שתף קטע נבחר

קאיה ישנה, נגד קיה חדשה

המפיצה הבלעדית של מכוניות קיה בישראל, אשר איבדה את הזיכיון לפני חודשים אחדים לחברת טלקאר, תובעת את איש העסקים רמי אונגר והיצרנית הקוריאנית. הסכום - 156 מיליון שקל

תביעת ענק נגד מפיצת מכוניות קיה בישראל. חברת ק.מ.י (קוריאה מוטורס ישראל), עד לפני כשנה מפיצת מכוניות קיה בישראל, תובעת יחד עם חברת האם סמל"ת את היצרנית הקוריאנית, ואת איש העסקים רמי אונגר, בסכום של כ-156 מיליון שקל. בתביעה נטען כי קיה-קוריאה ביטלה באופן חד-צדדי ושלא כחוק את ההתקשרות הבלעדית עם ק.מ.י, והעבירה את זכויות ההפצה לרמי אונגר וחברות בשליטתו, ללא תמורה.

 

עם ביטול חוזה ההפצה של ק.מ.י, בדצמבר 2007, העריכו רבים בענף הרכב כי צפוי מאבק משפטי ארוך וקשה בין הבעלים של ק.מ.י, מיכאל לוי, לבין רמי אונגר, שקיבל את זיכיון קיה בישראל. כדאי להזכיר כי מאבק דומה ניטש בעבר בין רמי אונגר עצמו, בעת שהיה יבואן דייהו, לבין חברת UMI, שקיבלה את הזיכיון לאחר השתלטות ג'נרל מוטורס על המותג הקוריאני. למעשה, נציגיה המשפטיים של ק.מ.י טוענים בכתב התביעה, כי אונגר עצמו תבע מ-UMI פיצוי בגין אובדן הזיכיון.


קיה פרו-סיד, מקדמת התדמית מספר 1 של היבואן החדש (תצלום: רועי צוקרמן)

 

 

בכתב התביעה, שהוגש היום באמצעות עו"ד איל רוזובסקי, אורן גרוס ויוגב תובל, ממשרד צלרמאיר פילוסוף ושות', טוענות התובעות כי ק.מ.י שימשה מאז 1995 כמפיצה בלעדית של קיה בישראל. עוד הן מבהירות כי ק.מ.י השקיעה לאורך השנים 126 מיליון שקל בבניית המותג והחדרתו לשוק. זאת, מכיוון שהבינה כי הקשר העסקי ימשך זמן רב.

 

ק.מ.י וסמל"ת טוענות כי קיה ואונגר הפרו הסכמים ונהגו בחוסר תום לב ואי-הגינות, תוך שהם גורמים נזקים אדירים, הפסדים ואובדן עשרות מיליוני שקלים ברווח אפשרי. בכתב התביעה, מציינים נציגי ק.מ.י כי "בעידודו ובשידולו של אונגר עצמו, קיה גמלה בליבה למנות את אונגר (או את החברות בבעלותו ובשליטתו), כמפיץ מטעמה במקומה של ק.מ.י... כל זאת, כאמור, בשעה שאונגר מתחייב בפני נציגיה של ק.מ.י, כי אין בדעתו לקבל את זכויות ההפצה האמורות וכי אינו מעוניין כלל בהרחבת עסקי הרכב שלו".

 

בשיחה עם ynet, אומר עו"ד איל רוזובסקי, כי כפי שנטען בכתב התביעה, היצרנית והנתבעים עשו יד אחת - מאחורי גבה של ק.מ.י - במטרה לגזול ממנה את הזיכיון לשיווק המכוניות בישראל. זאת, ללא כל תמורה או פיצוי. רוזובסקי מציין כי במקרים של ביטול זיכיון באופן חד-צדדי, מקובל בעולם העסקים לתת לצד הנפגע פיצוי כספי. יש לציין כי טרם הוגש כתב הגנה, וממשרדו של דורי קלגסבלד, המייצג את קיה קוריאה, בחרו שלא להגיב.

 

היסטוריה של דם רע

"אם היו מנהלים את קאיה בישראל כמו שצריך, המותג הזה היה ממריא. כמו שזה נראה כרגע, ימי סמל"ת כנציגים בישראל, ספורים". כך התבטא עוד לפני שנים, אחד מבכירי יבואני הרכב בישראל, כאשר נשאל מה דעתו על הפער העצום בין הצלחות המותג הקוריאני בחו"ל, לבין ההתנהלות מעוררת השאלות שלו בארץ. כדי להבין מדוע הסתיים הקשר בין סמל"ת ליצרנית הקוריאנית סופית, כדאי לחזור כמעט חמש שנים בזמן, לרגע בו נחתו בארץ ראשי החטיבה האזורית של קיה, במטרה לבחור זכיין חדש עבור המותג. ללא ספק התנהלות מעוררת תמיהה.

 

שנה מאוחר נשאל על כך ב-ynet מנכ"ל סמל"ת בעבר, יקי אנוך. בראיון מיוחד שערכנו עמו, ענה נשיא איגוד יבואני הרכב כיום: "אותם נציגים של קאיה... התנהגו בסופו של יום באופן מאד 'מזרח תיכוני'. אני לא יכול להסביר ולפרט, אבל אני כן יכול לומר כי נוצרו יחסי עבודה בלתי אפשריים... בינואר 2004 ניצבנו עם תוכנית עסקית מבטיחה, אלא שכבר באפריל... הבנו שאין כל סיכוי שזה יתגשם". אנוך אמר במפורש:  "הם (קיה, המערכת) אכן חיפשו כאן נציג אחר, ואנחנו בפירוש ידענו על כך".

 

המשמעות היא כי מספר שנים לפני מהלך העברת הזיכיון, ברור היה כי אנשי קיה הקוריאנים מאד מאוכזבים מהנעשה בישראל - הן מנתוני מכירות נמוכים אבסולוטית, והן מהפער הגדול מדי בין הבטחות היבואן למכירות בפועל.

 

סייעו בהכנת הכתבה: כתבי ynet

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קיה פרו-סיד, עידן חדש
צילום: רועי צוקרמן
קאיה קרניבל, עידן ישן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים