לכבוד הבוז'ולה: 10 עובדות בריאות על יין

יש בו נוגדי חימצון, הוא מעכב את פעולת הסרטן, מגן על המוח, מאריך את החיים - וגם מכיל מתכות, פוגע בכבד ומעלה את הסיכון לסרטן השד. אז ללגום או לא ללגום? 10 עובדות על יין, עם פתיחת בקבוקי הבוז'ולה 2008. לחיים

כבכל שנה, תחלנה חגיגות היין המסורתיות של הבוז'ולה נובו ברחבי העולם - היום (ה'). במסגרת חגיגות אלה ייפתחו בחצות אלפי בקבוקים מיינות הביכורים הללו. גם כאן ינצלו חובבי היין את ההזדמנות להרים עוד כוסית ולהשיק את בקבוקי שנת הבציר 2008, שתגיע בקרוב למדפים. תרבות היין שהתפתחה בישראל הביאה עמה אמונות רבות בנוגע לשתיית היין ובריאותו לגוף. אז לפני שמשיקים כוסית, בדקנו מהן העובדות הבריאותיות הנוגעות לשתייתו.

1. הלעיטני נא מן האדום האדום הזה - ורק מהאדום

יין אדום ידוע כעשיר בנוגדי חמצון המגינים על הלב ושומרים על בריאות כלי הדם. בניגוד ליין לבן, היין האדום מכיל פיטו-כימיקלים כמו פלבנואידים ופנולים, ובתהליך התסיסה עם קליפות הענבים עוברים החומרים החשובים הללו ליין. מכאן שרק יין שתסס עם הקליפות, כלומר יין אדום, יכיל את היתרונות התזונתיים הללו.

2. מעכב את הסרטן

מגזין Clinical Cancer Research פרסם לאחרונה מחקר הנוגע לכימיקל הנקרא רסרבאטרול. על פי תוצאות המחקר עולה כי הרסבאטרול מסוגל לעכב סוגים שונים של גידולים סרטניים ואף להמיתם מבלי להשפיע על תאי דם הנמצאים בסביבת התאים הנגועים. כמו כן, מצא המחקר כי הכימיקל הגביר את פעילות התרופות כנגד תאי הסרטן. חשוב לציין כי הכימיקל אינו אפקטיבי לכל סוגי הסרטן, ובהם סרטן השד. הממצא מחזק את מסקנות מחקר חשוב אחר שפורסם במגזין היוקרתי science, בו נמצא כי לרסבאטרול השפעה דומה לפעילות חומרים כימותרפיים.

יעיל נגד סרטן. יין אדום

3. חומציות וצרבת

יינות אדומים ויינות לבנים שונים גם במרכיב החומצי שלהם. בניגוד ליין לבן, מכיל היין האדום מרכיב הנקרא טאנין, המסייע ליישונו ולטעמו של היין האדום. מכיוון שהטאנין מופק מקליפות הענבים, נעדר היין הלבן מרכיב זה. "כפיצוי" על העדר הטאנין, רמת החומציות גבוהה יותר ביינות לבנים, והמרכיב החומצי ביין הלבן משמש זרז לצרבת. יש לציין כי משקאות אלכוהוליים בכלל מהווים זרזים להופעתה של אורחת לא קרואה זאת, אולם גם מידת חומציותן מהווה מרכיב נוסף להופעתה. לכן, אם אתם נוטים לסבול מצרבת אך בכל זאת מעוניינים לשתות יין, מומלץ ליטול תרופות המונעות את הופעתה של הצרבת מראש.

4. הגנה על החניכיים - וגם על המוח

מחקר שנערך על-ידי אוניברסיטת Laval בקנדה, הראה כי שתיית יין אדום יכולה למנוע פגיעות בחניכיים - שכן מרכיב ה-polyphenols שביין אדום חוסם את ייצורם של רדיקלים חופשיים המזיקים לחניכיים. כמו כן צריכה של יין אדום מגינה על המוח והכליות מפני הצטברות יתר של רדיקלים נטולי חמצן, האופיינית לדיאטה עשירה בכולסטרול.

