שתף קטע נבחר

חוק דואר הזבל: מה יקרה ב-27 בנובמבר?

בסוף נובמבר יכנס לתוקפו החוק נגד דואר זבל שנועד לצמצם משמעותית את תופעת הפרסומות הבלתי קרואות, בדואר אלקטרוני, SMS ובטלפון. ספקיות האינטרנט אופטימיות, חברות הסלולר כבר ערוכות ורק הספאמרים בפאניקה

בעוד כשבועיים, ייכנס לתוקפו התיקון לחוק התקשורת בדבר "שיגור דבר פרסומת באמצעות מתקן בזק". תיקון זה לחוק שעבר בכנסת בחודש מאי, נועד להגן עלינו, הצרכנים, מפני המתקפה הפרסומית הכוללת על תיבת הדואר האלקטרוני שלנו, בטלפון, בפקס ובהודעות טקסט בסלולר. חברות רבות שעד כה נהנו מהמצב הקיים, יצטרכו להתרגל למצב חדש, שבו נמען שקיבל הודעה פרסומית לא רצויה - יוכל לתבוע אותן ואף לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק - בסך 1,000 שקלים (אך רק החל מה-1 בדצמבר, בשל עיכוב בפרסום ברשומות, ניתן לתבוע).

 

המודל שנבחר ליישום החוק הוא מודל פוזיטיבי (Opt In), כלומר שחברות הפרסום יוכלו לשלוח הודעות דואר זבל רק למי שנתן את הסכמתו לכך במפורש מבעוד מועד. זאת, בניגוד לעמדתם של המפרסמים שביקשו להפעיל מודל נגטיבי (Opt Out), לפיו דואר הזבל יפסיק להישלח רק למי שביקש להסיר את עצמו מרשימות התפוצה לאחר שכבר קיבל דואר זבל. 

 

משמעות הדבר, בין השאר, שבימים אלה נשלחות מטעם חברות שונות הודעות, שמטרתן להשאיר את הנמען בתוך רשימת התפוצה שלהן, ולקבל את הסכמתו לקבל הודעות פרסומיות - עוד בטרם ייכנס החוק החדש לתוקף. מספר חברות וארגונים כבר שלחו למנויים מיילים וביקשו אישור כדי להמשיך ולשלוח.

 

 

ספקיות האינטרנט אופטימיות

ספקיות האינטרנט בישראל נאבקות מזה שנים בזבלנים, וכמו בשאר העולם רואות הצלחה חלקית בלבד. דואר זבל שנשלח דרך השרתים שלהן לא מכניס להן כסף, אלא רק מסבך אותן בצרות: חברות האבטחה מכניסות אותן חדשות לבקרים ל"רשימות שחורות" של דואר זבל, ואז הלקוח הפשוט של הספקית, שרוצה לשלוח מייל לדודה בחו"ל, מגלה שהוא נחסם - יחד עם כל לקוחות החברה.

 

013 נטוויז'ן אומרת כי החברה לא נוקטת עמדה בכל הקשור למאבקי גולשים בחברות המפרסמות ושולחות דואר ללקוחות. "ל-013 נטוויז'ן מערכות המיועדות להתמודדות עם תופעת דואר הזבל כבר שנים רבות. צוות ה- Abuse של 013 נטוויז'ן ערוך תמיד לסייע ללקוחות ומסייע להם באופן שוטף, בכפוף כמובן למגבלות החוק", מסרה דוברת החברה. "החוק החדש מקנה לאזרח את האפשרות לפעול כנגד מפרסם הפועל שלא בהתאם להוראות החוק, אך אינו נותן כלים חדשים לספקיות האינטרנט במאבק בתופעה. העזרה אותה אנו יכולים לספק ללקוחות, תמשיך להתמקד בהסבר מה ביכולתם לעשות על מנת לצמצם את חשיפתם לספאם".

 

בזק בינלאומי חוזה שיפור במצב תיבות המייל של לקוחותיה. "עם כניסת החוק החדש לתוקפו, בזק בינלאומי מצפה לירידה בהיקף תלונות הספאם.  החברה תעשה ככל שביכולתה לנקיטת צעדים לאיתור ומניעת משלוח ספאם על בסיס שרתי החברה. כל מקרה ייבחן לגופו ברוח מדיניות האכיפה המחמירה בה פועלת החברה כבר היום", אומרים בבזק בינלאומי.

 

גם 012 סמייל מסרה כי החברה "אכן תהיה ירידה בכמויות הספאם עם כניסת החוק לתוקף. החברה מפעילה מערכות ייעודיות המתמודדות עם תופעת דואר הזבל כבר שנים רבות, והייתה אף הראשונה לתבוע ספאמר. החברה תפעל על פי החוק ותעשה את מרב המאמצים על מנת להמשיך ולצמצם את חשיפת הגולשים לספאם".

 

חברות הסלולר: כבר ערוכות לחוק

חברות הסלולר אינן נסערות בגלל החוק, ואינן מבצעות שינויים מפליגים במדיניות שלהן. למעשה, כולן הבהירו כי כבר כיום הן עצמן לא שולחות הודעות SMS בלתי קרואות, והבעיה נובעת בעיקר מגורמים חיצוניים, שאינן נתונים להשפעתן ומנצלים לרעה את הרשתות שלהן.

