עובדיה, דיון של רבי משה פינשטיין ז"ל בסוגיית אישה, שבעלה היה מפקח כשרות, וכעת נפטר מן העולם, והיא אין לה במה לפרנס את בניה ובנותיה, ובהיות שהיא אשה יראת ה' ומשכילה, רצונה לקחת את משרת בעלה בפיקוח על הכשרות, שזהו גם כן ענין של שררה על ציבור גדול של עובדים.

 

לדברי הרב עובדיה, "השאלה באה לפתחו של הגאון רבי משה פינשטיין, אם יש איזו סיבה למנעה מזה, כאשר הוא צורך פרנסתה. ולאחר שדן בזה באריכות והעלה לאפשר לה לקבל משרה זו, טען כנגדו רב אחד, כי מתשובתו בענין זה יצא קלקול גדול, שיראו במדינת ישראל שרב גדול כל כך התיר לאשה להיות מפקחת כשרות, ויביאו להכניס נשים לפרלמנט של המדינה.

 

"ולבסוף הוסיף שם הרב פיינשטין התייחסות לענין הפרלמנט שבמדינת ישראל, שממנים שם כופרים ומחללי שבתות, שיש בזה איסור גמור מן התורה, כמו שכתב הרמב"ם, שמי שאין בו יראת שמים, אף שחכמתו מרובה אין ממנים אותו למינוי מן המינויים שבישראל. וכל טעם השררה על ישראל הוא בכדי להגדיל כח התורה, ולא ח"ו להמעיטו. מה שאין כן לעניין מינוי נשים, שברור הדבר, שאם יזדמן באיזה מקום בחירה בין אשה כשרה לאיש שאינו כשר, שאז ודאי עלינו להעדיף את בחירת האשה על פני בחירת האיש שאינו כשר".

 

"ומכלל הדברים נלמד", מסכם הרב עובדיה, כי "לענין מינוי אשה כראש ממשלה, שאם היא נוהגת בישרות וכשרות, ומועילה לחיזוק חומות הדת יותר מאיזה איש שמציג מועמדתו, אז בודאי עלינו להעדיף את בחירתה של האשה. וממוצא הדברים יוצא ברור, שאסור בהחלט לתמוך בשום מפלגה שנציגיה אינם אנשים יראי שמים, ואדרבא, חובה לבחור לטובת נציגים שמגדילים כוחה של תורה. ואם בכל המפלגות יושבים אנשים שאינם כשרים, אזי יש להעדיף את אותם המטיבים יותר עם הדת. והכל כתורה יעשה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב עובדיה יוסף
צילום: גיל יוחנן
יש צ'אנס? לבני
צילום: רויטרס
מומלצים