5. מתכון לילדים רגועים

מחקר שנערך בלונדון לאחרונה סותר דעות ישנות כי שתיית יין במהלך ההיריון גורם לפגיעה בעובר. המחקר החדש טוען כי שתיית כוס יין אחת בשבוע אפילו מיטיבה עם נשים בהריון וכי ילדים לאמהות ששתו כוס יין בשבוע סבלו מפחות הפרעות בהתנהגות, הפרעות קשב והיו בסיכון נמוך לסבול מקשיים חברתיים, בהשוואה לתינוקות של אמהות שבחרו להימנע משתיית יין במהלך ההיריון.

טוב ללב ולנשמה

6. מתכון לחיים ארוכים

מחקר חדש שפורסם במגזין journal PLos One מצא כי רסברטרול, חומר הנמצא בענבים אדומים, יעיל להארכת תוחלת החיים. רסברטרול הוא נוגד חימצון ביולוגי מסוג פוליפנול המשתייך למשפחת אנזימים המכונים סירטואינים (sirtuins), וחוקרים מצאו כי למרכיב יש קשר לעיכוב בהזדקנות.

7. ישמח לבב

מחקר שפורסם לאחרונה בשוודיה ממכון קרולינסקה בשטוקהולם, מצא כי שתייה מתונה של יין עשויה למנוע התקף לב שני למי שסבל בעבר מהתקף לב. צריכה מתונה של יין מפחיתה את רמת החלבון מגיב C וחלבון אינטרלויקין 6 בדם ובכך משפיעה על הפחתת דלקות המונעות התקף לב, בעיקר בקרב אלה שסבל מכך בעבר. המחקר מראה כי אלו שמתנזרים מיין לאורך זמן הם בעלי סיכוי גבוה ב-20% יותר ללקות בהתקף לב נוסף או שבץ ביחס לאלו ששותים באופן מתון.

8. הארומה בטעם נירוסטה?

אך לא הכל דבש: מחקר שנערך על ידי מדענים בריטים מאוניברסיטת קינגסטון אשר פורסם בבכתב העת Chemistry Central Journal, חשף רמות מתכת מסוכנות ביין אדום. ביינות ממדינות אירופיות הנחשבות יצרניות פופולאריות, כמו צרפת, גרמניה, אוסטריה ופורטוגל, נמצאו לעיתים קרובות רמות מסוכנות של מתכות העלולות לגרום להיווצרות פרקינסון, בעיות נירולוגיות, ודלקות כרוניות.

9. מסוכן לנשים

מחקר ענק של חוקרים אמריקנים שבדקו יותר מ- 184 אלף נשים מצאו כי די בשתיית כוסית יין אחת ליום כדי להגביר את הסיכון לסרטן השד ב- 32%. שתיית שלוש כוסות או יותר מגבירה את הסיכון למחלה ב- 51%! החוקרים טענו כי הממצאים היו דומים בכל סוגי האלכוהול ששתו הנשים וכי תוצאות המחקר מחזקות את ההשערה לפיה האלכוהול מתערב בפעולת ההורמון אסטרוגן. למרות ממצאים מדאיגים אלו ציינו החוקרים כי עוד מוקדם לפרסם המלצות בדבר צריכת אלכוהול, אולם על נשים להיוועץ ברופא המטפל כדי להעריך את גורמי הסיכון שלהן לסרטן שד .

10. לשתות, בלי להגזים

שתייה רבה של יין (גם אדום) הופכת את האלכוהול שבו לשומנים בדם. בניגוד לפחמימות, אלכוהול נספג ישירות בגוף ועובר מהקיבה לדם ומשם לכבד (שאר רכיבי המזון נספגים דרך המעי ואז ספיגתם איטית יותר). בשל הספיגה המהירה של האלכוהול בכבד והמבנה המיוחד שלו, הכבד נוטה במקרים רבים לאגור אלכוהול כחומצות שומן ולא להשתמש בו כמקור אנרגיה זמין. מצב זה גורם לכך ששתית אלכוהול מעלה בצורה ניכרת את רמות השומנים בדם (טריגליצרידים), גם אם כמות הקלוריות ששתיתם שווה לארוחה רגילה.

• הכותבת הינה דיאטנית קלינית וספורט M.Sc. ויועצת מקצועית לדקסל פארמה (דקסון). סייע בהכנת הכתבה היינן המומחה אנדרי סוידאן