שתף קטע נבחר

משלם באשראי? וכמה אתה משלם על העמלה?

סקר: כ- 58% מבעלי כרטיסי האשראי אינם יודעים מה סכום העמלות. מנכ"ל רשות הסתדרות לצרכנות ל-ynet: אעביר את הממצאים למפקח על הבנקים, כדי שיורה לחברות לנהוג ביתר שקיפות בעניין

כמה עמלות נגבות מכם על שימוש חודשי בכרטיסי האשראי שלכם? לא מעט. כמה מכם יודעים מהו סכום העמלות החודשי שאתם משלמים על השימוש הזה? כ-42% בלבד.

 

 

כן, מסתבר ש-58% מבעלי כרטיסי האשראי בישראל אינם יודעים מה סכום העמלות החודשי שהם משלמים על השימוש בכרטיס אשראי. כך עולה מסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות השבוע, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים.

 

יתרה מזאת - כ-65% מהמשתמשים בכרטיסי אשראי יודעים מעט מאוד או אינם יודעים כלל מה סוגי העמלות שהם משלמים. הממצאים מלמדים על כשל חמור ביידוע הציבור על עמלות וריביות הנלוות לשימוש בכרטיסי אשראי. 

 

עם העמלות שנגבות על כרטיס האשראי נמנים דמי הגבלת אחריות; דמי חבר; ריביות על הקרדיט ומסגרת האשראי; עמלת חיוב נדחה שנגבית על רכישה בתשלומים; עמלת המרה על שימוש בכרטיס אשראי בחו"ל ועמלה על משיכת מזומן בחו"ל. גובהי העמלות משתנים לפי מצבו הנתון של מחזיק בכרטיס.

 

ואולם כ-67% אינם יודעים מה גובה הריבית על עסקות קרדיט באמצעות כרטיס האשראי, ו-35% מהצרכנים כלל אינם נוהגים לבדוק את פירוט העמלות בדפי החיובים הנשלחים אליהם.

 

"למה לא לדעת מראש?"

יש מי שלא צריך לדעת על העמלות הנגבות על שימוש באשראי. מהסקר עולה שרבע מהצרכנים שנדגמו במדגם אינם מחזיקים כרטיס אשראי. העילות שניתנו לכך הן מצוקה כלכלית, או החלטה מושכלת לבטל את כרטיס האשראי כדי לחסוך בהוצאות.

 

ומה מתכוונת רשות ההסתדרות לצרכנות לעשות לנוכח חוסר הידע של רוב הציבור הישראלי בנושאי עמלות ושיעורי הריבית באשראי? 

 

"נשלח את ממצאי הסקר למפקח על הבנקים", הצהרי מנכ"ל רשות הסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, בשיחה עם ynet. "כרגולטור מטעם הממשלה, המפקח על הבנקים יוכל להורות לחברות לתת מידע שקוף יותר, להפוך את האינפורמציה על העמלות לברורה יותר, כדי שמשתמש האשראי ידע לכלכל טוב יותר את צעדיו.

 

"האינפורמנציה על עמלות האשראי לא מספיק תכליתית, וזה משרת את חברות האשראי. נראה שקיים כשל בתחום זה, ממש כשם שעמלות הבנקים היו ועודן מבוך בעבור הצרכן מן השורה".

 

כיצד הרשות מציעה להפוך את המידע הזה לנגיש יותר?

 

"כשחברות האשראי שולחות פעם בחודש פירוטי ההוצאות, עליהן לפשט בצורה ויזואלית ובהירה את הצגת המידע על העמלות שנלווה להן. כיום המידע הזה כלל לא מובן.

 

"כיום, אם את עושה עסקה של עשרה תשלומים בקרדיט, את מתייבשת עשר דקות בקו הטלפון אם את רוצה להבין מחברת האשראי כמה ריבית את צריכה לשלם, כי לא לכל אחד יש אותו קרדיט. אז למה לא לדעת מראש? צריך שכל אדם ידע שיש עמלות לשימוש בכרטיס אשראי, ומה בדיוק הגובה שלהן, כי כרטיס אשראי זה לא רק אמצעי תשלום; זו גם הוצאה בפני עצמה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
המידע לא תכליתי מספיק
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים