שתף קטע נבחר

ביקורת אתר: משרד הפנים לא מפנים

הבחירות לרשויות המקומיות מאחורינו והבחירות לכנסת בפתח, זמן מצוין לבדוק מה יש לאתר משרד הפנים להציע. התשובה, לצערנו: ממש לא הרבה

אינני חובב מושבע של משרד הפנים. על התענוג המפוקפק הכרוך בהצטופפות בשש בבוקר יחד עם עוד עשרות אנשים הממתינים בדריכות לקראת המרוץ המפוקפק אחר קבלת מספר טוב בתור, אני מוכן לוותר תמיד.

 

האינטרנט לא נמצאת בקומה רביעית ללא מעלית

לכן, טרם כניסתי לאתר משרד הפנים, ביצעתי תרפיה קצרה והחלטתי להשאיר את משקעי העבר מאחור, הרי האינטרנט זו לא לשכה בקומה רביעית בלי מעלית, בבית מתקלף, בסמטה שמעולם לא הכרת בחלק הרעוע של העיר.

 

באינטרנט כמו באינטרנט, הדברים צריכים להיות פשוטים ונגישים, בלי דחיפות, בלי תורים, בלי "אני רק שאלה", פשוט להקליק ולקבל את מבוקשנו. שיננתי את המנטרה הזו מספר פעמים ופתחתי את הדפדפן.

 

חיפוש צמד המילים "משרד הפנים" בגוגל וסקירה מהירה של תוצאות החיפוש הראשונות, הסבה את תשומת ליבי לכך שייתכן והאתר סובל מפיצול אישיות קל, בעוד שהתוצאה הראשונה הפנתה לכתובת www.moin.gov.il, התוצאה השלישית הפנתה ל-www.pnim.gov.il , בירור קצר העלה כי שני האתרים זהים ואין מדובר בתסביך פסיכולוגי, כנראה שמישהו במשרד הפנים פשוט רצה לתפוס שמות מתחם אטרקטיביים, אבל למה לבלבל את המשתמש? תחליטו על כתובת אחת ולכו איתה עד הסוף.

 

פרצופה של המדינה

דף הבית של האתר מזכיר שולחן עמוס יתר על המידה של פקיד אפרורי, כנראה שנעשה ניסיון לדחוס כמה שיותר מידע בכמה שפחות מקום - טעות גדולה. גם אם מדובר באתר המכיל פרטי אינפורמציה רבים וחשובים, דף הבית זה בהחלט לא המקום להציף מידע ללא אבחנה, המטרה שלו היא לגרות את הגולש להיכנס לדפים פנימיים באתר ולא ליצור עומס קוגניטיבי מיותר על המשתמש.


תמונה אחת שווה אלף מילים

 

בהמשך לעומס המיותר, גם בחירת המידע המוצף אינה ברורה, את החלק העליון של הדף מעטרת ידיעה על תעודות הזהות החכמות, נושא חשוב אין ספק, אבל באמת שאין צורך בספירת מלאי של כל הנוכחים בטקס, רצוי היה להציף את תמצית הידיעה בלי הפתיחה המיותרת.

 

החלק המרכזי של הדף מכיל שלוש עמודות, הקלקתי על הכותרת "שלטון מקומי" בתקווה לקבל עמוד עם מידע על הרשויות השונות, אך אכזבה, את פני קיבל דף גדוש באינפורמציה הנושא את הכותרת "תקציב בלתי רגיל". ללא ייאוש חזרתי על עיקבותי והקלקתי על עמודת "על סדר היום", כאן ציפתה לי הפתעה נוספת, במקום לקבל מידע על ענייני היום יום של המשרד, קיבלתי קישור ישיר להורדת קובץ mp3 עם פרסומת לחידוש דרכון.

 

החלטתי לתת צ'אנס נוסף והמשכתי לחלק הבא בדף המכיל מקבץ של סטריפים, צדו את עיניי שני נושאים, הראשון הוא "קובץ הרשויות המקומיות" והשני הוא "גני אירועים הפועלים ללא היתר בנייה", חבל רק שהקלקה עליהם פותחת חלון קופץ עם קבצים שונים המכילים טבלאות פשוטות בעיצוב מיושן להחריד, היה כדאי להפנות לעמוד באתר עם טבלה המכילה את המידע.


 

"קובץ הרשויות המקומיות", פשוטו כמשמעו

 

דבר נוסף שמשך את תשומת ליבי היתה הקובייה עם פרטי "מודיעין בחירות", הקלקתי בתקווה למצוא מידע לגבי הבחירות הקרובות, אך כמיטב המסורת נפתח חלון קופץ עם קובץ pdf המפרסם את הבחירות לרשויות המקומיות. אין עוד בחירות בפתח?

 

מי אתה ישראל ישראלי?

כאשר מתכננים אתר, צריך להתחשב בקהל היעד, כאשר האזרח ק' נכנס לאתר משרד הפנים מה הוא כבר מבקש לעשות? לחדש דרכון, לשנות פרטים בתעודת הזהות, או, רחמנא ליצלן, לשלם בעבור רישוי כלי ירייה.

 

הבעיה בתכנון האתר היא שהוא פונה לקהל יעד רחב, אך לא נותן מענה מספק לאף אחד. את האזרח ק' לא מעניין ש "כנס ראשי רשויות חדשים יתקיים במלון מעלה החמישה.." ואין לו מושג מה פירוש ראשי התיבות מבא"ת או תמ"א. לעומת זאת, את המשתמש העסקי בהחלט יעניין למצוא מידע על מכרזים, פרוטוקולי ישיבות וכד'. תכנון נכון של האתר היה מאפשר הפרדה של דף הבית בין המשתמש הפרטי לעסקי (למשל ע"י כרטיסיות), תוך הצפה של מידע רלוונטי לכל משתמש בדף בית משלו.

