שתף קטע נבחר

המשבר הפנסיוני - לא כולל שירות

מנהלי ההשקעות בגופים הפנסיוניים מסבירים לנו מדוע חשוב היה להגדיל את דמי הניהול וכיצד אנחנו החוסכים מרוויחים מכך, אולם גם במבחן שהם הציבו לעצמם - 'השירות היעיל' הם התקשו לעמוד. התערבות המפקח - מחוייבת המציאות

בכנס על המשבר בשווקים והשפעתו על החיסכון הפנסיוני, שנערך לפני ימים אחדים, אמר פרופ' אבי בן בסט מהאוניברסיטה העברית אמירה חדה ונחרצת: "אין להסכים עם דמי הניהול שיש כאן בארץ, אין לזה אח ורע בשום מקום בעולם". בן בסט, שהיה בעבר מנכ"ל משרד האוצר, היה בין המתריעים הבודדים על הבעייתיות בחוסר הפיקוח על ניהול ההשקעות של הגופים הפנסיוניים וזאת עוד הרבה לפני המשבר הנוכחי.

 

אמירתו בעניין דמי הניהול מעוררת שוב את הסוגיה, במיוחד לאור ההפסדים הכבדים של מנהלי ההשקעות. אין זה סוד שמאז עזיבת קופות הגמל את הבנקים עלו דמי הניהול של קופות הגמל. אפשר להתווכח בכמה, אבל הם עלו בצורה ברורה ועל זה אין ויכוח. אבל מה שמעניין הוא שמנהלי הגופים הפנסיוניים כפי שהם מרבים להתבטא באחרונה, מאמינים שגידול בדמי הניהול מוכיח את חשיבותו דווקא בתקופה כזו.

 

מנכ"ל בית ההשקעות 'פסגות', רועי ורמוס השיב השבוע בכנס כלכלי למתריסים כלפיו על דמי הניהול הגבוהים, מדוע חשוב שהחוסך יתרום את חלקו: "אנחנו צריכים לתת תשובה ל-3,000 - 4,000 פניות ביום, צריך לשבת עם לקוחות, היקף העבודה גדל משמעותית. אתם רוצים ניהול סיכונים כמו שצריך? אתם רוצים אנליסטים כמו שצריך? אתם רוצים חבילת שירות טובה?" הרעים ורמוס בקולו.

 

מי שקינן ספק בליבו מדוע הוא צריך להיפרד מדמי ניהול כפולים - כעת הותרו הספקות. כן, יש תמורה בעד האגרה.

 

הגדיל לעשות מאיר אוזן, יו"ר קבוצת שקל ויו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים, אותם גופים מתווכים הניזונים מקורלציה הדוקה בין דמי הניהול שאנחנו משלמים לקופון שהם גוזרים, שהתבטא בעניין בכנס אחר: "תעשיית הפנסיה מדשדשת בגלל גבייה של מעט מדי דמי ניהול". והוסיף "זה צריך להיות גם אינטרס של הלקוח שהענף ירוויח".

 

לא עמדו במבחן

מדבריהם של השניים כמו גם אמירות דומות שנשמעות מפי מנהלים שונים בתקופה האחרונה, ניתן להבין שיש אפשרות למזער נזקים, למתק את הדין: גם אם הפסדנו כסף - תמיד יעמדו גופי ההשקעות, לצידנו העמיתים, בשירות ובסיוע בשעת משבר.

 

אתם יודעים מה, למה להיות קטנוני? אני משוכנע שרבים יהיו מוכנים להוסיף עוד טיפה במחיר, כשיקנו את מכונת הכביסה או המקרר אם יבטיחו להם הרחבת השירות ל- vip או 'פלטינה' במקרה שיזדקקו.

