שתף קטע נבחר

רוקדים כל הדרך לקמרון

היוצרים עופר עמרם ורננה רז יגיעו לרפובליקה של קמרון, לסדרת מפגשים עם אמנים ורקדנים, שבסופה יעלו ערב יצירות משותף. עמרם: "המשמעות של הדבר היא חילופי תרבות במובן האמיתי של המילה"

השחקן עופר עמרם והרקדנית והכוריאוגרפית רננה רז יגיעו בסוף השבוע הקרוב לרפובליקה של קמרון, במרכז אפריקה. השניים משתפים פעולה כבר שנים רבות, בין היתר בהפקת תיאטרון התנועה החלומי, "סיפורו של איש בודד". העבודה, שגרפה את פרס הצגת הפרינג', הציגה לראשונה בקמרון בשנה שעברה ופתחה פתח לשיתוף פעולה עם יוצרים מקומיים. בעקבות ההצלחה הוזמנו עמרם ורז לקחת חלק בפרויקט מיוחד, במסגרת פסטיבל המחול "גופים ומחוות" שנערך זו השנה השלישית ביאונדה, בירת קמרון.


"סיפורו של איש בודד". פתח את התיאבון לאמנות מסוג אחר בקמרון (צילום: אבי נתן)

 

"בעקבות ההופעה בשנה שעברה בקמרון נוצר קשר מצוין מול שגרירות ישראל והשגריר אבי ניר, שביחד עם הפסטיבל העלה את הרעיון לקיים מספר סדנאות בשנה הקרובה עם רקדנים מקומיים, ובסופו של דבר העלאת מופע משותף לקראת הפסטיבל בשנה הבאה", אומר עמרם בראיון ל-ynet.

 

חילופי תרבות במובן האמיתי

העבודה, שלמעשה החלה בסדנאות מאולתרות כבר במהלך ביקורם הקודם, תמשך בסדרת מפגשים בסוף השבוע הקרוב וסיבוב מפגשים נוסף בתחילת 2009. "המשמעות של הדבר היא חילופי תרבות במובן האמיתי של המילה. זה מפגש אחד לאחד, גוף לגוף בתוך הסטודיו, בין תרבויות מאד שונות אחת מהשנייה", מוסיף עמרם.

 

"יש שם רקדנים עם יכולות הבעה פיזיות מדהימות, אבל הם חסרים את היכולות הטכניות כמו למשל ביצוע קומבינציות מורכבות, תפיסת חלל וקומפוזיציה. אני מעריץ את הפיזיות שלהם והחופשיות שיש להם בגוף ולהיות לידם זו השראה. אישית, הייתי רוצה לפתוח להם את הראש לעוד צורות ביטוי. צריך לזכור שכל עולם המחול המודרני נמצא בשלבים של פיתוח באפריקה, וזה מרגש לקחת חלק בזה במסגרת שיתוף פעולה אמנותי שכזה".

 


עופר עמרם ורננה רז בסדנת מחול בקמרון (צילום: איריס מימבה) 

 

לדברי עמרם, הרקדנים הקמרונים שישתתפו בפרויקט אינם רוקדים במסגרות מחול פורמליות וזה חלק מהסקרנות לקראת המפגשים. "אין בקמרון להקת מחול רשמית וגם לא מוסדות רשמיים ללימודי מחול. הריקוד הוא עדיין בשלב של מחול פולקלוריסטי מסורתי, ומהביקור הקודם התרשמתי שיש שם צמא גדול לידע", מוסיף עמרם. החזרות ייערכו במרכז תרבות צרפת ובאולם שנבנה ביאונדה הבירה על ידי פטרונית אמנויות מקומית.

"אין למעשה בקמרון שום מתקנים מותאמים למחול ולחזרות וגם זה יוצר מפגש בלתי אמצעי וישיר", אומר עמרם ומספר על הסקרנות הרבה שעוררו הסדנאות המאולתרות שהעביר ביחד עם רז בביקורם הקודם: "עשינו הפעלות לילדים בכנסייה שנותנת שירותי בריאות ואוכל לילדים יתומים. שם גם קיימנו מפגש עם רקדנים ואמנים ואפשר היה להרגיש את הרצון שלהם להיפתח החוצה מבחינה תרבותית ולספוג דברים חדשים. זה היה מאד מרגש".

 

כל מקום והרגישויות שלו

גם המפגש עם הקהל היה חוויה יוצאת דופן לדבריו. "הופענו עם סיפורו של איש בודד בכל מיני מדינות מטורקיה ועד אסטוניה, מצ'כיה ועד גרמניה ופולין, ובכל מקום לכל קהל יש את הרגישויות וההתרגשויות שלו", אומר עמרם.

 

"הקהל הפולני מגיב בצורה יותר רגשית. הגרמנים הגיבו בצורה יותר אנליטית. בקמרון, מה שהיה ייחודי, זה התגובות תוך כדי מופע. מאד מקובל שם לדבר ולהגיב לדברים שמתרחשים על הבמה. אני משער שזה נובע מכך שהתיאטרון שלהם החל ממסורת של מספרי סיפורים. בהצגה שלנו אין פניה ישירה לקהל ואני חושב שבתחילה זה הרגיש להם מוזר".

 

"התגובות היו מאד נאיביות", ממשיך עמרם. "בקטעים שבהם ישנן רמיזות מיניות הם קראו קריאות כמו ילדים. זה היה מעניין, כי מצד אחד ראינו ריקודים אפריקנים, שבעיניים מערביות נראו לנו מאד חושניים עם חלקי גוף חשופים והתייחסות ארוטית כמעט מפורשת שמבחינתם מקובלת כיוון שהיא חלק מהריקוד המסורתי. מצד שני, ברגע שעל במה נוצרת סיטואציה מינית זה מתפרש בעיניהם כנועז".


תמונות מהביקור הקודם בקמרון (צילום: איריס מימבה) 

 

לחפש את נקודת החיבור

עמרם ורז יוצאים לחפש את נקודות החיבור ולבנות גשרים אמנותיים עם יוצרים מקומיים. בסדנה הם מתכוונים לשלב תרגילים לפיתוח טכניקות ריקוד מודרני, דגשים על תנועה במרחב ויצירת סצנות או תמונות בימתיות. "חשבנו להשתמש בפס הקול של להקת אוי דיוויז'ן, שבו השתמשנו בעבודה קודמת שלנו אוב, שעלתה בפסטיבל ישראל במסגרת פרויקט הדיבוקים של הבימה, כרקע לעבודה החדשה".

 

עמרם מוסיף: "החיבור בין מוזיקה באידיש ללהקת רקדנים שחורים על במה נראה לנו מדליק. אנחנו לא רוצים להגיע למקום של מערב מול אפריקה או פולקלור מול מחול קלאסי, אבל המתח הזה קיים והוא טבעי. בין שני המקומות האלה, אנחנו מבקשים לייצר מגע".

 

במהלך ביקורם בקמרון עתידים רז ועמרם להיפגש עם שרת התרבות של הרפובליקה של קמרון. "פגשנו את שרת התרבות בעבר", אומר עמרם. "מדובר באישה מאד מרשימה וזו הזדמנות טובה נוספת לדבר על שיתופי פעולה מסוג זה".

 

עם "סיפורו של איש בודד" ימשיכו השניים לטייל בעולם גם בחודשים הקרובים. ההצגה תשתתף ב-13 בינואר בפסטיבל Revolutions שייערך בניו מקסיקו. "יש משהו בשפה התיאטרונית של ההצגה, העובדה שהיא

נטולת מילים ועצם זה שהיא למעשה מה שנקרא 'Cross Genre', שמתקשר עם סוגים שונים ומגוונים של קהל. יש בה הפעלת בובות, יש בה לא מעט קטעי תנועה והיא מספרת סיפור בכמה וכמה שפות. אני חושב שזה האפיל שלה, לצד העובדה שהיא מעוצבת כמו אגדה ומנותקת ממקום וזמן קונקרטיים. ההפשטה עוזרת לתקשר את זה עם הקהל".

 

ערב הנסיעה לקמרון יציגו עמרם ורז את "סיפורו של איש בודד" פעם נוספת באולם תיאטרון צוותא בתל אביב ביום ג', 18 בנובמבר. בחודש דצמבר יתארחו השניים בתיאטרון ענבל עם ההצגה "אוב", שעלתה בבכורה במסגרת פרויקט הדיבוקים של תיאטרון הבימה ופסטיבל ישראל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיבור שמצליח לגעת גם בחו"ל
צילום: אבי נתן
לאתר ההטבות
מומלצים