 

נגישות זו לא מילה גסה

אתר משרד הפנים נראה כאילו הוא לקוח מהעשור הקודם, בעיצוב הכללי נעשה שימוש רב מידי בפריימים נפרדים ובסקרולים מיותרים, מרבית הקישורים מובילים לחלונות קופצים או לפתיחת פריימים הדורשים גלילה שמאלה וימינה כדי לקרוא את המידע המתקבל, מיותר. כמו כן, אין לאתר קו עיצובי אחיד, לעיתים נפתחים מסכים עם עיצוב ישן ולעיתים עם עיצוב חדש.

 

הניווט באתר גם כן מיושן ונסמך על בר ניווט עליון המלווה את הגולש לכל אשר יפנה, חבל רק שלא תמיד ימצא המשתמש את מבוקשו בתפריט בקלות, מידע על שעון הקיץ ועל "שירותים באינטרנט" למשל, מסתתר תחת תפריט "כתובות וקבלת קהל" במקום תחת תפריט "שירותים וטפסים". תפריט ניווט נוסף הוא תפריט הצד, אך למרות שממבט ראשון נראה שחלוקת הנושאים היא אפקטיבית, הבעייתיות מתגלה לאחר שבוחרים בנושאים מסוימים אשר משנים את התפריט, כך שיש צורך לחזור לעמוד קודם כדי לקבל את הנושא שפוספס. חלוקה חכמה יותר של בר הניווט העליון בשילוב התאמה מדוייקת יותר של האתר לסוג המשתמש היתה מקלה על הניווט.

 

אל בר הניווט העליון מצטרף מנוע חיפוש קטנטן המצטנע בפינה הימנית העליונה של האתר ואולי טוב שהוא מצטנע משום שאת הסחורה הוא רחוק מלספק. חיפושים בסיסיים מעלים הודעות שגיאה, המתקבלות גם בחיפושים המעלים יותר ממאה תוצאות חיפוש. מה עם קצת web 2 סטייל? מיפוי פשוט של הנושאים המופיעים באתר והטמעת עזרה בהשלמת מילות החיפוש היתה משנה את התמונה.


 מנוע החיפוש במיטבו

 

חוץ מהניווט הלקוי וחלוקת הנושאים התמוהה אי אפשר שלא לתהות מדוע לאתר ממשלתי אין גירסא בשפה האנגלית, או לכל הפחות בשפות בהן עושה שימוש מרבית האוכלוסייה. דוברי רוסית וערבית למשל, ייאלצו להסתפק בקמצוצי מידע המופיעים בצורת הודעות שמע, חבל רק שאת ההפניה להודעות אלו לא ניסחו בשפות הרלוונטיות.


 

שמלת טלאים דיגיטלית

נחמד שמתכנני האתר ניסו לעשות שימוש בעזרים טכנולוגיים שונים, חבל שהמימוש ממש צולע. ברשימת הכתובות של לשכות המשרד למשל מופיע קישור ל"מפה". יכול היה להיות מועיל, רק שהמפות נראות כך (גודל אמיתי):


 

 

מתככני האתר לא עצרו כאן: כאשר מנווטים לעמודי מילוי טפסים שונים קופצות הודעות שונות אשר מחייבות את המשתמש להתקין תוכנת צד שלישי בשם "סרגל הכלים" כדי להמשיך באינטראקציה, צעד מיותר לגמרי אשר מסית את המשתמש מהמטרה המקורית ולרוב יגרור נטישה של האתר. צעד אפקטיבי יותר היה להשתמש בטפסים מאובטחים באתר עצמו.

 

כרטיס ניקוד

מראה כללי: טלאי על טלאי, מראה מיושן ובעל עיצוב לא אחיד. למה לא לבחור בזרימה עיצובית אחת ולרוץ איתה?

 

שימושיות: אין לה אח ורע באתר, נראה כי נעשו ניסיונות ליצור בלאגן מאורגן. שיפור הניווט והחיפוש באתר, התאמתו לסוגי משתמשים שונים (לרבות תמיכה בשפות), מניעת הצפת דף הבית ונטישת תוכנת "סרגל הכלים" הן צעדים הכרחיים. על נגישות לנכים אין מה לדבר בכלל בצורה הקיימת של האתר.

 

תוכן: סננו את המידע אותו אתם מציגים ודאגו לעדכנו (מה לגבי הבחירות הקרובות?), האתר עמוס מידי בטקסטים בגודל פונט בלתי קריא. בנוסף, נטשו את החלונות הקופצים, יש לכם אתר - הציגו בו את המידע (לכל הפחות התריעו על פתיחת חלון קופץ).

 

תחזוקה: חסלו את הודעות השגיאה באתר, הוסיפו פוטר עם פרטי מפעילי האתר,מי האבא והאמא של האתר?

 

לסיכום

לאתר משרד הפנים יש בעיית זהות קשה, לא ברור האם הוא אמור להיות אתר אינפורמטיבי-שירותי או אתר יחצנות, אבל דבר אחד הצליחו מעצבי האתר ליצור - בירוקרטיה מקוונת להפליא!

 

ששי משיח הוא בודק תוכנה וחבר בארגון UPA ישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים