שתף קטע נבחר

2009: האם הטלוויזיה תהיה אחרת?

השנה הבאה עשויה להיות שנת מפנה בשוק הטלוויזיה הישראלית, לפחות על הנייר. שירות הטלוויזיה הדיגיטלית הקרקעי יאפשר לקלוט ערוצים בסיסיים בזול ובלוקבסטר ופרטנר מתכוונות להוסיף עליו VOD. שחקני הטלוויזיה הרב-ערוצית, yes ו-HOT מסרבים להתרגש

שוק הטלוויזיה ידע כמה טלטלות בשנים האחרונות עם התחלת הכרסום בצפייה הישירה על ידי כלי PVR המאפשרים להקליט את השידור ולצפות בו אחר כך כמו HOT Magic ו-yes max ובעיקר שירות ה-VOD של HOT. האינטרנט, אשר לפני שלוש שנים הוכתר בפסטיבל ראש פינה כמחסל הטלוויזיה, לא מימש את האיום, אם כי הוא עדיין מציב אתגר לא פשוט לספקיות הטלוויזיה הרב-ערוצית בגלל הפיראטיות והמודל העסקי הבלתי פתור.

  

דני פלד, מנכ"ל GooMe Interactive, ספקים יישומים לטלוויזיה אינטראקטיבית ומנחה המושב "הקרב על הסלון" אתמול (שישי) בפסטיבל ראש פינה, הזכיר נתונים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, לפיהם בשל הפיראטיות 750,000 עובדים איבדו את משרתם ונגרם נזק כלכלי בשיעור 200-250 מיליארד דולרים. הנתונים המדאיגים נועדו להצדיק החמרת החקיקה נגד התופעה, אך בלוגים ואתרי טכנולוגיה שניסו לבדוק מה עומד מאחוריהם טוענים כי הם חסרי ביסוס.

 

מורידים במחשב, ממשיכים לצפות בטלוויזיה

על אף שעשרות אלפי ישראלים, על פי הערכות, מורידים סדרות וסרטים על בסיס קבוע, רוב הדוברים במושב טענו כי לא מדובר בתופעה בהיקף נרחב, אם כי אינם אדישים לה. קרני זיו, סמנכ"לית התוכן של HOT, ציינה כי חברת הכבלים ממשיכה לצמצם את הפער בין השידור המקורי בארה"ב לשידור בארץ - מחודשיים ליומיים בלבד בסדרות כמו אמריקן איידול ו"אבודים".

 

"אני לא חושבת שרוב האנשים צופים בתכנים פיראטיים באינטרנט", אמרה זיו, "גם על 'אבודים' משלמים ב-VOD. אך אני לא טומנת את הראש בחול. סדרה מושקעת כמו 'הבורר' דלפה לעשרות אתרים. זה מצער שהתופעה לא מטופלת. המשטרה מייעדת שני שוטרים לפתרון בעיית הפיראטיות. זה מצער אך אנחנו לא נשנה את העולם".

 

יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, אינו סבור כי צמצום חלון הזמן מועיל נגד הפיראטיות. "תמיד יהיו אנשים שיבקשו לצפות בפרק מיד לאחר שידורו בארה"ב והם לא יסכימו להמתין, לא יומיים ולא שבועיים". מצד שני, ויזנטל אינו רואה בהכרח קשר שלילי בין צפייה בטלוויזיה באינטרנט לטלוויזיה הרב ערוצים. "אנשים רבים שצורכים תכנים פיראטיים ממשיכים לצפות גם בטלוויזיה הרב ערוצית. אם זה ישתנה בעתיד, אין לי מושג", אמר וציין כי שיעור הצפיה של הסדרה "נמלטים" נמצא בעליה.

 

הגן הנעול - למען התעשייה, ולא למען הלקוח

אחת הסיבות העיקריות ליציבות היחסית בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית היא "הגן הנעול" החוצץ בין הטלוויזיה לאינטרנט. צופים יכולים להקליט תוכניות באמצעות yes max או HOT Magic אך לא להעביר אותם לדיסק הקשיח, לצפות במחשבים אחרים ולשתף עם חברים. שכלול שוק הטלוויזיה הרב ערוצים ואיתור מודלים עסקיים חדשים עבורו כרוך בהכרח בפתיחה, חלקית לפחות, של הגן הנעול והליכה לקראת המשתמשים.

 

גארי שיינברג, סגן נשיא טכנולוגיות גלובליות ב-BT, אמר בדיון כי על התעשיה להתחשב בצורכי המשתמשים. "לעתים אנחנו לא שואלים את עצמנו כלל מה המשתמשים רוצים ולכן מפתחים מוצרים טכנולוגים שאנשים לא קונים. החדשנות צריכה להיות למען הלקוחות ולא עבור התעשייה".

 

האם ערוצי הבסיס ידחקו את הכבלים והלוויין?

אי אפשר לטעון כי שוק הטלוויזיה בארץ לא מתפתח, אך החדשנות השנים האחרונות עשויים להתגמד לעומת הטלטלה המאיימת לפקוד את התעשייה ב-2009. מילת המפתח המהלכת קסם על כולם היא הטלוויזיה הדיגיטלית הקרקעית (DTT). השירות יאפשר קליטה חינם של חמישה ערוצים: 1,2,10, 33 ו-99 באמצעות ממיר מיוחד שיוצע במחיר חד פעמי של כ-400 שקלים. השידורים הדיגיטליים יוצעו בתקן הדחיסה האיכותי MPEG-4 וללא עלות נוספת.

 

במדינות מסוימות כמו שוודיה, השירות נהנה מחדירה של יותר מ-60 אחוזים תוך דחיקה הצדה של שירותי הטלוויזיה הרב-ערוציים. אך בעוד שירותי ה-DTT באירופה כוללים עשרות ערוצים אטרקטיביים, החבילה שאושרה בארץ כוללת שלושה ערוצים בלבד הקורצים לקהל הרחב – 1,2 ו-10. על פי סקר של הרשות השניה, 19 אחוזים מהמנויים יעברו לחבילה הצרה. חברות כמו בלוקבסטר ופרטנר מקוות למלא את החלל באמצעות שירות VOD אינטרנטי משלהן שיציע תכנים נוספים בתשלום.

 

"ה-DTT יספק לנו הזדמנות יוצאת דופן לתת בראש ל-HOT ו-yes", הנחית עופר לוי, מנכ"ל בלוקבסטר, "זו חבילה המתאימה יותר להרגלי הצפייה של הדור הנוכחי. לכך נוסיף שירות VOD המתאים לצרכים של הצופים. אני לא חושב ש-yes ו-HOT ייעלמו אך ייכנס לשוק שחקן מסוג אחר שיציע משהו אחר לקהלים אחרים"

 

בשירות של בלוקבסטר, שעדיין נמצא בשלבי ניסוי, מחיר כל תוכנית בין 16 ל-19 שקלים, כאשר המחיר למעשה מוכתב על ידי האולפנים. למרות המחיר, לוי סבור כי האפשרות להוריד סרטים באיכות גבוהה תוך 10 דקות בלי חשש מווירוסים ועם תרגום לעברית יקרוץ לקהל גדול, אך אין לו חלומות שהפיראטיות תחוסל בשל השירות.

  

קרני זיו מסרבת להתרגש לפחות באופן מוצהר. "האם בלוקבסטר תשקיע בהפקות מקור? הם לא יצליחו להחזיר את ההשקעה. לוי בתגובה: "ביום שיהיו לנו 500 אלף ואחד מנויים נשקיע בהפקות מקור". "אנחנו מקדמים בברכה כל תחרות", אמר ויזנטל, "יש הבדל בין 40 ערוצים לחמישה ערוצים. צופים שיבקשו תכנים משלימים באמצעות ה-VOD של בלוקבסטר יגלו כי הם משלמים הרבה יותר מכפי ששילמו ל-yes או HOT. אני לא חושב שהשירות הזה מאיים על חברות הטלוויזיה הרב ערוציות". 

 

בין אם שירותי ה-DTT יפגעו מהותית בחברות, ברור לחלוטין כי ב-HOT ו-yes לא אדישות לתחרות העומדת בפתח. התחרות עשויה לכפות עליהן להשתכלל, להציע שירותים אטרקטיביים יותר לצופים ולבצע השקעות שהן לא ששות לקראתן.

 

טלוויזיה במסנג'ר

ה-DTT עשוי להיות זרז למעבר לשידורי IPTV, טלוויזיה אינטראקטיבית עשירה בפס רחב. עדי אייל, מנהל חטיבת האון ליין החדשה במיקרוסופט ישראל, הדגים באירוע ישומי IPTV של Microsoft TV, אף לא אחד מהם זמין בישראל כרגע. ישומים אלה מאפשרים לצופים לגלות תוכניות, סרטים, תמונות ומוזיקה באמצעות השלט, לשתף עם חברים ולקבל המלצות צפייה מהם, להקליט תוכניות והכל בסטנדרט צפייה רגיל או איכותי.

 

"אנחנו לא שמים את כל הביצים בסל אחד ומאמינים שלא יהיה פתרון אחד לטלוויזיה דיגיטלית", אמר אייל, שהדגים במושב את המסנג'ר TV, שירות חדש שהושק בעברית בסוף השבוע. מדובר בתוכנת המסנג'ר הרגילה עם תכונה נוספת המאפשרת לשתף תכני וידאו עם חברים ולצפות בהם במשותף ובמקביל לצ'וטט.

 

כדאי להזכיר כי לא כל מוצר חדשני בהכרח מצליח. המדיה סנטר, המחשב הסלוני של מיקרוסופט שהושק בשנה שעברה בישראל, לא הצליח, אם כי אייל טען כי ההערכה של פלד לפיה מדובר ב-500 משתמשים בלבד "אינה מדויקת".

   

אז מי ינצח בקרב על הסלון?

"אני חושב שאפל תנצח עם ה-Apple TV (מכשיר המזרים מדיה מהמחשב לטלוויזיה ג.מ.). מדובר במכשיר מדהים בעל מכניזם טוב בהרבה ממוצרי מיקרוסופט. אפשר להוריד תכני וידאו, לצפות בהם במחשב הנייד, ב-iPhone ובכל מקום וזמן".

 

"אפל לא תנצח בוודאות", אמר אייל, "אפל מציעה גן נעול. לא ניתן להוציא את התכנים מחוץ למכשירי אפל. אני לא מאמינים שכולם ישתמשו באותו טלפון ומחשב נייד. הלקוחות מעוניינים בחופש בחירה", ושיינברג הזכיר כי גם מיקרוסופט נועלת את המשתמשים שלה באמצעות פורמטים קנייניים. לוי אמר כי "מי שידע לשלב בין המחשב טלוויזיה לסלולרי ינצח". זיו, מצידה אמרה שמי שינצח יהיה מי שיביא את התכנים הכי טובים, "ולא משנה אם הם בטלוויזיה סלולר או באינטרנט".

 

"חשוב לזכור כי אתרי האינטרנט נהנים מהשקעה גדולה של גופי הטלוויזיה", אמר ויזנטל, "אין כרגע מודל עסקי מתגמל לתכנים מקצועיים באינטרנט, אך מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי הצפייה באינטרנט מעודדת צפייה בטלוויזיה ולא להפך".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטלוויזיה לא הפסידה בקרב על הסלון
צילום: ליאור קורן, dtown
מומלצים