 

אנחנו באמת רוצים אנליסטים כמו שצריך, שירות כמו שצריך ומענה טלפוני כשנהיה מודאגים מהסערה בחוץ. אבל הבעיה היא שלצערנו, בשעת המבחן האמיתית אותה אנו חווים כעת, לא היתה חבילת שירות, לא רק כזו הנושאת שם של מתכת יקרה, אלא אפילו הבסיסית ביותר.

 

כפי שהתבטא באזני השבוע עובד היי-טק שאיבד 22 אלף שקל מקרן ההשתלמות שלו: "במבחן הכסף הם לא עמדו, פה יש להם תירוצים והסברים בלי סוף ,הכסף הלך, אבל לפחות שיתנו שירות".

 

"נחזור אליך בקרוב"

דוגמאות לצערנו לא חסר והנה אחת מני רבים: איילת פנתה לקופת הגמל בבקשה לפדות אותה, מדובר בקופה נזילה שלכאורה פדייתה לא כרוכה בפרוצדורה מסובכת כלשהיא. העובדה הזו לא מנעה מבית ההשקעות המכובד, שרכש את הקופה עם אלפי עמיתיה לפני פחות משנה, להעביר אותה ואת משפחתה מסכת טירטורים ובירוקרטיה של לא פחות מ -4 חודשים.

 

מתברר שלא נזקקתי אפילו לשיחה עם איילת כמו גם פניות נוספות שהגיעו למערכת ynet בשביל להבין את המצב המקומם. לפני שבועיים ניסיתי בעצמי לברר מה קורה בקרן הפנסיה שלי. אחרי המתנה מציקה וממושכת בטלפון, נותבתי למוקד הודעות שם הובטח לי שיחזרו אלי בתוך 48 שעות.

 

אציין שלא מדובר באיזה בית השקעות צעיר שרכש קרן פנסיה קטנה ושולית (מבלי לפגוע חלילה בבית השקעות כל שהוא), אלא באחת מחברות הביטוח הגדולות. לא ביקשתי למשוך כסף או להעביר קופה, בסך הכל לדלות קצת מידע מה קרה לחיסכון הפנסיוני שלי בחודשיים הקודרים שחלפו. נראה לי בלתי הגיוני לחלוטין לקבל תשובה לאחר יומיים.

 

כנראה שגם המחשבה על שתי יממות היתה אופטימית מדי. את הטלפון חזרה קיבלתי לא פחות מ- 4 ימים אחרי. אבל שוב, למה להיות קטנוני? לפחות הם חזרו אלי, יש כאלה שעוד מחכים.

 

תוסיפו 'שירות' לרשימת המטלות

בעוד התשואות בקופות מתפרסמות מידי חודש, תמהיל ההשקעות ואפילו במקומות מסויימים דמי הניהול, האוצר לא מפרסם שום התייחסות לגבי השירות של הגופים הפנסיוניים, למעט דו"ח שנתי לקוני שמתפרסם בסביבות חודש מרץ.

 

באוצר מודים שבתקופה האחרונה גבר זרם התלונות למחלקת פניות הציבור בפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון, אבל מסרבים לפרט מעבר לכך.

 

למרות שמדובר בהכללה, כי בכל זאת ישנם גופים בהם השירות טוב ולקוחותיהם נהנו מתמיכה כשנזקקו לה, לא נחטא לאמת אם נאמר שרוב הגופים לא תפקדו כראוי ולצערינו עדיין מציאות זו נמשכת.

 

בתקופה זו שבה גוברים הקריאות להגברת הרגולציה, להידוק הפיקוח ולוועדות בדיקה למיניהם על גופי ההשקעות ועל דרך התנהלותם עם כספי חסכונותינו, חשוב מאד שיוסיפו באוצר עוד שורה ברשימת המטלות - פיקוח הדוק יותר על שירות אמין ויעיל בגופים הפנסיוניים. ועוד יותר חשוב, שיישמו את זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דמי הניהול - יש תמורה בעד האגרה?
צילום: איי פי
מומלצים