 

חברת פלאפון נערכה מבעוד מועד לתיקון החדש לחוק והתאימה אליו את מערכותיה. במסגרת זו עודכנו כל ספקי התוכן עמם החברה עובדת התבקשו לבצע את ההתאמות הנדרשות בחוק. יש לציין, כי כבר כיום לקוחות פלאפון מתבקשים לאשר קבלת מידע שיווקי ב-SMS במעמד חתימת החוזה. עם כניסת החוק לתוקף, לקוח אשר על פי חוק לא ניתן לשלוח אליו מידע שיווקי, יוסר מרשימות התפוצה, כך מתארים בפלאפון את ההיערכות לקראת יישום החוק.

 

"משלוחי SMS בתפוצה רחבה, המבוצעים על ידי ספקי תוכן חיצוניים, אינם באחריות חברות הסלולר, שכן הן מוגדרות בחוק כ'צינור' המעביר את המידע בלבד. באחריות הגורמים הרלוונטיים לוודא כי ההודעות ישלחו בהתאם לאישור הלקוח, ועל פי דרישות החוק", נמסר מהחברה. מפרטנר-אורנג' מסרו רק כי החברה מודעת לחוק ונערכת בהתאם, אך לא הרחיבו כיצד. מסלקום נמסרה תגובה לקונית ברוח דומה: "החברה נערכה כמתבקש לכניסת החוק ותפעל בהתאם להנחיותיו". 

 

"שר התקשורת לא מתחשב"

חיפוש פשוט בגוגל של צמד המילים "דיוור ישיר" מניב תוצאות הכוללות עשרות חברות שעוסקות בשליחת דואר אלקטרוני פרסומי, באמצעות

מערכות אוטומטיות שעובדות בשיגור כמויות ענק.

 

מחירם של מיליון מיילים פרסומיים, למשל, הנשלחים לכתובות עם סיומת .il ישראלית, הוא כ-1,700 שקלים - זול בהרבה מפרסומת בעיתון, ג'ינגל ברדיו, שלט חוצות או באנר באתר אינטרנט מוביל. מספיק שאחוז זעום מהמיליונים המקבלים את המייל ירכשו את המוצרים כדי להפוך את הספאם לעסק משתלם.

 

עופר האפרתי, הבעלים של חברת "אימיילון" שמשווקת חבילות פרסום במייל, התגייס למאבק והקים בשיתוף עם משווקים במייל אחרים עמותה בשם דוא"לי - דואר אלקטרוני ישראלי, שמטרתה לדאוג לאינטרסים שלהם ולהיאבק בחוק. הפתרון הוא, לדבריו, מאגר מקוון מרוכז, בו ניתן יהיה להסיר כתובת של כל אדם שאינו מעוניין לקבל דוא"ל פרסומי, והמשווקים אף מעידים כי הם מוכנים לממן הקמת מאגר כזה באמצעות מס ייחודי.

 

"בלי שיווק במייל לא נרוויח - חד וחלק. החוק לא יפתור את הבעיה. ממילא 80 אחוזים מהמיילים האלו נשלחים מחו"ל בצורה אנונימית", הוא אומר, וגורס כי רוב המיילים המכונים בטעות 'ספאם' נשלחים לאנשים ששוכחים להסיר את ה-V המסומן ליד "אני מעוניין לקבל עדכונים" בטפסי ההרשמה לאתרים חדשים, למשל.

 

"הרשימות ה'חוקיות' כביכול יהיו כפי שהן כבר עתה, רק הרבה יותר יקרות - דבר שיפגע קשות בחברות שרוצות פרסום במיילים", גורס האפרתי. נותר לתהות: האם החוק יכול לייקר את שליחת הספאם על מנת להפכו לבלתי משתלם?

 

"שר התקשורת אטיאס נוהג בחוסר התחשבות ובעזות מצח כלפי העסקים הקטנים, שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם עבור שלטי חוצות ופרסומות בטלוויזיה. הוא לא נוגע בעמותות, או בגופים פוליטיים, שרשאים לשלוח דואר זבל חופשי", אומר רונן וייס, מנכ"ל המכללה לעסקים ומי שניסה להוביל את המאבק נגד החוק החדש, אך כעת נאלץ לקבל את השינוי. "עשינו נסיונות רבים, קיימנו שיחות ופגישות עם משרד התקשורת. היו דיבורים יפים, והבטיחו לנו שישתדלו, אבל בפועל לאף אחד לא באמת אכפת. עוד מעט מחליפים ממשלה, וייקח עוד הרבה זמן עד ששר חדש ייכנס וילמד את הנושא ומשהו אולי יזוז".

 

בינתיים, הוא אומר, "אנחנו מנחים את הלקוחות שלנו איך לנהל רשימות דיוור ישיר בהתאם לחוק, אבל לא אמרנו את המילה האחרונה במלחמה הזו".

 

השתתפו בהכנת הכתבה: ניב ליליאן, אהוד קינן, אדר שלו

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בקרוב נקבל פחות ספאם?
צילום: IndexOpen
מומלצים