שתף קטע נבחר

בעקבות דברי ברקת: האם לפרק גשר המיתרים?

ראש העיר ירושלים הנבחר אמר כי ישקול לפרק את גשר הרכבת הקלה שנחנך לפני כחצי שנה - ועורר סערה בעירו. המצדדים ברעיון טוענים כי מדובר במפגע השואב תקציבי ענק, המתנגדים גורסים כי הפיתרון נעוץ בקידום הרכבת הקלה. הצטרפו לדיון

רבים הרימו גבה נוכח דבריו של ניר ברקת, ראש העיר הנבחר של ירושלים, אשר הצהיר כי ישקול לפרק את גשר המיתרים. במסיבת עיתונאים ראשונה שקיים לאחר ניצחונו אמר ברקת ש"חשוב לו שמשאביה של ירושלים יופנו לתחומים כמו חינוך, תרבות ותברואה הסובלים ממחסור בתקציבים ולא בעלויות הגבוהות של הגשר".

 

עלות הקמתו של הגשר, שבנייתו הסתיימה בחודש יוני, ותפקידו לאפשר את תנועת הרכבת הקלה מעל צומת הכניסה לעיר, נאמדת בכ-245 מיליון שקלים. גשר המיתרים כבר עורר שלל של מחלוקות בעבר, החל מעלויות הקמתו, דרך טקס השקתו הגרנדיוזי ועד לתלונות תושבים על כך שניתן להציץ מתחת לחצאיות של ההולכות על הגשר.

 

אצ'ה בר, מנהל מועדון ההופעות בעיר, סבור כי ברקת צודק בדבריו. "הגשר אמור לשמש למעבר של הרכבת הקלה. עם זאת, כבר שנים שעבודות הבנייה ממררות את חייהם של תושבי העיר ואילו הרכבת אינה נראית באופק. אם לא תהיה רכבת בזמן הקרוב ועלות האחזקה תישאר גבוהה, אולי באמת צריך לשקול את פירוקו. תעלת בלאומילך זה באמת כבר אמנות ביחס לכל ההתנהלות שם. בתור מונומנט, אני חושב שהגשר הוא מרהיב. אבל איפה ששמו אותו? על הפנים. סוג של בדיחה עצובה".


גשר המיתרים בכניסה לירושלים (צילום ארכיון: גיל יוחנן) 

 

בר סבור כי ברקת צודק בדבריו שיש לעודד את התרבות בירושלים על חשבון פרויקטים אדירים כמו גשר המיתרים. "בתור מנהל מוסד תרבות בירושלים, כל הכבוד לברקת על כך שהוא מעניק חשיבות לנושא ורואה בזה יעד חשוב שימנף את העיר. התפיסה שתרבות מניעה את הכלכלה נכונה, זה גם מביא אנשים ותיירים העירה. כבר די הרבה שנים יש הזנחה בכל הפרמטרים ונוצר עיוות גדול ביחס שבין השקעת העירייה במוסדות תרבות לעומת ערים אחרות".

 

"יש משהו מאוד מוזר בעיר בירה עם תקציב של שלושה מיליארד שקל, שמשקיעה רק תשעה מיליון שקל בתרבות. עד לפני שנתיים התקציב היה נמוך עוד יותר - חמישה מיליון שקל לשנה", מוסיף בר. "רק בשנה שעברה לכבוד חגיגות ה-40 לאיחוד העיר הוסיפו ארבעה מיליון שקלים. זה ממש מגוחך, פשוט לעג לרש", גורס בר, המייצג בין היתר את וועד הפעולה למנהלי מוסדות התרבות בירושלים.

 

במקום להרוס, שייקדמו את הרכבת

אך יש מי שדבריו של ראש העיר הנבחר לא נפלו על אוזניים כרויות. האדריכל דוד קרויאנקר, אשר ליווה ותיעד את הקמת גשר המיתרים, סבור כי דבריו של ברקת הזויים, לא נכונים ולא מציאותיים. "זה שהיה צריך להיות גשר בכניסה לעיר זה ברור לחלוטין. הגשר הוא לא רק מונומנט, הוא קודם כל גשר שאמור להעביר בעתיד את הרכבת הקלה מעל הצומת הכי סוער במדינה. הרכבת והגשר הן מקשה אחת. אין גשר מיתרים בלי רכבת, ואין רכבת בלי גשר מיתרים".

 

לדבריו של קרויאנקר, היה אפשר לבנות גשר בטון מכוער, אך הוחלט שאם כבר לבנות גשר אז להתחשב בכך שמדובר באזור ייצוגי של הכניסה לעיר. "נכון היה לבנות משהו לא שיגרתי שישדר קידמה וחזון. תמיד אהבתי את הגשר: הוא אלגנטי, קל, ויש משהו בצורה שלו שמשדר אפילו מודרניות וחילוניות. העיר כבר מוצפת בסמלים בנאליים של חנוכיות, מגני דוד ואובייקטים המעוטרים בצורת חומות העיר העתיקה. יש פה משהו לא בנאלי, לא חרדי ובעל תרבות אסטתית", הוא טוען.

 

גם מבחינה פרקטית, מבהיר קרויאנקר, כי דבריו של ברקת מוטעים ואף מזיקים. "עם כל התקלות, הבעיות, העיכובים והסבל הנגרם לתושבי העיר, הייתי מצפה מברקת שידחוף קדימה ולא ימשוך אחורה. הגשר כבר נמצא בשלב מתקדם, אז להרוס אותו? זה פשוט לא רלוונטי. אדם שרק מתחיל את הכהונה צריך ללכת קדימה ולומר שידאג לכך שבניית הקו הראשון של הרכבת הקלה תסתיים בזמן הקצר ביותר. עליו לעבוד למען קידום הפרויקט, לא לתקוע אותו".

 

ומה אתם חושבים? סמנו "בעד" אם אתם חושבים שצריך לפרק את גשר המיתרים, או "נגד" אם אתם מעדיפים להשאיר את הגשר עליו תנוע הרכבת הקלה.


פורסם לראשונה 13/11/2008 23:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גשר המיתרים (ארכיון)
צילום: אלבטרוס
מומלצים